Gå til innhold
Arkivverket

[#52982] Pær Jespersen Stakkeland (1712+1780), Fjotland


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Pær Jespersen Stakkeland (1712+1780)var gårdbruker på øvre Stakkeland i Fjotland. Han var gift med Gjertrud Olsdatter Espetveit, men jeg har forgjeves lett etter hvor hun kom fra, når hun var født/død og hvem foreldrene var. Espetveit er naturligvis gården hun kom fra, men hvor befinner den seg? Noen som kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er Espetvedt i Bakke, Vest-Agder: Lenke Dette gårdsnavnet finnes ellers flere steder i Norge ser jeg,men det er vel mest sannsynlig at hun kom fra Vest-Agder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Ifølge et gårdsnavnregister for Vestre Vest-Agder og Sør-Rogaland, finnes det to gårder i Sirdal som heter Espetveit, omtalt i henholdsvis bind 2 og 5 av 'Sirdal, Gard og ætt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk for innlegg fra Kjellaug og Leif Erik. Ad. innlegget til Kjellaug er det lagt ved en lenke, men når jeg åpner den, er siden blank. Kan du vennligst enten gjøre et nytt forsøk eller fortelle meg hva den inneholdt. På forhånd takker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den gikk nok ikke ser jeg. Jeg satte opp landsomfattende sök over gårder som begynner med 'Espetv' i 1801 ft og fikk da opp flere steder i Norge, deriblant Bakke i Vest-Agder.Dersom du gjör det selv vil du få dem opp. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Forsøk kirkeboka for Bakke i V Agder.For så lenge siden tror jeg begge Espetveitgårdene hørte til Bakke prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Gikk raskt gjennom 'Sirdalsbøkene',fant ikke noen god kanidat. Der er vel også Espetveit i Hornes A Agder. Kan hennes fødselsår tippes sånn noenlunde utfra barnefødsler/giftermål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Om den savnede damen kan følgende tilføyes: Gjertrud Olsdatter Espetveit antar jeg er født ca. 1712-13, og gift ca. 1732 siden hun og mannen fikk en sønn allerede i 1733: Jesper Pærsen Stakkeland (1733+1789). Han var født i Fjotland og etterfulgte faren som gårdbruker på øvre Stakkeland i Fjotland. De hadde også en datter: Siri Pærsdatter Stakkeland f. Fjotland 1750. Og det var sikkert mange flere barn i dette ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I Fjotland bygdebok side 449 finner du Øvre Stakkeland. Der finner du alt om den søkte og øvrige. Du må skaffe deg disse sidene for slektsbeskrivelsen er bra. F.o.m. side 455 er Nedre Stakkeland.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det går ikke fram av Fjotland gard og ættesoge hvor Gjertrud Olsdatter Espetveit er fra.Har jeg oversett noe? Og jeg vil heller tro at Jesper navnet opprinnelig kom fra området Gjesdal /Bjerkreim,men det er det jo ikke spørsmål om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Svar til Knut Fjogstad. Du kan da ikke for alvor mene at jeg ved å slå opp på de sidene i Fjotland bygdebøker du refererer til skal finne opplysninger om Gjertrud Olsdatter Espetveits opphav? Det er om denne damen min forespørsel gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jaha,jeg har oversett noe i Sirdal G&Æ bind 5 side 386. Ole Asbjørnsen ,26 år i 1708.38 år i 1718,begravet.15.11,1760,gift 1,med Anna Tollaksdatter Sporkland fra bruk !'Der inne',datter til Tollak Sigbjørnsen Sporkland og Ingeborg Alvsdatter. Barn 1 Nils. 2 Gjertrud,begravet 22.3.1795,88 år gammel.gift 27.1731,med Per Jesperson Stakkeland i Fjotland. 3.Ingeborg,gift 25.5.1733 med Ingvar Larsen Espetveit. Ole gift 2) 20.6.1745. 3 barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.