Gå til innhold
Arkivverket

[#53005] Problemer med å forstå/lese krk.bok fra Hitra 1815


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg leter etter Gisken Serine Ingebrigtsdt. f.ca. 1815. Jeg tror jeg har funnet henne her, men jeg forstår ikke hva som står i begynnelsen, etter datoen. Gjelder dette dåp eller hva er det?Det jeg har klart å lese er: Ingebrigt Johansen Sørburøens p. Gisken Sirina.Jeg er også på jakt etter morens navn, men denne presten skrev forferdelig samtidig som han tydeligvis prøvde til de grader å utnytte sidene slik at det er helt uoversiktlig.Se 18 p.tr. på høyre side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Kanskje hun som blir konfirmert her,selv om presten har erstattet mellomnavnet med prikker. Ser ut som han har gjort det samme med flere av konfirmantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Var visst trøtt etter arbeid idag, for jeg glemte å sende med lenka over konfirmerte : (nr. 65)Lenke Men det er jo bare en liten sjanse for at det er rett jente selv om stedsnavn og faderens navn stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var flott. Tror ikke det var så mange med de litt spesielle navnene. Til og med morens navn står der. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jo, jeg tror den første lenken viser til dåpshandlinger. Jeg klarer heller ikke å tyde ordet like etter datoen, men leser:18 p Tr. [.........] Hr. Stabel Com. B. Sm Peder Arns. Mousunds(?) P. Magrete, do. Ingebrigt Johans. Sørburøens P. Gisken Sirina, osvJeg vet ikke hva Com står for, men B står kanskje for Baptizatus, og Sm står kanskje for Søemand. Vet du om Ingebrigt J. Sørburøen var sjømann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen. Kjempeflott. Nei jeg vet ingen ting om Ingebret. Har ikke funnet han i 1801 på Hitra. Jeg visste heller ikke at hun hadde flyttet til Valsfjorden. Men jeg tror ikke jeg kommer til å undersøke noe nærmere om han eller kona. Det er datteren som aller først er av interesse. Hun ble inngift i en slekt jeg arbeider med.Men, jeg har at hun ble gift på Bakklandet i 1841 og fikk 6 barn. Hun døde av tuberkulose i 1866 s.st. Og mannen tror jeg tok seg en tur på byen i 1858 og fikk en sønn. Se debatt 52985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.