Gå til innhold
Arkivverket

[#53017] Leyermål; hva skjedde med Marta Knudsdatter Fiske / Kvitingen f ca 1724?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff! Der datt alt vekk, jeg lærer aldri!Det jeg skrev var at jeg har alltid syntest at det var litt merkelig at Knut Nilsen skulle stå som Öfredalen da han gifta seg opp igjen med Christi. Er vi helt 100 % sikre på at vi har rett foreldrepar for Marta og Peder? Nå var jo et av vitnene fra Rasdal da han gifta seg med Anna, og en av fadderne for Peder kom og fra Rasdal? men jeg må jo si at jeg stusser litt.Det er nemlig en annen Knut Nilsen som gifter seg i 1719 og han heter Öfstedalen og kona heter og Anna,(Isaksdtr Nestås: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=vossVigd&gardpostnr=342&merk=342#ovre>Lenke Nederst på högre sida i kirkeboka:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ved dåpen til Peder i 1727 er det helt tydelig at moren heter Anna Nielsdatter. I så tilfelle må vi ha funnet feil Peder; -kanskje han ikke var døpt.Da må også Evanger-boken være feil;Ivar Vaksdal, Dalekvam, 4.10.2007 20:46 (4) Foreldra til Marta og Peder, Knut Nilsson finn du Evangerboka bd. II s. 517 under garden Øvre Rasdal. Anna Nilsdtr. finn du i Evangerboks bd. I på s. 296 under garden Flansås Dei budde i Ørrevik, Evangerboks bd. I s. 228, tidl. husm.plass under garden Bjørgo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Knut Öfstedal får en sönn Knut i 1732 'paa Flateqval døbt af Hr Morten Ruus' LenkeOg det er ingen Anna Isaksdtr som dör mellom 1732 og 1735, heller ikke i 1736-1743. Da får vi tro at det er rette folk vi har, men skjönner enda ikke hvorfor han (vår Knud Nilsen) stod som Övredal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje Knud, Ane, Peder og Marta var oppe i Øvstedalen (Øvredalen) i en periode. De hadde jo ikke noe eget bruk, slik jeg har forstått det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mulig det, ihvertfall må han ha bodd der da han gifta seg med Christi. Jeg har prövd å lete etter Anna Nilsdtr blant døde men finner henne ikke i de kirkebøkene som er tilgjengelige. De er ikke lette å lese heller! Side opp og side ned med navn på folk som sannsynligvis gikk til nattverd.Jeg fant en Anne Nilsdtr død i 1729, men der såg det ut for at det stod 83 år!!(det står det her på DA og) Hun må jo ha dødd i mellom 1730 og 1732 da Knut gifta seg opp igjen.Ellers opererer FS med et barn Anna fødd 1722. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Men så vidt jeg kan se er der ikke KB for perioden, men tingbøkene kan selvsagt fortelle noe, dessuten skifter.her er det som er mikrofilmet;Ministerialbøker ('MINI')A 1 1711-1721 04 Hele prestegjeldet 1- Døpte 1711-1721A 2 1709-1730 05 Hele prestegjeldet 1-140 Forlovedereklæringer1709-1730, med opplysning om forlovelses- og vigselsdato til 1719A 3 1726-1730 11 Hele prestegjeldet 1-376 Kronologisk ført 1726-1730, med kommunikanter, døpte og begravde. Kalla 'dend ordinaire Kirche-Journall' som Klocheren under Præstens Inspection skulle føre.A 4 1732-1736 03 Hele prestegjeldet 1- 71 Kronologisk ført 1732-1736, med døpte og begravdeHadde kanskje trodd at Jan visste noe om dette, - han er jo også etterkommer, men han vil kanskje ikke engasjere seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen ting jeg kom til å tenke på er at det var ca 5 år mellom Marta og Peder . Siden han er født i 1727, må Marta være født i 1722 ca.Vel, det spørs om han er egentlig interessert i genealogi da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis