Gå til innhold
Arkivverket

[#53027] Cari Jacobsdatter, Haus - (1691 ? - 1801)


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Cari Jacobsdatter fra Hougs (Haus) i Hordaland står oppført som i sitt 110. år (dvs 109 år) ved folketellingen 1801 (oppgitt f. år er 1691)Hun er legdslem, bosatt på HaukelandLenkeDet er enormt mange fra Haus som heter Cari i 1801, hele 196 personer. (I hele landet var det 218 tilsammen)GRAVFERDSDATO : 20.9.1801 Pigen Cari JacobsDtr, Grimeland - 105 år iflg. 'Gravlagde i Haus' Hva er fødselsdatoen (eller dåpsdatoen) ? Kan hun bli den hittil tidligste i Norge med bekreftet alder 105 år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sjekket bygdeboken, og har funnet dem Cari bodde sammen med i 1801. Finner ikke noe slektsskap mellom noen av dem og henne. I 1701 tellingen er der to aktuelle Jacober, men ingen av dem står oppført med barn i bygdeboken.Jeg tror vi skal til Fana, nærmere bestemt. Der bodde en Jacob Michelsen Gimeland som døde i 1742, 45 år gml. Lenke HI følge bygdeboken for Haus skal han være far til Cari Jacobsdatter, som visstnok ble 110 år. Men det er ikke korrekt, dersom Jacobs alder når han dør, 45 år, er korrekt. Men et slektsskap kan det være.Vi får lete videre i de skannede bøkene for Fana i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1663: En av disse tror jeg heller er Caris far: Gimmeland Bønder Jacob Olsen Øffre Brattland Sønner oc Drenge Jacob Nielsøn 13 år Nedre Brattland Bønder Jacob Nielsøn Nedre Brattland Sønner oc Drenge Jacob Johansøn 14 årØffre Dyngeland Sønner oc Drenge Jacob Willumsøn (Soldatt) 24 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1701:Jacob Toersen N. Bratland 51 år ops Niels Jacobsen N. Bratland 9 år sønn hieme Lars Jacobsen N. Bratland 6 år sønn hieme Jacob Jensen N. Bratland 38 år ops Barbra Jacobsdatr N. Bratland ops Tar også med Jacob på Gimeland, som altså døde 45 år gml i 1742: Jacob Michelsen Gimeland 4 år ops sønn hieme Dette tyder på at opplysningen i bygdeboken (Haus) om Gimeland og N Bratland kan ha vært en sammenblanding. Cari har sikkert vært innom Gimeland før Haukeland, derav gårdsnavnet, men hun er trolig datter av Jacob Toersen N Bratland, og søster av Niels og Lars på hhv 9 og 6 år. Vi får se om der kan være noen skifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har spurt etter evt skifte etter Jacob Thorsen Nedre Natland i Arkivforumet. Kanskje det kan si noe om Caris fødselsår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er redd vi vil ha problemer med å finne eksakt fødselsår for Cari. Ser ikke ut for å være flere skifetr som er aktuelle. Men kanskje der kan finnes KB for Fana som ikke er mikrofilmet for perioden før 1712...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg også Jacob Jensen på Nedre Bratland, som dør i 1742, 85 år,Lenke og som iflg Haus soga, skal være Caris far.Dessverre er der ikke skifter for Nordhordaland i perioden 1716 til 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.