Gå til innhold
Arkivverket

[#52966] Lesehjelp Vinger 1746 - Owen Danielsen


Gjest Anne Minken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Hva står det om foreldrene til Owen, døpt i Vinger 13.1.1746:Lenke, Dåpen står på høyre side,i annen spalte,nest nederst.Jeg leser følgende:Daniel Owensen og Marthe Jacobsdatter. En fra Sverrig nylig ankommen Skomagers.... Men så er det stopp.Kan noen hjelpe? Jeg antar at dette er dåpen til Ouen Danielsen, gift med Lovise Olsdatter av Steffensfølget og stamfaren til Ouensfølget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei Anne. Eg trur du her blandar saman to kyrkjelege handlingar. Den første er 'Dõbt 3. Owen', der fadrane er nemnde først; to kvinner og tre menn (eg er litt usikker på den tredje). Så blir foreldra nemnde til sist, nemleg 'Daniel Owens: og Marte JacobsD:' med eit gardsnamn/plassnamn klemt inn lengst til høgre mellom to linjer. Eg har problem med å lesa det på skjermen min, men det ser for meg ut til å vera eit namn med eit søndre, nedre eller noko liknande først, og så eit namn som kanskje endar på -hus, og som eg trur også minst ein av fadrane er nemnt med. Under dette kjem det så ei gravlegging av ei 30 år gamal kvinne som heitte Lisa Johansdatter, 'en fra Sverrig nylig ankomen Skomagers Qv:' Ho har knapt noko med Ouen og foreldra hans å gjera, vil eg tru. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Anne. Du er på sporet. Det er riktig det at Auden (Owen) døpt 13/2 1746 i Vinger kirke ble gift i Vinger kirke 4/5 1778 med Lovisa Olsdatter døpt 6/1 1751 i Nes og født på Holtereie. Datter av Ole Steffensen og Mari Kristensdatter. (Vinger bygdebok I side 464) har litt om Auden og Lovise. Bygdeboka har 3 barn, jeg har registrert 7 barn. Lovisa var i klammeri så hun fikk lensmannen på seg. Har du interesse av det jeg har kan du kontakte meg (fisollie()online.no Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.