Gå til innhold
Arkivverket

[#53012] Benoni Christophersen, Waaga i Rødøy


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Ifølge skifte Gjervalen 1841 var Mali Larsdatter gift Benoni Christophersen, Waaga. Ekteparet finner vi i 1865, se: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61836&gardpostnr=220&personpostnr=1603&merk=1603#ovre>Lenke Militære ruller viser at Benoni var født på Reppen.Foreldre til Mali var Lars Nilsen og Pernille Amundsdatter (fra Skieviigen)Kan noen hjelpe meg med1. Foreldrene til Benoni Christophersen ?2. Foreldrene til Lars Nilsen ?3. Pernille Amundsdatter finnes i skifte Skeivik 1778, men jeg har problemer når det gjelder hennes far Amund Nilsen. Det er 2 skifter der i 1778 - begge Amund Nilsen døde. Vet ikke om det er feil i skiftene. Hvem var deres foreldre ? Pernille finner vi for øvrig i 1801 i Skivik, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Den ene Aamund Nielsen er far til Mali Amundsdatter. Jordfestet i Rødøy i 1777. Aamund Nielsen Schievigen 70 år. Skifte 1778 Skeivik i Rødøy etter Amund Nielsen. Ektefelle: Elen Iversdatter.Hans Amundsen, 25 år, sønn. Johan Amundsen 5 år, sønn. Mali Amundsdatter, gift, datter, arver tomten. Den andre Aamund Nielsen var gift med Mali Amundsdatter og far til Pernilla Amundsdatter1 Petter Nille (pernilla) Amundsdatter Fødselsdato: 1777 Fødested: Schivigen i Rødøy Gen: 12 Amund Nielsen, fra: Qvalvigen i Rødøy3 Malena Amundsdatter Fødselsdato: ca 1751 Gen: 24 Niels Andersen5 Marithe Andersdatter6 Amund Nielsen Fødselsdato: ca 1707 1 Petter Nille (pernilla) Amundsdatter Petter Nille (pernilla) Amundsdatter var født i Schivigen i Rødøy 1777. Hun var datter av Amund Nielsen og Malena Amundsdatter.Barn med Petter Nille (pernilla) Amundsdatter og Lars Nielsøn 1. Malia Larsdatter, Født: Gjervalen i Rødøy, 1810 2. Nils Larsen, Født: Gjervalen i Rødøy, 1815Barn med Petter Nille (pernilla) Amundsdatter og Bertel Olsøn 1. Bertel Bertelsen , Født: Skjevig i Rødøy, 1804 2. Anna Bertelsdatter, Født: Skievig (Skjevik) i Rødøy, 1800Døpt i Rødøy 1800. Døpt et uægte pigebarn Anna. Fadddere: Fordel Larsen Schjevig, Anders Nielsen ibid, Marith Amundsdatter ibid, Christen Ols. Gjervalen, Berit Danielsdatter Gierøe. Foreldrene: Bertel Olsen Skievig og Nilla Amundsdatter ibid.Døpt i Rødøy 1804. Uægte barn Bertel Andreas. Foreldrene Bertel Olsøn Sandviig og Nilla Amundsdatter Skievig.Ektefelle 1: Lars Nielsøn Lars Nielsøn var født ca 1782. Han døde i Gjervalen i Rødøy den 14 april 1841.Begravet i Rødøy 1841 nr 6. Død 14 april. Jordbruker Lars Nielsen 59 år fra Gjervalen.Copulert i Rødøy 1809 nr 4. Ungkarl Lars Nielsøn Giervalen med pigen Pernilla Amundsdatter. Vitner: Fordell Larsen Schjevig og Hans Andreassøn Wasvig.Partner: Bertel Olsøn Bertel Olsøn var født i Sandvik i Rødøy 1771. Han var sønn av Ole Gregussen og Anna Bertelsdatter. Han ble konfirmert den 1793 i Rødøy.2 Amund Nielsen Amund Nielsen var født i Qvalvigen i Rødøy. Han døde i Schivigen i Rødøy den 1777. Han var sønn av Niels Andersen og Marithe Andersdatter.Skifte 1778 Skeivik i Rødøy etter Amund Nielsen. Ektefelle: Maglie Amundsdatter. Marithe Amundsdatter, 3 år, datter. Peternille Amundsdatter, 1 år, datter.Jordsat 1777 i Rødøy. Aamund Nilsen af Schivigen. Barn med Amund Nielsen og Malena Amundsdatter 1. Marith Amundsdatter, Født: Rødøy, 17752. Petter Nille (pernilla) Amundsdatter, Født: Schivigen i Rødøy, 1777 3 Ektefelle: Malena Amundsdatter Malena Amundsdatter var født ca 1751. Hun døde i Schievigen 72 år. den 1816. Hun var datter av Amund Nielsen.