der er en datter, Anna, f 1722, så skal vel hun også være konfirmert i Samnanger ca 1737, Marta ca 1736. Men de finnes jo ikke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En må vel helst gå ut i fra at hun var död för de kom til Samnanger. Som Terje sa, så er det tvilsom at de ble konfirmert 'de hadde aldri höyrd guds ord'. Peder ble jo först konfirmert som voksen. Ja, det er noen fine forfedre vi har Arnfrid-:)Jeg husker da jeg först fant dette og fortalte det til min mor. Hun ville ikke tro at _hun_ kunne ha noen slike skrekkelige folk blant sine forfedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den 'godeste' Peder, eller 'traven', som min sal. far sa, har jo litt av en etterslekt, 'halve Bergen og hele Sandviken', må vite, både professorer og advokater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ordtaket ble jo litt feil; 'hele By'n og halve Sandviken' heter det jo, men skitt au.Skal sende en mail til Anita og spørre om hun kan sende meg en etterkommerliste i tekstformat, - ser hun har så mange liggende i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jammen var det godt at ikke 'Deres Hoveder bliver at avhugge ved Sverd', tenk for et tap det ville ha vært for Bergen! Så når jeg nå drar til Bergen for å feire jula der (for förste gang på Laksevåg), kommer jeg til å vasse i slekt med andre ord-;)Ja, jeg husker du nevnte at han var fadder. Det var vel flere andre og som heller ikke kunne lese men var faddere for det.Du har vel vært på Kvitingen? Det var nok ikke ofte de kunne dra til kirke derfra på vintersdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, vi var ofte på søndagstur til Kvitingen da jeg var barn. Min far hadde bil helt fra 1955, så det vekslet mellom Flesland og Samnanger. Det var for langt å reise til Etne bare for en helg. Min far var organist også, i tillegg til lærer og rektor, så han spilte noen ganger til gudstjeneste og ved vielser i Årland kirke. Hans faste kirker var imidlertid Ytre Arna og Haus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ellers var mine foreldre venner av kjøpmennene på Gaupholm, 'Brigtsen sine', som mine foreldre sa. Så der var vi også ofte. Om dette var slekt eller bare vennskap, vet jeg faktisk ikke. Har ikke studert hvor 'Brigtsen sine' kom fra. Men det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

'Brigt Brigtsen f. 1868- d. 1948 Kona Kristina Brigtsen f. 1866 levde i 1953.Sönnen deres Ole f. 1895 gjekk på Volda lærarskule 1914-1917, gjekk lærarhögskulen i Trondheim 1928-29, arbeidde i framhaldskulen på Nærbö, Rogaland og i Seljord, Telemark i 1920-åri, vart tilsett til Rolvsvåg krins i Samnanger i 1937, og tok yver Sandvik skulekrins 1946 (...)Han var gift 1924 med lærarinna Johanna Lund, f. 1894 i Kvinnherad. Han tok yver landhandelen på Gaupholm etter faren 1943.' Tre sönner, en f. i 1925,en i 1927 og en i 1929.Samnanger II,s. 215Om Brigt Brigtsen sine foreldre: band I, s. 792-93Brigt hadde ellers 7 barn, Ole var eldst.Far hans het Ole Briktsen og var f. på Mo i Kvam i 1828. Han flytta saman med foreldra sine til Samnanger i 1837 og i 1870 flytta han til Gaupholm og tok til å handla her. Gift i 1863 med Anna Lisbet Jansdtr Steinsland f. 1824. Han d. 1898, hun 1900.Utenom Brikt, hadde de en datter Anna f. 1873.Lisbet var datter til Jan Hansson Steinsland og Anna Klausdtr Holdhus.Jan var sönn til Hans Ingjaldsson Steinsland (söskenbarn x5) og Anna Elisabet Jansdtr Tveitarås (söskenbarn x6)Så det er store muligheter for at du og er i