Gå til innhold
Arkivverket

[#53049] Iver Johnsen,f.ukjent sted på Helgeland-b.Sortland


Gjest Anne J. Engmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Holder på med slekta til ei venninne,tenkte å overraske henne til jul med anetavle ! Men - det har stoppet opp helt med hennes besteforeldre på farens side.Besteforeldrene het Kristianna Julianne Jensdatter f. 1881 og Iver Johnsen. Har alt bakover på bestemora,men bestefaren finner jeg ingenting om.Vet kun at han var født på Helgeland en plass.Vet også at de giftet seg før 1914,men bøygen er at de kanskje giftet seg i frikirka.Har Kristines Konfirmasjon i Skjerstad (hun var til oppfostring der):nr. 19 Lenke Etter konfirmasjonen finner jeg henne ikke igjen noen plasser.Vet at Iver var predikant i frikirken, og at han var en del eldre enn Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers så står det jo at Kristine Julianne Jensdtr var f. 9/6 - 1891 så da kan han jo passe allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom det er rett Ivar er födselen hans lagt inn på FS av privatpersoner, ettersom de hörte til frikirken er det vel ikke mulig å sjekke dette: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Du har rett, Kristine var født i 1891 og ikke 1881 som jeg skrev.Og da kan det jo godt være at du har funnet rett mann, - hadde jeg bare visst hvordan jeg skulle fått det bekreftet! Har prøvd å lete etter ut- og innflyttede for å se hvor Kristine dro etter konfirmasjonen men har ikke lykkes så langt.Hadde jeg funnet henne i Rødøy hadde det nesten vært bingo !! Tusen takk til deg for hjelpa iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

De barna jeg vet om er Kåre Johan og Arne Johannes,må spørre min venninne om faren hadde flere søsken.Når det gjelder Sortland vet jeg med sikkerhet at det var der de bodde da barna ble født,og også at Kristine og Iver bodde der til de døde.Men alt blir så vrient når de ikke står i de ordinære kirkebøkene,vet ikke hvor nærmeste frikirke var ved Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser nå at den Iver Johan som Kjellaug fant,faktisk er døpt i statskirka. Kanskje det er en mulighet å finne ut av dette likevel? Her er dåpen hans:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Sjå kva eg fann :-)))))Litt nede på sida: Iver Johan og KristiannaLenkeBestemor og bestefar står forresten som nr.3 i 1911(på same sida)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Når var Kåre Johan og Arne Johannes født?Den eneste aktuelle frikirka ligger på Liland i Sortland, men de kan ho bodd så langt sør som i Sigerfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Yess Mariann,der fant du dem !! :) Så de giftet seg alså i Meløy,før de dro til Sortland.Ja,da fikk jeg jo bekreftet at det er rett mann,og kan legge inn foreldrene i slektsprogrammet.Flott... Johan,du spurte etter årstall for fødslene,vet at de fikk Kåre i 1914,og Arne i 1916,men de andre visste ikke hun jeg lager utskrift til nårtid de var født. (Har nå fått opplyst at der var iallefall 8 barn). De bodde på Liland ved Maurnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vel John (Kristian) Andersen i 1865 med foreldre, det står at ha var födt i Melö i 1854 og denne er den eneste som passer. Far: Anders Andreassen f. ca 1822 Mor: Ellen Persdtr f. ca 1822Dette er vel (Jonette) Kristine Petersdtr i 1865, den eneste som passer, hun bor her hos sin söster: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61836&gardpostnr=378&personpostnr=2723#nedre>LenkeForeldra til Jonette Christine og Mortina ser ut for å Være Peter Olaj Nielsen og Guriane Andreasdtr Dahl:Martina f. 1840: LenkeAne Dorthea f. 1845: LenkePeternille Gurine 1847: LenkeJonette Christine 1852: LenkeHans Fredrik 1854:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dette paret i ft 1865: LenkePetter Nielsen var f. i RÖdö ca 1805, mens hans kone Guriane Andreassdtr var födt i Trondhjem ca 1812.Her er det jo og flere barn enn de som stod på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanhende dette er far til Gurianna i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f11601&gardpostnr=1104&personpostnr=8296#nedre>Lenke Andreas DahleSynd at det ikke er skannede kirkeböker verken for Trondheim eller Rödö for akkurat disse åra.Men her er ihvertfall dåpen til Peter Olaj Nielsen, han var jo fra Tjong: LenkeFaren er Niels Jansson Tjong.Men jeg