Gå til innhold
Arkivverket

[#52994] Diplomutskrifter i Digitalarkivet?


Gjest Odd Arne Helleberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arne Helleberg

Klok av skade har jeg skrevet av de diplomer som er kommet i min vei, nøyaktig, med angivelse av tid og sted, besegling og underskrifter, krysshenvisninger, og med sammendrag med person- og stedsnavn, standardisert med DN XXII som mal. Nå sitter jeg med rundt 400 avskrifter fra Numedal og øst-Telemark som jeg stort sett er alene om å ha glede av. Rimeligvis sitter mange med samme stoffmengde. Hva om det ble opprettet et sted i Digitalarkivet der vi kunne legge fra oss utskriftene, noe a la det som er gjort med diplomatariet? Hva kunne vi ikke ha spart av leting, avskriving, slitasje på verdifulle originalkilder, og verdifull tid hos arkivverkets personale? Det blir selvsagt et spørsmål om kvalitet på avskriftene, men kanskje det kunne ordnes ved å legge inn mulighet for merknader/rettinger til opphavspersonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

En udmärket ide. Gerne med en mulighed at også vise billede af diplomet (med hensyn til ophavsret). Måske under digitalpensionatet? Egentlig burde spörgsmålet stilles i Arkivforum med adresse till Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Idéen er god. Jeg sitter selv med mange egenproduserte avskrifter av utrykte diplom fra 1500- og 1600-tallet, vesentlig fra indre Østfold, som sikkert andre kunne ha hatt nytte av.Det beste ville selvsagt være om Riksarkivet fant å digitalisere sine utrykte og innlånte diplom. Å bestille et diplom i Riksarkivet er i dag en omstendelig affære med søking ved hjelp av ofte hundre år gamle regester i arkivbokser, samt henting fra arkivene på bestemte tidspunkter to ganger daglig. Skal man se på innlånte diplom, må man loses inn på Kjeldeskriftavdelingen. Det dreier seg vel heller ikke om så mange diplom at en slik oppgave skulle være uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Helleberg

Jeg har gode erfaringer med Universitetsbiblioteket i Trondheim. De låner ut foto av diplomene gratis, og jeg for min del har kvittert ved å legge ved ei utskrift i retur. Om alt har gått etter planen, ligger det på nett hos dem et sted. Noe å tenke på for Riksarkivet?Men Digitalarkivets ledelse glimrer med sitt fravær i denne debatten. Så derfor spør jeg: Lar det seg gjøre, og er dere interesserte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Helleberg

Da skal jeg få sendt det over, men jeg tenkte meg et felles sted hvor alle som søkte på diplomer, kunne finne det samlet. Et alternativ kunne kanskje være å opprette en egen søkekategori som heter diplomutskrifter, der det ble listet opp de forskjellige?Og så står det en hver fritt å ta med seg ideen over i Arkivforum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.