Gå til innhold
Arkivverket

[#53031] Lars Larssen, Eiker eller annet sted i Buskerud, ca 1780, en nøtt?!


Gjest Geir Beck-Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! En nøtt dette her, men jeg skal prøve å gjøre det 'enkelt': Søker dåpen til Lars Larssen, g. i Eiker 19.10.1800 m. Marthe Andersdatter. De er på Schjelbred i FT 01. Lars da 21 år. De får en datter Kari i 01, min ane Anders 05.11 03, og deretter 6 barn frem til 1818. Aktuelle stedsnavn etter 1800 er Lien\Lia, Hals, Schjelbred, Gullerud. En gjennomgang av fad. for alle barna peker bl.a mot Kolberg,og en teori om at Anne Hansdatter, g. for 2.g m. Anders Amundsen kan være mor.(FT01) 3 av hennes barn i FT01 er senere fad. for Lars`barn. FS oppgir Lars`foreldre til Lars Olsen\Mari Hansdatter, Qverk, men denne Lars finner jeg igjen som ug på Qverk i 1801. FS har her feil? Tross dig. kb. for Eiker finner jeg ingen som passer når det gjelder Lars`dåp her. FS gir videre bare fornavn Lars på far til Lars`angivelige søsken, men fødselsår ca 1750,og at han dør ca 1800. En teori er selvfølgelig at min Lars kan være født ca 1780, men at hans far Lars gifter seg senere med Anne Hansd. Dette ble mye, men jeg vet det er noen Eiker\Buskerudeksperter der ute... mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fant to skifter fra Eiker som kanksje kan hjelpe litt. Det er slett ikke sikkert dette 'passer i hop', men det er kanskje et forsøk verdt.... Kverk skifte 28/11-1806 Lars Olsen (død 1801)Enke er Mari Hansdatter, henne verge er Hans Ulveland.Etterlatte barn:Ole Larsen fullmyndigHans Larsen fullmyndigLars Larsen fullmyndigPeder Larsen fullmyndig-------------- Knive skifte 10/4-1810Anders Olsen er død.Enke er Kari GundersdatterAvdøde var gift 1. gang med Anne Gregersdatter.Ingen livsarvinger1. Bror Lars Olsen Kverk - er død og etterlater:a) Ole Larsen fullmyndigb) Hans Larsen fullmyndigc) Lars Larsen fullmyndigd) Peder Larsen fullmyndig2. Halvbror Christopher Andersen - er død og etterlater:a) Anders Christophersen fullmyndigb) Ole Christophersen fullmyndig i Mjøndalenc) Mads Christophersen fullmyndig Skotselvend) Aase Christophersdatter gift med Syver Simensen Refsal Modum 3. Halvbror Anders Andersen - er død - etterlatera) Anders Andersen som er død, Barnas navn og alder vites ikke, enken er gift og bor her i sognet.b) Lars Andersen Solbergelven fullmyndigc) Ole Andersen Solbergelven fullmyndig Karen Maria Andersdatter 24 år tjener hos kjøpmann Borgen Bragernes Aase Andersdatter 20 år, tjener på Kverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk, Jon. Problemet er bare at Lars Olsens Lars finner jeg som nevnt igjen som ug på Qverk i 01, mens min Lars ble gift i 00, og er på Schjelbred i 01. Lars Olsens Lars var f. 06.01.1781, og da måtte han ha vært 19 år da han gifta seg. Betød myndighetsalder noe, den gang, mon tro? Men skifter er til stor hjelp. Takk igjen. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Løsningen finner du i Flesberg-boka bind VI side 437. Lars Larsen Gutterud (1780-1839) gift 1800 på Eiker med Marte Andersd. Torevollen u/Skjelbred, b. Rustan, Søre Svartskuren u Hals, 8 born. Foreldrene till Lars er Lars Larsen Gutterud og Anne Hansd. Holte fra Eiker.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Mange takk!! Men kan jeg spørre forsiktig - (er dårlig på lenker) - er det han jeg finner i kb Flesberg 1780 s 194, nr 5 nedenfra? Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk for hjelp igjen! Denne dåpen hadde jeg faktisk i parentes og med spørsmålstegn på blokka. Ha en god dag, både til deg og Jon! mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Waskaas

Hei Geir! Artig å se at det er flere som forsker i denne familien. Anders Larssen - senere Røraas, er min tipp tipp, og det hadde vært artig om vi kunne utveksle noen opplysninger. Er du interessert, kan du gi meg din mail adresse, så tar jeg kontakt. Vennlig hilsen Berit Waskaas, 3658 Miland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Heisan! Anders Larsen Røraas er faktisk også min tipp-tipp...hadde absolutt vært interessant med noen utvekslinger! gb-ander@online.no mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Heisann Geir og Berit,Nevnte Anders Larsen Røraas er mine barns 3x tipp. Jeg sitter på en del materiale om Anders og noen generasjoner bakover i tid. Dette er materiale som er samlet av en i familien som dessverre har gått bort. Dessverre ligger dette hjemme i Norge, men jeg har da i det minste noen navn og datoer på PC'en her borte.Ta gjerne kontakt på argr@kongsberg.commvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.