finner ingen Niels Jansson vigd derfra.Peter og Guriana gift i 1838, han 30 år og hun 26. Så det er en del rot med alderen her.LenkeDette er jo lagt inn av en privatperson som sier Peter Olaj ble födt i juni 1808. Det kan jo tenkes at foreldra fikk en sönn alleredei 1801 som döde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan jo og tenkes at den som har lagt inn dåpen her på DA har skrevet feil for ser det at rundt om denne personen er alle de andre döpti 1808.Faren er vel han som er tjenestedreng her i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&filnamn=f11836&gardpostnr=193&personpostnr=2773#nedre>LenkeDa blir det gift en Niels Jansön Steensland og Helena Danielsdtr i 1806:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Du har jo funnet overveldende masse om denne familien ! Litt av det har jeg funnet selv også nå idag,men den eneste Petter Olai jeg fant var født i 1801,det kan nok mere stemme med 1808. Nå må jeg kikke litt nærmere på alt dette du har funnet,flott at du fant vielsen til Petters foreldre.Selv har jeg mest konsentrert meg om alle barna til Petter og Guriane/Guriana,de fikk 11 barn og dem har jeg funnet fødselsdatoene til.Skal nå prøve å sammenfatte alt dette nye som er kommet fram.Tusen takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig-:)Mulig giftermål til foreldra til John Andersen: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Klokkerbok nr. 843C01 (1833-1853), Ekteviede 1849, side 304-305. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2602&idx_id=2602&uid=ny&idx_side=-275>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan heter Anders Johan Andreassen og hun heter Ellen Maria Pedersdtr. 15/7-1849 i Melöy.Hans far Andreas Andersen, hennes far Peder OlsenDet stemmer jo ikke men den Andreas jeg fant döpt over, så du må nok sjekke dette nærmere.her blir John Christian Andersen döpt 15/1-1854: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Klokkerbok nr. 843C02 (1853-1873), Fødte og døpte 1854, side 9. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

HeiHar undersøkt litt om noen av disse personen for en annen.Her er det jeg fant: Petter Olai Nilsen (Petter Olaij Nielsen) Født 1808 i Tjong, hans far het Niels Jansen. (ble også kalt Nils Johannesen) Ble 22/7-1838 i Rødøy viet til piken Guriana Andreasdatter Dahl, hun var 26 år og fra Trondheim, hennes far var Andreas Dahl. Petter var gårdbruker i Tjong i Rødøy da han giftet seg.Petter Olai og Guriana fikk følgende barn:Nicolai Dahl f.4/9-1838 i Tjong.Martina Olea Gerhardine f.22/3-1840 i Tjong.Mathis Bernhard f.4/5-1841 i Tjong. Død 15/6-1841 i Tjong.Johan Bernhard f.18/2-1843 i Tjong.Hanna Wilhelmine f.9/6-1844 i Tjong.Ane Dorthea f.22/10-1845 i Tjong. Død 23/10-1845 i Tjong.Laurits f.18/4-1848 i Tjong. Død 29/6-1848 i Tjong.Peternelle Gurine f.25/1-1847 i Tjong.Ingeborg Maria f.20/7-1850 i Tjong.Jonette Christine f.5/8-1852 i Tjong.Hans Fredrik f.5/8-1854 i Tjong.Guriana Andreasdatter Dahl Født ca 1814. Ble født i Trondheim, hennes far var Andreas Dahl. Hun ble viet 22/7-1838 i Rødøy til Petter Olai Nilsen. Da de giftet seg var hun 26 år.Gurianna ble konfirmert i Rødøy i 1830, da var hun 16 år. Det sto at hun var født i Trondhjem, og at hennes foreldre var Andreas Olsen og kona Marith Jensdatter. På det tidspunktet for konfirmasjonen er hun bosatt på Segelfore i Rødøy.Jeg fant ikke ut når hun kom fra Trondheim, men ved konfirmasjonen er det nevnt en attest datert 5/9-1829 fra Støren. Da foreldrene kom flyttende til Rødøy i 1819 var hun ikke nevnt.Andreas Dahl Olsen (også kalt Andreas Dahl) Han er oppført som inflyttet til Rødøy i 1825. Men der hvor det står tidspunkt er det skrevet at han kom i 1819. Ved inflyttingen i 1819 står han oppført som Kirkebygger Andreas Dahl 49 år gammel fra Trondheim, født i Trondheim. Med seg hadde han konen Marith Jonsdatter 50 år også hun født i Trondheim. Og to sønner: Ole Andreas 17 år og Georg Andreassen 15 år. Som bopel er det oppført Segelfore i Rødøy. Barn av Andreas Dahl og konen Marith Jonsdatter: (Barna er funnet ved hjelp av konfirmasjon og ekteskap)Beret Andreasdatter Dahl født ca 1807 i Trondheim.Ole Andreassen født ca 1810 i Trondheim.Jørgen Fredrik Andreassen født ca 1811 i Trondheim.