slekt med dem-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Min far gikk også på Volda, men det var fra 1929-1932. Det må vel ha vært en sønn av Ole som var tjommi av min far. Lund i Kvinnherad, der var jo min tipp-tipp Mikkel på Norheim i Etne fra. Hans oldefar var Heine på Leite, han som vi ikke finner herkomsten til, du vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingjald (Engel) Hansen Steinsland og Brita Olsdatter Gjerdevik er tippoldeforeldre til min tippoldemor Anna Monsdatter Langeland som var gm Niels Nilsen Kvitingen til Nedre Natland (oldebarnet til den 'godeste' Peder Knudsen Fiske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Om Ragnvald står det at han gifta seg med Herborg Rosseland (f. 1907 og datter til Magdalena Knutsdtr Rosseland og Hermann Nilsson Rosseland) i 1934 og at han var handelsmann på Aadland (s 215 SI)S II, s. 63 står det at Ragnvald Brigtsen dreiv hotellet der på Aadland saman med mor til Herborg (ho, mora, var da enke etter andre mann, Johan Ystås). De hadde og et stort og fint forretningsbygg, der han (Brigtsen) dreiv ein större landhandel. De fikk to barn, en datter i 1945 og en sönn i 1950. Disse er vel sikkert i livet enda, så vil du ha navn, skal jeg sende dem til deg.Ellers var Ingjald Hansson Steinsland bror til min 4 x tippoldemor, Kristi Hansdtr Steinsland.A propos forretninger, så var det bror til min oldemor som dreiv den på Tysse, han bygde og Kvamshaug Hotell og Tveiterås Hotell (som siden ble Sandvensæter i Eikedalen). Min mormor bodde hos dem da mora döde fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det stemmer. For oftest var vi på besøk rett ved kirken, altså butikken på Ådland. Men han og Ole var vel brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Vaksdal

Til (46) Iflg. Evangerboka I s. 228 Ørrevik skal der ha vore ei eldre søster Anna f. 1722. Iflg. same var Marta f. 1724 og Peder f. 1727Om Anna Nilsdtr. Flansås sår det kun at ho d. før 1750, (som truleg er trykkfeil for 1730 sidan Knut gifta seg att i 1732)Litt om Øvstedalen/Øvredalen: Frå Bolstadøyri går Øvstedalen mot nord og grensar der mot Eksingedalen (med Flatekval kapell) Rasdalen går frå Bolstadøyri mot sør, og bruka der er betegna Øvre og Nedre Rasdal. Øvre Rasdal har vorte nevnt som Øvredalen og det har ført til samanblanding med Øvstedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Ivar for avklaringen vedr Øvredalen vs Øvstedalen.Tilbake til barna, Anna f 1722, Marta f 1724 og Peder f 1727. Vet du hvilke kilder bygsbokforfatteren har hatt tilgang til? Finner nemlig ikke KB for den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint at Ivar fikk forklart oss hvorfor! jeg lurte jo litt!!Til Arnfrid: Barna til Brigt Brigtsen var:Ole f. 1895Hans f. 1897 g1 1918 m Johanna Fjellhaug fra Skånevik g2 1944 m Anna Marta Guddal fra Kvinnehrad. Budde på ValenElisabeth f. 1899 g 1935 m Ludvig Hansson Skard, han d. 1952, de budde på Haga. Ludvig var sönn til Hans Hansson Skard (1868-) og Olina Johannesdtr Bördal (1853-). Hans Hansson Skard var sönn til Hans Larsson Skard (1843-1929) og Marta Villumsdtr Haugen (1842-)Hans Larsson Skard var sönn til Lars Larsson Tysse (1805-) og Kristi Hansdtr Haga (1808-1862)- dette siste paret er mine tipp-tippoldeforeldre. Anna f. 1902 g 1925 m Villiam Holmefjord budde i FanaMagnus f. 1904 g 1933 m Dagny Fitje. De budde i FusaRagnvald Andreas f. 1906 (se over)Borghild Kristina f 1909 g 1930 m Lars Fredrik Möllerupb på Milde, Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.