Gå til innhold
Arkivverket

[#53010] Johannes Olsen født 1837 i Grue


Gjest Ann Våden Strømsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Våden Strømsnes

Johannes Olsen f. 02.06.1837 i Grue. Han var en tid gårdsarbeider i Oviken, Jämtland (Sverige). Han fikk sønnen Ole Martin Waaden (f. 14.april 1885, døpt i Åsen kirke 26.04.1885) med Jette Regine Johansdatter f. 1855, bosatt Vollstykket, Åsen i Nord-Trøndelag. (Jettes foreldre var Johan Otto Jakobsen og Ragnhild Olsdatter).Ole Martin giftet seg med 1. Kaspara Auran, ca 1907 2. Anna Johanne Larsen Sesseng, f. 11.06.1909, Strinda, død 27.07 1961 i Åsen. Gift 1933.Johannes emigrerte i følge en onkel av meg til Nord-Amerika 29.05.1887 ???Jeg ønsker å finne ut mere om Johannes sine forfedre. Håper noen kan hjelpe meg med dette - venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Våden Strømsnes

Takk, jeg klarer ikke å tyde hva som står foran farens navn, xxxx Johannes Olsen. Noen som kan hjelp? Det står at det er hennes andre leiemål, da må hun vel ha et barn fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Johannes Olsen f. 2/6 1836 Tørmoen, Lundeby i Grue, døpt i Grue kirke 18/6 1837. Foreldre husm. Ole Jespersen og hustru Eli Nielsd. Litt langt bak i anerekka er Simon Nilsen som var marketenter i Leiren under Kongsvinger festning og hustru Else Jakobsd. Michelet. Simon ble senere lensmann i Vinger, bodde da på Nor i Vinger. Flytter senere til Ausbøl i Vinger. Ausbøl ble senere innlemmt i Skinnarbøl. Vet at det ligger noe om Jesper på FS, det går ikke jeg god for. Har ikke forsket på denne familie i Grue, kun det som er i Vinger vedrørende Simon Nilsen og Else Jakobsd. Michelet. Antar at denne Simon Nilsen var født i Danmark. Grueboka II 1. halvbind har ikke noe om denne familien på en husmannsplass under gården.Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Våden Strømsnes,

Ser at du opererer med fødselsår ett år tidligere enn det jeg har fått oppgitt, men dette kan absolutt være den personen jeg er ute etter (skal sjekke med min kilde hvor han har året 1837 fra). Takk for hjelpa - skal sjekke videre ut fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei igjen!Finner på IGI Family Search st Ole Jespersen gifter seg 2 feb 1837 med Eli Nielsdatter. Oles far er oppgitt å være Jesper Olsen.Finner da familien i 1801-tellinga. Da er Jesper soldat hjemme hos sine foreldre Ole Jespersen og Lisbeth Olsdatter LenkePå Family Search IGI finner jeg at Jesper Olsen er dpt 25 mars 1770 Grue. Foreldre Ole Jespersen og Lisbeth Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

5 og 7. Fødselsåret er 1837, feil fra min side dåp er riktig. Jeg har hentet dette fra kirkebok avskriften utgitt av Solør Slektshistorielag. Johannes var eldst av 7 barn,. alle f. på Tørmoen under Ludeby i Grue. Jeg har kun barna til Ole og Eli med fødselsdato og dåp. Er det av interesse så kontakt meg på fisollie()online.no Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.