( eller Georg Fredrik)Guriana Andreasdatter Dahl født ca 1814 i Trondheim.Anna Marta Andreasdatter Dahl født ca 1816 i Trondheim.Inger Ane Andreasdatter født ca 1819 i Trondheim. Litt som jeg fant ut av om de andre barna til Andreas Dahl:Beret Andreasdatter Dahl født ca 1807 i Trondheim. Ble viet i Meløy den 9 november 1834. Ungkarl Johan Christian Pedersen Tostrup fra Øren og pige Beret Andreasdatter Dahl fra Øren. Han 26 år og født på Øren, han far Peder Johnsen Tostrup. Hun 27 år og født i Trondheim, hennes far Andreas Dahl fra Segelfore. Ole Andreassen født ca 1810 i Trondheim. Står oppført som innflyttet til Rødøy i 1819 sammen med foreldrene. Er konfirmert i Rødøy 6/8-1826. (Samtidig med broren) Ole Andreasen 16 år født i Trondheim, foreldre Andreas Dahl og kone Marith Jensdatter Segelfore. Viet i Meløy 1840 inderste og ungkarl Ole Andreassen Dahl Nedrevalle og Jomfrue Karen Kathrine Hagerup? (Etternavnet kan muligens være feil, det var litt utydelig skrevet!) Han 31 år og født i Trondheim, far Andreas Olsen. Hun 26 ½ år og født i Carlsøe prestegjeld (er det Karlsøy i Troms????). Hennes far Vilhelm Thomsen? (Etternavnet kan muligens være feil, det var litt utydelig skrevet!)Jørgen Fredrik Andreassen født ca 1811 i Trondheim.( eller Georg Fredrik) Står oppført som innflyttet til Rødøy i 1819 sammen med foreldrene. Er konfirmert i Rødøy 6/8-1826. (Samtidig med broren) Jørgen Fredrik Andreasen 15 år født i Trondheim, foreldre Andreas Dahl og kone Marith Jensdatter Segelfore. Viet i Meløy 1837 Ungkarl Georg Fredrik Andreassen fra Enga og Jomfrue Ingeborg Maria Hansdatter Klæboe, også hun fra Enga. Han lensmand? 26 år og født i Trondheim, far AndreasDahl Enga. Hun 24år og født i Stadtøe, far Hans Klæboe. Inger Ane Andreasdatter født ca 1819 i Trondheim. Er konfirmert i Rødøy 16 juni 1833. Inger Ane Andreasdatter fra Segelfore 14 ½ år født i Trondheim, foreldre Andreas Dahl og kone Marit Jensdatter. Viet i Meløy 1843 Ungkarl Petter Jacob Jacobsen fra Osa og pige Inger Ane Andreasdatter. Han 23 år og født på Osa, far Jacob Andreassen. Hun 24 år og født i Trondheim, far Andreas Dahl.Hellena Danielsdatter (Mor til Petter Olai Nilsen).Født ca 1781 på Sperstad i Rødøy, datter av Daniel Nielsen. Konfirmert i Rødøy 1798, var da 17 år og bosatt på Sperstad. Ved folketellingen 1801 er hun bosatt på Sperstad i Rødøy. Hun døde 30 juni 1854 (60 år gammel ????) i Tjong i Rødøy.I 1806 ble hun i Rødøy viet til Niels Jansen (er også blitt oppført som Nils Johannesen)Hellena og Niels Jansen fikk følgende barn:Petter Olaij f.1808 Sperstad.Elisabeth Kirstina f.1810 Sperstad.Daniel f.1812 Sperstad.Johan Christian f.1817 SperstadJohanna Jacobia f.16/8-1821 Sperstad. Daniel Nielsen (Faren til Hellena Danielsdatter) Født ca 1735. Ved folketellingen 1801 er han og konen bosatt på Sperstad i Rødøy. Død 1811 Sperstad i Rødøy.Daniel ble viet 2/11-1763 i Rødøy til Elisabeth (Lisabeth) Pedersdatter Hun var fra Lille Selsø i Rødøy og var født ca 1743.Daniel og Elisabeth hadde følgende barn:Niels f.1764.Petter Andreas f.1766.Isach f. ca 1767, konfirmert i 1785.Ole f.1768. Maren f. ca 1771 (Folketelling 1801, Sperstad)Bereth (Berit) f.1773 død 1793 Sundøen, gift men ingen etterkommere.Ole f. 1775.Hellena f. ca 1781.Gabriel f. ca 1781.Benjamen f. ca 1790.Elen f. ca 1792.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Tove. Kjempeflott ! Visste ikke at nesten hele familien til Guriana flyttet fra Trondheim til Rødøy,masse å ta fatt på her ser jeg.Skal nok få en ganske utfyllende familieutskrift av dette etterhvert tror jeg. Tusen takk skal du ha :) Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Far til Anders Johan Andreassen kan muligens være denne Andreas Andersen som er 7 år i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f11836&gardpostnr=127&personpostnr=1733#nedre>LenkeMoren heter Karen Eriksdtr og faren er död. De bor på Bolgen i Melöy og han er den eneste Andreas Andersen i Melöy.Hvem var så Peder Olsen far til Ellen Maria Pedersdtr som var f. ca 1823? Denne herfra Melöy kan være en god kandidat: LenkeHan er 2 år i ft 1801, merk deg at hans mor heter Elen Pedersdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her får Anders Andreassen og Ellen Pedersdtr Arhaue en datter i 1856: Regine Kjerstine (n°12): Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Klokkerbok nr. 843C02 (1853-1873), Fødte og døpte 1856, side 25. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2603&idx_id=2603&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.