Gå til innhold
Arkivverket

[#53017] Leyermål; hva skjedde med Marta Knudsdatter Fiske / Kvitingen f ca 1724?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Man må jo nesten prøve å tenke seg tilbake og finne ut hvordan det hele kan ha vært;Var det vanlig at svangre jenter ble sendt bort i 'tjeneste' for å føde?I tilfelle hvor?Til slekt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel vært i Kvittingen og vet hvor avsides det ligger til og enda værre var det jo i de dager. De var ikke ofte i bygda, kan ikke tenke meg at de var ofte i kirka heller ettersom de ikke 'hadde hørt guds ord'! Derfor tror nå jeg at dette ikke ble oppdaget før barnet var nær ved å nedkomme, eller og etter fødselen.De var jo og fattige der oppe, så de hadde vel ikke så mange muligheter til å sende henne bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis han ble boende på Haugland så burde han vært konfirmert her innen 1759 LenkeMen kan ikke finne noen som passer.Men står det først fadre Hans Jensen og en madame, og så noen andre fadre. Kan Hans Jensen og Madam være pleieforeldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingen på Ytre Haugland i 1801 som umiddelbart ser ut til å være i slekt med denne Peder, dersom ikke alderen på Peder Pedersen i 1801-tellingen er feil da, eller Hans Jensen og Madam Jensen. På Indre Haugland er der imidlertid Hans-barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

listen over Trondheim Tugthus lå tidligere på nettet. Tok en kopi av denne da. Den inneholder 2230 navn som er listet opp, noen er nevnt flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

en stor takk til Torgrim, Alvin, Arnvid og Michael;FANTASTISK!Noen som har noen ide om hva som kan ha skjedd med Martas barn....

bilete4455.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var kjempebra! Takk til alle fra meg og.Er det blitt vår i Bergen, Arnfrid? -:)Er det noen som har greidd å tyde mer av den lenken i innlegg 100?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Ad no 100 - 'Eudem die [samme dag] blev døbt et barn kaldet Peder, hvis forældre vare nogle omvandrende fattige ægtefolk og siger sig at være fra Christiania. Faderens Nafn er Hans Jensen og Moderen...Rova [??] Jensdatter'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Lenken i innlegg 100, jeg leser:Eodem die blev døbt et Barn kaldet Peder hvis forældre vare nogle omvankende fattige ægtefolk, og siger sig at være fra Christiania. Faderens nafn er Hans Jensen(?) og Moderens ..... Tora(? bare gjetning!) Jensdatter(?). Faddere var Peder yttre Hauland, Ole yttre Hauland, Aadne Hauland, Guro ibdm og Ane yttre Hauland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, da var det altså ikke det barnet!Det spørs om vi noen gang finner ut om barnet ble født og levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, der var vi langt ut på jorde. Men det kunne være interessant å se om vi kan finne dem igjen også.Kjellaug, i går snødde det virkelig igjen. Vinteren kom ikke før i mars denne gangen. I dag er det mildvær, og snøen i gaten er borte, men den ligger fortsatt på tak og bakker. Vi hadde forresten første utepilsen på 2. påskedag, sammen med gode naboer der hvor Dr Wieseners Folkebad var frem til 1980. Nå er det restaurant, pub og uteservering. Vi har solen like lenge der som fra loftstuen hjemme. Fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Det kan vel også tenkes at barnet var dødfødt? I så tilfelle vil det ikke eksistere i listen over 'døbte', men kanskje over gravlagde - av og til hadde kirkebøkene egne lister over dødfødte, har jeg sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Spørsmålet er jo hvor Marta var da barnet ble født. Det aner vi ikke. Uansett så tilsier de opplysningne vi har at barnet var født før dommen i 1744, trolig også før dommen i 1743. Så....jeg vet ikke. Har foreslått for Kjellaug at vi dropper å lete mer etter barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torgrim og Michael;dersom dere har kopier av dom og protokoll, kan dere evt skanne dem og sende til affi alfakrøll online dot noPå forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug, jeg kom til å tenke på en ting;Hvorfor flyttet Knut og barna fra Evanger til Samnanger? Kan det være at han allerede kjente Kristi Mikkelsdatter, hans andre kone? Jeg har ikke funnet noen forbindelser mellom Samnanger og Evanger. Har du? Eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det kan du gjerne spørre om. Jeg vet absolutt ikke og har heller ikke funnet noen som helst forbindelse her. Men så har vi/jeg jo ikke mer enn en/to generasjoner bakover for Knut Nilsen og Anna Nilsdtr. Det ser ut for at de begge kommer fra Rasdal.Det kan jo være en forbindelse med deres besteforeldre som vi ikke har funnet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser forøvrig ut for at gravlagde i Voss mangler mellom 30. sept 1730 til 1. jan 1732. Finner jo heller ikke Anne f 1722 igjen. Heller ikke blandt konfirmerte, gifte el gravlagde i Samnanger. Hvor kan bygdebokforfatteren ha funnet fødselsårene til Anne og Marta, 1722 og 1724?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Martas fødselsdato kan ha kommet fra rettsdokumentene. Datidens sorenskrivere var pedantiske når det gjaldt å få fastslått den anklagedes alder, for å dokumentere at vedkommende var over kriminell lavalder. Av og til ble det hele komisk, når f. eks. den anklagede var en gammel mann, men i dette tilfelle må det jo ha vært av mer enn akademisk interesse, vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det, Trogrim.Jeg kom til tenke på en ting, Kjellaug. Ville det ikek være naturlig at Martas evt barn ble oppfostret hos søsteren, Anna, dersom hun levde. Problemet er at jeg ikke finner denne Anna i noen tellinger, heller ikke som døpt i 1722 eller død.Hvor i all verden har bygebokforfatteren for Evanger funnet dåpen til de to jentene i 1722 og 1724? der er jo ikke KB for perioden, så vidt jeg kan se. I hvertfall ikke som er skannet eller på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun må ha dødd før de kom til Samnanger i tilfelle for hun er jo ikke med dem der, dersom det ikke er et glipp da.Jeg har leita rundt ueten å finne noe til henne tidligere heller.Aner heller ikke hvor disse som har lagt dette inn har fått sine opplysninger fra:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100208385127&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men der er det en annen mor til Anna, Magli Askjellsdatter. Vi får se om Ivar ser de siste, og kan supplere med bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det såg jeg også, men det er så mye rart som blir lagt inn av private av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.