Gå til innhold
Arkivverket

[#53003] ST. Bakklandet, Lindgaard og Witsö


Gjest May-Britt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Anna Marie fikk en bror: 1. Karl Edward Andersen Widsoe - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 26 MAY 1858 Mollenberg, Lade, Sor Trondelag, Norway Skal se om jeg finner mer om Beret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dette må være Berit Evensdatter, født 23. febr., døpt 2. mars 1817. Hennes foreldre er Ungkarl Even Olsen Præsthuus og pige Marit Evensdatter Øye (- resten klarer jeg ikke å tyde, mulig det står noe om Marits fødested ?) Innførselen er nederst på høyre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

:) Lurer på om det står ektevidde 1814 helt sist ? på merknader ?Fant Jon Anders med foreldre Lenke passer godt med inlg.(17 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

lurer på om dette kan være marit evendtr ? Lenke Stemmer med alder og Øjen øvre....Klare du å se hvem som er forlovere ?, det en forferdelig håndskrift...lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Du har funnet riktig familie i Meldal - først og fremst.Jeg tror du har funnet Marit (som har en sønn, tydligvis)og hennes foreldre. Det finnes bygdebøker for Sokndal som du sikkert kan låne på fjernlån fra biblioteket og få det bekreftet.Forloverne; Jeg mener det står Ole Hansen Præsthuus og Ole Broen (er svært usikkert på det siste).Jeg tar med det som står i bygdeboka (ikke beskrivelsen ov plassen)om folket på Skulgjerdet: 'Anders Jonsson Ulberget, f. 1756 i Rennebu, gm. Marit Rasmusdt. Resdalssæter. f. 1763,busette seg her ei tid føre 1800. Born: 1. Jon, f. 1790, gm. Anne N. Snoensgjelen i 1815. 2. Rasmus, f. 1794 - død 1795 3. Rasmus, f. 1802. Overtok romet. Anders var ei tid ein god ven med prosten Parelius og fekk settepoteter av han. Anders skulle være den første i Resellgrenda som sette poteter. Seinare vart desse karane harde uvener. Årsaken var salet av halve klokkargarden til lensmannen, der skulelæraren tok parti imot presten. I eit skriv seier Parelius: 'Skurken Anders skolemester', som har vore med og 'Udklækkede den dumme og ondskabsfulde Klage mod mig.' I eit anna brev sto det: 'Anders Uleberget, som av en Slem Feyltagelse af min Formand er kommen ind i denne Tjeneste, er gift og nyder 20 rd. Løn. Han mangler haade de fornødende Kundskaber og Stadighed til sit Arbeide.' Prosten nemnde vidare at han hadde teke til å bu han på å slutte, da han hadde fått seg ein plass å oppdyrke. Ei tid etter dette hjelpte Anders til å skrive ein klage på prosten frå Erik Grytbakken. 'E ska klen på åt`n, e,' sa han. Da gjekk det ikkje lenger. Han vart avsett. Anders verka som 'kjø`meister'. Kona døydde i 1806.' - da vet du litt mer om slekta di fra Meldal...mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Takker ...Men stusser over ellen Margeret Schjodt ?? Hvor i all verden er hun fra , det står Thjem men jeg finner ingen plass som heter det? .Ikke finner jeg etternavnet hennes heller. ( mye enklere ved etternavn fra farsnavn )Heller ikke mannen Nils. Håpløst med et hopp på 64 år i tellingen, sukk.Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Schjødt/Schiødt er et familienavn så du vil ikke finne noen plass/sted som heter det. Jeg fant noe her som kanskje kan hjelpe deg videre: Lenke Dessverre er ikke de aktuelle kirkebøkene scannet ennå for dåpen til de 4 barna Elen Margrethe og Niels ser ut til å ha fått: . Oline Margarethe LINDGAARD - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 19 Jan 1830 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 3. Nicoline NIELSDATTER LINDGAARD - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 08 Jun 1834 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 4. Nicolai Eduard NIELSEN LINDGAARD - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 28 Dec 1831 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 5. Johan Peter LINDGAARD - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 17 Oct 1824 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Tusen takk for nyttig hjelp ! Håper det er noen som kan hjelpe videre med opphavet til Schjøt/schjott og Lindegaar. Mvh. maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei.Prøver en gang til ..... Noen som kan hjelpe å finne opphavet til NIELS LINDEGAARD og hustru ELEN MARGRETHE LINDEGAARD F ca 1796.finner ikke noe på dem jeg??mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.