Gå til innhold
Arkivverket

[#53056] Hjelp til oppslag i Fana Bygdebok (Hordaland) gården Gimmeland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger en smule hjelp vedr. Sesilie Johannesdtr. og Mons Nielsen Gimmeland. Dette paret giftet seg i Fana 24.06.1731. Mons var trolig fra Tvedt/Fjelltvedt og Sesilie fra Gimmeland. Jeg trenger hjelp vedr. deres opphav. Hvem var foreldrene til Sesilie og hvem var foreldrene til Mons? Og når/hvor var Sesilie og Mons født? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje dette er verdt å sjekke: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700131161662&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeNederst på venstre side er deres giftermål, kanskje forloverne kan og gi en pekepinn: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 2 (1719-1735), Kronologisk liste 1731, side 98. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Kjellaug for rask respons. Det fikk noen klokker til å ringe i bakhodet mitt.Jeg hadde nemlig Johannes Svendsen 1682 Hatlestad - 1754 Gimmeland og hustru Martha Eriksdtr.? i min database fra tidligere. Dermed falt flere brikker på plass. Johannes var sønn av Svend Johannessen og Kari Kristoffersdtr. Hvem Martha var datter av vet jeg imidlertid ikke. Hun var drøye 94 år da hun døde i 1757. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei!Bygdeboka har Johannes Nilsen (1660 - 1709) som far til Sisilie. Mora var Marta Eriksdtr, som ble gift med Johannes Svendsen i 1710. Finner også en dåp på FS: Lenkemvhlars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Jeg vet ikke om det er feil det som står i bygdeboken, men der står det at Johannes Nilsen f. ca 1660 bygslet denne delen i 1693. Han var gift med enken Marta Eriksdatter. Barn: Jakob på bruk 1, Sisilia b. på Fjelltveit, og Mikkel. Marta Eriksdatter giftet seg så rundt 1710 med Johannes Svendsen Hatlestad. De fikk sønnen Svein. I følge bygdeboken var Marta Eriksdatter gift første gang med Jakob Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

I følge bygdeboken er Marta Eriksdatter muligens datter av Erik Kristoffersen på Gimmeland og Brita. De hadde også en datter som het Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mye vil ofte ha mer. Står det noe vedr. Gimmeland om hvem som var Erich Christophersens foreldre. FamilySearch opererer med Christopher Erichsen eller Christopher Hallsteinsen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

I bygdeboken står det at faren het Kristoffer Eriksen. Han var kanskje gift 1. gang med en Bodil (trolig en Hallsteinsdatter) som da var enke da de giftet seg. Barn: Hallstein, Nils og Erik. Kristoffer Eriksen var gift 2. gang med en Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er svaret jeg fikk i Arkivforumet vedr. skiftet etter Johannes Nilsson Gimmeland.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 7.10.2007 08:47 (2) Dato 11. september 1709, enke Marte Erichsdatter, og barna Jacob og Zidtzele. Som formynder står farbroren Erich Nielsen, i Bergen.Da dukker det jo selvfølgelig opp et nytt spørsmål. Står det noe under gården Gimmeland som kan fortelle hvem Johannes og broren Erich var sønner av? I 1664 manntallet ser jeg at der er en Nils Lauritzen 14 år på Gimmeland, men han er nok for ung. Johannes Nilsson skal være født rundt 1660. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Det står ingenting i bygdeboken om hvor Johannes kom fra. Det ser ut som han kanskje kom til Gimmeland da han giftet seg med enken Marta Eriksdatter. Den eneste Nils jeg finner på Gimmeland er Nils Kristoffersen, sønn av Kristoffer Eriksen. Om han står det bare at han hadde 1/4 av garden ca. 1645 - 50, og var gift med en Marta. Ingen barn er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takker likevel for hjelpen. Jeg får låne meg Fana boken. Den må nok finleses i håp om å finne den rette Johannes Nilsson. Det eneste jeg vet er i følge skiftet i 1709, at han hadde en bror i Bergen som het Erich. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Lars Johannessen: Vi får feilmelding på epostadressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no slik at vi får kontrollert den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.