Ægteviet i Rødøy i 1775. Ungkarl Amund Nilsen fra Qvalvigen med pigen Malina Amundsdatter.Trolovet/Ægteviet i Rødøy i 1781 Ungkarl Fordel Larsen af Schivigen med enken Mali Aamundsdatter ibid (=fra samme sted)Skifte 1817 i Skeivik i Rødøy etter Mali Amundsdatter. Fordel Larsen ektefelle. Lars Fordelsen, sønn 27 år. Marith Amundsdatter, datter gift med Hans Andersen Wasvigen. Pernilla Amundsdatter, datter gift med Lars Nielsen Gjervalen. Elen Fordelsdatter, datter gift med Andreas Nielsen Qvalvigen. Anne Fordelsdatter, formynder Lars Fordelsen Skevigen.Jordfestet i Rødøy 1816 qv. nr 5. Dom. 24.p.Trin. (dvs. 24/11) Malij Andersdatter Schievigen 72 år. 4 Niels Andersen Han døde i Kvalvigen i Rødøy ca 1789.Skifte 1789 i Kvalvigen i Rødøy etter Niels Andersen. Marithe Nielsdatter, gift med Niels Olsen Scheviig, datter. Marithe Amundsdatter, 14 år , datterdatter. Peternille Amundsdatter, 12 år, datterdatter.Barn med Niels Andersen og Marithe Andersdatter1. Amund Nielsen, Født: Qvalvigen i Rødøy, Død: Schivigen i Rødøy, 17772. Marithe Nielsdatter, Født: ca 1749, Død: Qvalvigen i Rødøy, 1806 5 Ektefelle: Marithe Andersdatter Hun døde i Kvalvik i Rødøy ca 1775.Skifte etter Marite Andersdatter 1775 i Kvalvik i Rødøy. Ektefelle: Niels Andersen. Amund Nielsen, sønn. Marith Nielsdatter, datter, gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner en Benoni Christophersen i fellesdatabasen 1739-1824 i Rødøy på Digitalarkivet, og det er Benoni Christophersen født 1812 med far Christopher Eriksen, og mor Ane Hansdatter. Ane bodde i Reppen, men det står ikke hvor Christopher bodde. Foreldrene var ikke gift. Ved innrulleringen 1835 nevnes også Benoni som født i Reppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner Benoni Christopersen som innrullert i Vaagenga som 2-åring i 1814, 1822,1823 og 1824. I 1825,1827 og 1828 var han fostersønn i Wogenga, og han er alle ganger født i Reppen. I 1830 hadde han også bosted Wogenga og Reppen var fødested, men nå er han nevnt som maadlig, høy og frisk og 18 år. Det samme i 1831, men var da 19 år. I 1835 var han også i Wogenga og noenlunde frisk, og født i Reppen.Jeg finner en Christopher Eriksen ved innrullering 1809 i Øvre Reppen, og da var han 21 år og frisk. Fødested er oppgitt å være Sjaavik. Samme opplysninger i 1811, men nå var han 24 år. I 1813 var det samme fødested og bosted, men nå hadde alderen minket til 22 år og han hadde blitt som en tufs.I fellesdatabasen 1739-1824 finner jeg ingen Christopher Eriksen som døpt i Rødøy, men i folketellingen 1801 finner jeg en Christoper Eriksen som var 10 år og fostersønn i Reppen.I Sjaavik i 1792 er det skifte på en Erich Olsen, og kona var da Anne Larsdatter. Barna som er nevnt er Ole 5 år, Christopher 4 år og Peder 1 og 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er også et skifte i Kvitnesvik i Rødøy i 1797 hvor Erik Olsen er nevnt. Det var da skifte på hans mor Marit Hansdatter.Setter opp foreløbig anerekke på Benoni Christophersen:1)Benoni Christophersen født 1812. Var innrullertt i Vågenge i Rødøy i 1814,1822,1823, 1824, 1825, 1828.1830, 1831 og 1835. Foreldre:2)Christoper Eriksen født ca 1791, og 10 år i 1801 da han var fostersønn Reppen.3)Ane Hansdatter. Det var kanskje denne Ane Maria Hansdatter som var 14 år i Reppen i 1801 med foreldre Hans Nilsen 50 år og kona Synnøve Olsdatter.4)Erik Olsen som det var skifte på i Sjaavik i 1792. Det kan være den 5-åringen som var innrullert i Qvitnesvik i 1769 med far Ole Olsen på 58 år.Resten blir da usikre aner:5)Ane Larsdatter som er nevnt som Eriks kone ved skiftet etter han i 1792. Erik kan ha vært gift flere ganger, og derfor er dette en usikker ane.6)Hans Nilsen født ca 1751. 