Gå til innhold
Arkivverket

[#52999] Tyding av kirkebok for Solum 1762


Gjest Leif Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Hansen

Hei, er det noen som klarer å tyde hva det står som kommentar ved begravelsesinnførselen til Halvor Christensen Wold død 22.9.1762 i Solum? Første marg litt under midten av siden på side 227. Jeg lurer på om to av ordene er 'begangen mord'. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lenken din virker ikke, les her hvordan det må gjöres: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52784&sok=Lage+lenker&startnr=&antall=&spraak=n&nr=1&antinnlegg=8#anker>LenkeEr det denne siden? Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum, Ministerialbok nr. I 3 (1761-1814), Ekteviede 1797, Døde og begravede 1761-1763, side 226-227. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Joda, han står der, men det var en veldig utydelig skrift! Jeg leser også Halvor Christensen fra Wold------ for hans begangne Mord paa S----Resten trenger vi nok bedre tid (og større bilde!) for å tyde, tror jeg. Kanskje noen med skarpere øyne enn mine, kan klare denne?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Hei til Kjellaug og Else!Her var mye interessant. Jeg er ikke sikker, men synes det står Svend Pederson. Det begraves en 'Svend fra Styggdahl under Bergen' den 24.3.1762. Det ser ut til å være eneste Svend som begraves i Solum i 1762. Etternavnet står ikke.Kan det være at det er Styggdahl det står etter etternavnet til den myrdede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror ikke det begynner på en P, for det er en strek for mye. Fornanet ser ut som Svein/Svend for meg, men resten greier jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Nei .....Jeg så at avskriveren også strevde litt med tydningen :Han/hun har ikke med etternavn til* Svend __________ Styggedahl under Bergenei heller kommentaren til Halvor Christensen Wold er kommet med, mest sannsynlig pga tydningsvanskerForøvrig litt lenger ned på siden med avskriftene er det en annen fra Wold som fikk en voldsom død, samme høst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Ja, denne har jeg også slitt med. Jeg har Halvor registrert i slektsdatabasen her: [url="http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=10069>Lenke Ved begravelsen har jeg føyd til kommentaren 'Her er en bortimot uleselig kommentar som ser ut til å dreie seg om en drapssak.' Takket være deres hjelp, ser det ut som det meste nå er i boks. Det jeg får ut av innførslen nå er 'Halvor Christensøn fra Wold, rettet ved Sværd for hans begangne Mord paa Svend ...', men her stopper det opp for meg.Offeret ble nok begravet den 14. august 1761, og her er sidelenken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Innførslen av 14. august 1761 begynner ihvertfall slik:'ved Solum: Begravet udj Jordegaa... Svend Trolsen? ihielslaget paa Volds Jernverk? af Halvor Holtene ...'Farsnavnet er vanskelig å tyde, men det ser i alle fall ikke ut som Pedersen. Gjerningsmannen kalles helt klart for 'Halvor Holtene' og må være den samme Halvor Christensen som ble halshugget året etter.Dette må det da stå noe om i en rettsprotokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser det slik: 'Begravet udj Jordpaakastelsen Svend Bøesen...osv', altså ikke Trolsen/Truelsen/Pedersen. Legger inn permanent lenke slik at flere kan forstørre, evt. bla i boka: Lenke Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.