Gå til innhold
Arkivverket

[#53048] Oppslag i de gamle bygdebøkene for Bø, vesterålen


Gjest Kjersti T.H. Øvergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti T.H. Øvergård

Lurer på om noen kan slå opp i Bø Bygdebok bind 1, side 497 (utgitt i 1962) for meg. Her skal det stå noe om Inger Hansdatter Blix og Mogens Pedersøn Tellemann, datter Gjertrud. Det jeg lurer på er hvilken kilde forfatteren har brukt for å finne ut at Gjerterud er deres datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei. Dette handler om noen av mine forfedre. Boka gir ingen referanse til kilder, men det står følgende om Abraham Mogensen Lochert, g. med datter av Gjertrud: (Sønnen Magnus fra 1. ekteskap døde ombord på det nederlandske skipet 'De Fame' på tur til Vest-India). 'På tinget på Vinje i 1718 søkjer så Abraham Lochert rettens hjelp for å få arven etter sonen. Hans ekteskapelige liv vart då opprulla i rette. Såleis får ein då greie på hans quinder og barn.' Det er kanske her det kommer fram hvem som var forfedre til 3. kona Maren Offersdatter Hundevad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Du er kanske etterkommer av Fredrikke Oline Steffensen, f. 18.12.1872 Breivik i Hadsel? Vet at flere av hennes etterkommere i Øksnes heter Øvergård som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti T.H. Øvergård

Fredrikke er min tippoldemor :) Det var hennes sønn, Helge som begynte å bruke navnet Øvergård etter gården sin. Når det gjelder blix-slekta så prøver vi å finne ut om Gjerterud virkelig er datter av Mogens og Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

De felles anene er Torberg Hammer Pedersen, f. 1775 Fjærvoll, Bø i V. og Stina Pernille el. Petronelle Andersdatter, f. 1779 Kjerringnes, Sortland. Paret bodde på Fjærvoll. Fikk 5 barn, Jens (min farside), Sofie, Hanna Pernille (g. Steffen Olsen fra Bø, bostatt Breivika, Hadsel, dine forfedre), Martinus (g. og bosatt Breivika, Hadsel) og Herman (min mors side). Har over 11500 navn i denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti T.H. Øvergård

Det var mye det. :) Hos meg stopper det opp på -Anders Jansen og hans kone Sofie Enoksdatter Ringkjøb. -Mogens Torbergsen og hans kone Anna Pedersdatter - Amund Jonsen og Maren Eriksdatter Har du noe mer bakover her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Her er det jeg har så langt.1. JENS ANDREAS HAMMER TORBERGSEN, f. ------1806 på Fjærvoll, BØ, NO, d. 25 jan 1873 på Fjærvoll, BØ, NO, gravlagt 2 feb 1873 på Bø kirkeg., Bø, BØ, NO. Han giftet seg med KAREN MARIE MADSDATTER, gift ------1837, f. ------1819 i Fjærvoll, BØ, d. 10 apr 1879 i Fjærvoll, BØ, gravlagt 1 jun 1879 i Bø kirkeg., Bø, BØ.Foreldre2. TORBERG HAMMER PEDERSEN, f. ------1775 på Fjærvoll, BØ, NO, d. 26 mai 1841 på Fjærvoll, BØ, NO, gravlagt 6 jun 1841 på Bø kirkeg., Bø, BØ. Han giftet seg med STINA PERNILLE ANDERSDATTER, gift 5 nov 1804 i Sortland kirke, SORTLAND, NO.3. STINA PERNILLE ANDERSDATTER, f. ------1779 på Kjerringnes, SORTLAND, NO, d. 1 mai 1849 på Fjærvoll, BØ, NO, gravlagt 17 mai 1849 på Bø kirkeg., Bø, BØ, NO.Besteforeldre4. PEDER MOGENSEN LIND, f. ------1735 på Røsnes, BØ, d. ------1808 på Fjærvoll, BØ. Han giftet seg med MARTA AMUNDSDATTER, gift ------1764.5. MARTA AMUNDSDATTER, f. ------1740 på Fjærvoll, BØ, d. ------1813 på Fjærvoll, BØ.6. ANDERS JANSEN. Han giftet seg med SOFIE ENOKSDATTER RINGKJØB.7. SOFIE ENOKSDATTER RINGKJØB, f. ------1748 i Føre, BØ, d. 1790? på Kjerringnes, SORTLAND, NO.Oldeforeldre8. MOGENS TORBERGSEN, f. ------1704 i Uvåg, BØ, d. ------1779 i Røsnes, BØ. Han giftet seg med ANNA PEDERSDATTER, gift ------1724.9. ANNA PEDERSDATTER, f. ------1698, d. ------1763 i Røsnes, BØ.10. AMUND JONSEN, f. ------1713 i VEGA, d. ------1780 på Fjærvoll, BØ, NO.14. ENOCH CHRISTENSEN, f. ------1707 i Saupstad, GIMSØY?, d. ------1774 i Føre, BØ. Han giftet seg med (1) SOFIA THOMASDATTER RINGKJØB, gift ------1727, f. ------1708 i GIMSØY?, d. ------1748 i Føre, BØ. Han giftet seg med (2) GURINE HANSDATTER, gift ------1749, f. ------1716 i Søberg, BØ.15. SOFIA THOMASDATTER RINGKJØB, f. ------1708 i GIMSØY?, d. ------1748 i Føre, BØ.Tippoldeforeldre16. TORBERG MONSEN (MOGENSEN), f. ------1659, d. etter 1729.28. CHRISTEN CHRISTOPHERSEN, f. ------1677, d. i GIMSØY (nå VÅGAN). Han giftet seg med ELISABETH RUBERTSDATTER THUE.29. ELISABETH RUBERTSDATTER THUE.30. THOMAS RINGKJØB, f. ------1673, d. etter 1718 i GIMSØY?.Tipptippoldeforeldre60. NICOLAUS RINGKJØBING, d. ------1688 i BODIN (nå BODØ). Han giftet seg med SOPHIA TYGESDATTER. Oppsitter: Elstad, BODIN (nå BODØ) 1672-1686(1688). Bruker: Fenes, Innstranden, BODIN 1672-1684. Major i Salten fra 1672. Levde fortsatt 24.04.1688. Deltok da på lagtinget i Steigen.61. SOPHIA TYGESDATTER.3. tipp-oldeforeldre120. MICHEL RINGKJØBING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.