50 år i 1801. Siden jeg ikke vet 100 % sikkert om jeg har funnet riktig Ane Hansdatter så blir dette en usikker ane.7)Synnøv Olsdatter født ca 1756 og 45 år i 1801. Usikker ane.8)Ole Olsen født ca 1711, og 58 år i 1769. Usikker ane.9)Marit Hansdatter som det var skifte på i Kvitnesvik i 1797, og Erich Olsen er nevnt som død sønn. Siden han var død var det barna hans som arvet farmoren: Erich, Ole, Christopher, Peder, Elias og Karen.Jeg vil anbefale å sjekke de originale kirkebøkene her. Noe er vel utlagt på internett etterhvert. Kirkeboka for 1777-1819 er å finne på mikrofilm PF-421, og kan fjernlånes gjennom bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg takker Tove og Anne Lise for svært omfattende bidrag som gjør at jeg kommer videre.Har også festet meg ved Ane Maria Hansdatter i Reppen Yttre i 1801 som mulig mor til Benoni, se LenkeKirkeboka 1777 - 1819 som Anne Lise nevner, er foreløpig ikke lagt ut på nettet. Kanskje noen har tilgang på denne og undersøke for meg ? Benoni skal være født ca 1812.Jeg har foreløpig funnet følgende barn av Benoni og Mali (Malene) Larsdatter (født ca 1811):Beret Maria født 1845Anne Johanna født 1949Kanskje hadde ekteparet flere barn, født før 1845, men aktuell kirkebok før 1845 ligger foreløpig ikke på nettet. Kanskje noen også har tilgang på denne og kan undersøke for meg ?Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det finnes mange databasar med opplysningar, ikkje berre skanna krk.bøker :-)))Tippar du finn mykje 'lurt' her: LenkeLukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En kan også finne de samme kirkebøkene for Rødøy her på Digitalarkivet, men det er ikke lagt inn hverken faddere eller forlovere i disse kirkebøkene og jeg har funnet et barn døpt i 1740 på mikrofilmen som ikke har kommet med i fellesdatabasen. Også nøyaktige tidspunkter mangler. Så det beste er å se kirkebøkene på mikrofilm og bruke det utlagte materialet som veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei det tror jeg ikke, men jeg tenkte på fellesdatabasen for Rødøy 1739-1824. En må ha noe med javascript som ikke jeg har for å komme inn der, og jeg har gjort det jeg har fått forklart tidligere med javascript uten at det fungerte. SÅ sidene hans har jeg gitt opp forlengst å komme meg inn på. Dessuten skal man jo alltid sjekke originalkildene. Jeg må også fjernlåne mikrofilmer for Rødøy når det gjelder kirkebøker før 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan M. Mathisen

VISER TIL INNLEGG 10. HADDE OGSÅ PROBLEMER DA JEG SKIFTET OPERATIVSYSTEM. TOK KONTAKT MED STEINAR OG FIKK DENNE OPPSKRIFTA FOR DET Å LEGGE INN DET SOM MANGLER FOR Å FÅ OPP ALLE HANS SLEKTS-OPPLYSNINGER:På tidligere operativsystem fra Microsoft har Java vært en ferdig installert komponent i operativsystemet. I XP er dette ikke tilfellet. Menyen på hjemmesiden min er avhengig av Java for å virke. Java kan lastes gratis ned fra www.sun.com eller http://www.microsoft.com/mscorp/java/Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

HeiPå kvitnes skifter 1752 og 1779 og i 1797 som bekrefter at Christopher Eriksen har med Kvitnesvik å gjøre.Ole Olsen skifte 1779, Kvitnesvik gift 1. m. Guru Eriksdtr, skifte 1752. g. 2. Marit Hansdtr skifte 1797. Barn med Guru Eriksdtr 1. Erik f. 1740 d. før 1779 2. Ole Olsen f. 1748 død før 1779 (hadde en datter Maria f. ca 1773, hun var hos Paul Hermandsen, Forslandsdalen) 3. Maria Olsdtr f. 1744 g. før 1779 m. Nils Henriksen, Renvik Barn med Marit Hansdtr 4. Hans Olsen f. ca 1749 5. Bertel Olsen f. ca 1753 6. Erik Olsen f. ca 1763 (formynder Haftor Pedersen, Pladsen) 7. Elias Olsen f. ca 1766 (formynder Lars Jensen, Bjørge) 8. Karen Olsdtr f. ca 1749 (formynder lensman Peder Carstensen) g. m. Arnt Pedersen, Gjesøy2. genErik Olsen f. 1763, skifte 1792 g. m. Anne Larsdtr 50 år i 1801 tjente i Sjåvik. Barn: 1. Ole Eriksen 5 år 1792 2. Christopher Eriksen 4 år 1792 på Reppen Indre i 1801. Som fostersønn til Christian Larsen 46 år og Ane Josephsdtr 57 år. 3. Peder Eriksen 1 ½ år 1792 avr 9 år i 1801 i skjåvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.