Gå til innhold
Arkivverket

[#53055] Børresogn


Gjest Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Svenning

Jeg er kommet over stedsnavnet 'Børresogn', og klarer ikke aa identifisere det, eller hva det er? Et krikesogn? En gaard? En tvilsom forstad til Horten?Jeg nevner Horten, ikke av ondsinn, men fordi i 1865 tellingen synes flertallet av de som er foedt i Børresogn (med flere stavemaater) aa vaere bosatt i den byen. Saa ogsaa med min aerede forfader Gullik Hansen, som jeg forsoeker aa finne mer ut om.Siden jeg er i farten, er det noen som kunne tolke denne yrkesbetegnelsen: 'Slykjunker'. Dette ordet fra 1900 telling for Oddernes, og knyttet til en Martin Andersen, som var i marinen, tilsynelatende.Med vennlig hilsen og oensker om en god helg til alle!Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiBorre og Horten kommuner slo seg for en tid tilbake sammen til en kommune. Gamle Borre kommune (m. bla. Borrehaugene og Åsgårdstrand) omkranset Horten.Se også her ang. Borre prestegjeld: LenkeSiden Horten ble eget prestegjeld først i 1865, er det naturlig at de fleste i FT 1865 er født i Borre.Borre omfattet Borre(Kirkebakken), Åsgårdstrand, Skoppum og Nykirke. Å kalle Borre en forstad til Horten er nok ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Tore! Takk for sist. Vigerust nevner i 'Innvandrerarkivet' Børre Sogn, Uske(?) herret. Tydeligvis i Sverige. Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Mange takk!Borre er en god mulighet, og jeg skal tiite videre paa det.Stykjunker...sikkert. Jeg gikk gjennom alle mulige kombinasjoner av vokaler, men saa bort fra konsonanetene. Man maa vaere seg sine fordommer bevisst!Og takk for opplysninene om kommunesammenslaaingen, og at Horten ble eget prestegjeld i 1865. Siden jeg er fra Sandefjord er Horten altfor langt borte i nordre Vestfold til at jeg kan foelge med paa disse tingene.Og John, takk selv for sist. Og takk for opplysningen om Sverige. Jeg har mistet email-addressen din...kanskje du kunne sende meg den?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg finner ikke mer enn det som står i kirkebøkene, så du har kanskje dette: Gullich født 2805/døpt 2406 1817. Foreldre:Sjømann Hans Jørgen Johansen og Mari Gullichsdatter Kirkebakken (i Borre). De ble viet 2307 1814: Enkemann Hans Jørgen Hole(?) og Mari Gullichsdatter. Faddere i 1817 og forlovere i 1814 gir ingen videre koblinger. Finner ikke Hole i Vestfold (Hosle?. Hvis du vil, kan jeg ta en titt på folketellinga 1815 for Borre (har den på mikrokort) for om mulig finne alder på Hans Jørgen og Mari.Jon Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Jon Erik,mange takk for disse opplysningene, og for tilbudet om aa slaa opp i 1815-tellingen. Jeg tar med takk imot! Det er ingen spesiell hast, for jeg er akkurat naa paa reisefot, i det minste en ukes tid.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Det ble skivebom! Hverken i 1815 eller 1825 er det ført noen personer under Borre prestegård, husmannsplassene på Steinbrygga eller området Kirkebakken. Dette skyldes antakelig at kirken ikke skattet (?). I 1825 står det bare at det var 67 personer (36 menn + 31 kvinner). Jeg finner heller ikke Gullich konfirmert i Borre 1831-1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Jon Erik,Mange takk, allikevel, for hjelpen. Det er kanskje en troest i aa vite at ens forfedre hadde et sundt og robust syn paa skattlegning!Med vennlig hilsen,Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.