Gå til innhold
Arkivverket

[#52988] Torgjus Ommundsen - Birkenes


Gjest Erik Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Trelsgård

Ved vielsen er han oppført å være fra 'Flaae' i Birkenes. I 1801 finnes en 56 år gammel Ommund Torjesen der: LenkeKanskje det kan være far til Torjus Ommundsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Fant denne debatten fra oktober.Dersom Torjus var sønn til Ommund Torjesen Flaa, noe som ikke er bevist, men svært sannsynlig. Så var Ommund som nevnt i folketellingen 1801 gift med Anne Aanensdatter. Anne var datter til Aanen Torjussen Flaa (1730)-1754 g.m. Helje Andersdatter. De hadde barna Anne og Adelus. Far til Aanen var Torjus Aanensen (1700)-1748 g.m. Adeløs Clausdatter f. ca 1703. Far til Torjus var Aanon Aanonsen g. m. Inger Asbjørnsdatter Flaa. Far til Inger var Asbjørn g.m. Targier Bentsdatter Flaa. Far til Targier var Bent Flaa (1602)-?Går vi tilbake til Helje Andersdatter så giftet hun seg på nytt med en Mikkel Olsen som døde i 1759. Helje giftet seg for tredje gang med Torje Guttormsen som døde i desember 1768. Torje hadde vært gift før og hadde ved skiftet i 1769 sønnene Omund som var myndig og Guttorm 19 år. Omund Torjesen er altså sønn til denne Torje Guttormsen og Helje ga seg i follaug til ham da Torjus døde. Alle disse bodde på Østre Flå i Birkenes.Alt dette i følge Birkenes gard og grend avJohan Tveite s. 436-437.HilsenBenn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Litt på siden av temaet:I innlegg 1 står at kirkebøkene til Tveit/Birkenes begynner 1794, men når jeg søker på de skannede kirkebøkene er det tidligste jeg finner Tveit / Birkenes: 1829-1849, Ministerialbok. Ser jeg galt sted?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen!Beklager å ha brukt plassen - ble forvirret over at det fra Arkivverkets side sto Tveit/Birkenes på flere kirkebøker, men at en likevel også måtte se gjennom dem hvor bare Tveit er nevnt. Men nå har jeg funnet Tveit 1794-1819 og min mann fra Birkenes og alt er bra!Godt nyttår!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Gine, du har min fulle sympati. Jeg strever vettet av meg for å holde orden på prestegjeld, sogn og fylker i det området der. Er det ikke slik at Tveit ligger i det ene fylket mens Birkenes ligger i nabofylket? Eller er det omvendt, tro:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Veldig misvisende at kirkebøkene fra Tveit før 1830 kun står under Tveit i Vest-Agder. Har gitt beskjed om at de bør hete Tveit/Birkenes da de omhandler begge disse sognene. Tveit og Birkenes var et prestegjeld til 1905, selv om de lå i to forskjellige fylker, Vest- og Aust-Agder. Kan forøvrig fortelle at jeg har registrert kirkeboken for Tveit 1794-1820 og sendt den inn til Digitalarkivet, så den blir nok snart lagt ut.Godt nyttår.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.