Gå til innhold
Arkivverket

[#53003] ST. Bakklandet, Lindgaard og Witsö


Gjest May-Britt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei !Trenger litt hjelp her.Gjelder mine tippolderforeldreGunerius Lindgaar f.03.10 1853 noen som kan tyde hva som står fødested/far ??!Gift 02.04.1876 Lenke Anne Marie Witsö f.10.12.1853 ( det samme på henne ) Noen som kan finne/vethvor hvor Lindgaard er ? Det samme med Witsö ?Finner ikke noen av disse pesonene igjen FØR giftemålet.Mvh. May-britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Far hans: Nicolai Edouard Lindgaard.Står det Sogn?Bruden er fra Bakklandet, faren ser ut for å være Anders Johnsen Vitsö.Vitsö finner jeg i Hevne, s-Tröndelag.Er det mulig at det er Lindegaas og ikke Lindgaard? I så fall er det i Nordalen,M & R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Takk !Men er det noen som kan oversette dette!??. Klarer å få med Nicolai edvar Lindgaar og Karen?Klarer ikke å tyde stort mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen: ungk. malermester Gunnerius Lindgaard, f. Frue sogn 3/10 53, bosted nedre Baklandet i Liens? gaard, far Nikolai Edvard Lindgaard; og pike Anna Marie Vitsø, f. Baklandet 10/12 53, far Anders Johnsen Vitsø.Dåpen: Faren ..? blekkenslagersvend Nicolai Edvard Lindgaard hos Mo..moi? Moren Karen Bersvendsdatter,..... fra Aalen med attest fra sogneprest Holtermann, lagt ...hos søfarende? O/P? ..ammer i ...gaardsveiten og ... født ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Forsto ikke helt den første linken din ? Det var jo en Karen f. Berg ? fant Lenke tror kanskje passer. Og her kommer jo navnet Holtaas inn også.... Hvor nå det må være?Det står hun er gift men , hvor/hvem er mannen ?Men bestemor Ellen ( må være farmor da ) stemmer bra..... takk så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenken i siste innlegg virket ikke:LenkeJeg har funnet i bygdebok for Ålen en Kari Bersvendsdatter fra Utstu Hov født 1830 datter av Bersvend Larsen Hov og Gjørri Ellingsdatter Rønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg antar det er denne familien(8) Karen bodde hos da hun fødte barnet sitt; se (6): Berits tolkning. Denne familien heter Hammer og 'husfaderen' er 'søfarende'. Vitsø er definitivt et 'hemne-navn' - kanskje kan du finne noe her: http://www.hemneslekt.net/ Vitsø skrives av enkelte med W.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant en vielse 14. Marts 1854 hvor brudgommen er enkemand Anders Vitsøe, hans far er John Resell og brudgommen er født i Meldal; Lenke Par nr 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Tusen takk....forsto også linken,sorry.Hva skulle jeg ha gjort uten dere ?? Nå gjelder det bare å finne hvem han var gift med først, han kan jo ikke ha vært enkemann så lenge,- ettersom datteren Anna Marie er født 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant en Anders, født i Meldal 20. juli 1816. Farsnavn og alder stemmer bra, men jeg vet jo ikke om det er 'riktig' Anders. Lenke Denne familien er omtalt i Meldal bygdebok, bind 4: Gard og Ætt II av Nils Lykkja (side 356 og 357); Skulgjerdet. 'Jon Andersen, f. 1790 og kona Anne Nilsdt., f. 1783, var heime ei tid utover. Dei hadde desse borna: 1. Anders, f. 1816 2. Nils, f. 1818 3. Rasmus, f. 1821 - død 3 mnd. gl. 4. Marit, f. 1824 Nils vart gift med Marit Ingebrigtsdt. Rikstad og rudde seg plass på Svinsan under Re, elles reiste Jon Andersson og huslyden hans til Rømmesmo i Orkdal' .. - da står det igjen å finne ut om Anders dro vidre til Hemne (og kanskje gift der ?). Det står en del mer interessant om denne familien (Anders` bestefar Anders var 'skulehalder' bl.a.) men det får vente til vi finner ut om dette er den Anders som ble far til Anna Marie.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Her er Anna Maries fødsel og dåp: Anna Marie Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 10 Dec 1853 Place: Christening: 19 Mar 1854 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Anders JOHNSEN VITSOE Mother: Beret EVENSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C423703 Source Dates: 1851 - 1865 Film or Fiche Number: 126841 Collection Details: Bakklandet; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Anders`og Karens vielse i Hemne (nr 2 i 1840); Lenke Jeg har også funnet sønnenes dåp i Hemne, men det er vel ikke så interessant i denne sammenhengen.Da er det Anders som jeg fant i (17) - og du har aner fra Rennebu og Meldal.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei, tusen takk :)Men der er noe her jeg ikke forsår... Anna Marie sin moe er jo Beret Evensdatter (18) ??Så hvor kommer Karen Inn?Linkene du har lagt ut, forteller meg ikke stort, klarer bare å tyde noen få bokstaver i skriften.Er kjempe glad for hjelpMay-Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Karen var Anders` første kone (iflg Hemneslekt; (22) døde hun i 1850). Ved Karen og Anders` vielse (20) står det at han er fra Rømmesmoe. De flytter til Bakklandet, Trondhjem sammen med sønnene John (10 år) og Sivert (3 år); se (19). Anders har derfor vært enkemann ca 3 år når han får en datter og gifter seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

ok.. da er det Berit som mor en må gå videre med på den siden, ettersom det er Anna marie som er min slekttakk så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.