Gå til innhold
Arkivverket

[#53058] Trener hjelp Jordmor Maria Haagensdatter ca1804-94 fra Asker/Xiania til Røyken


Gjest kjersti aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest kjersti aamodt

HeiEr det noen som kan finne Marie Haagensdater døpt, kanskje når hun ble uteksaminert jordmor. Jeg mener å ha funnet henne flyttet til Asker fra Xiania 08.10 1826 med tittel gjordemor til Asker.Jeg leste at jordmorskolen fra arkivet september 2003, månedens dokument at utdannelsen var ettårig utdannele som begynte 01.10.Jeg tror jeg fant henne konfirmert 1819 i Asker s.265, men jeg klarer ikke lese hvor hun bodde. Her staår det oppført Haagen Xistensen/xristophersen som far og moren Erika Eriksdatter. Har ike funnet dem 1801 tellingen, men håper at andre finner dem. Tror jeg det står at hun er døpt i Xiania 17.10 1804, men har ikke funnet henne der.Hun ble gift No 6 i Røyken sogn 02.10 1828 og var da jordmor og 26 år g.m Andreas Johnsen Hajum på 32 år. Forlovere Lars Bøed og Ole Hajum1815 innflyttet til Røyken Lars Eriksen Bøed 26 år, han ble gift med datteren på gården Bøed/Bø. sammer år. Er det noen som vet om han var slektning? Andreas Jonsens familie, fra gården Hajum. 1838 flyttet de til Ølstad i Røykenb.g 17.02 1804 Maria Haagensdatter føderådskone på Ølstad i Røyken født 1804 i Bærum.Hun er min tip,tip.tip.tip.tip oldemor fra Røyken.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei KjerstiJeg er ikke så god til å tyde skrift, men synes det står Maria Haagensdatter Helgerud ved konfirmasjonen. Helgerud ligger i nærheten av Bærum sykehus.Muligens står Haagen Christophsersen oppført som bosatt på Grini.Det er også slik jeg leser det notert at Maria var uekte barn, og at hun ble døpt i vor Frelsers kirke i Christiania 17.10.1804.Her finner du dåpen hennes øverst til høyre:LenkeHåper du kommer videre med dette.Kanskje kan også folketellingene for Asker/Bærum i 1815 og 1825 være til hjelp. De er å finne på Riksarkivet og som utskrifter på Bekkestua og Asker bibliotek.Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Aamodt

Hei Håkon Tusen Takk!!Nå vet jeg litt mere av en gåte jeg har grublet på lenge. Jeg skal undersøke folketellingene for Asker/Bærum i 1815 og 1825Det jeg tror nå, er at Maria vokste opp på Grini, som fosterdatter•1801 Asker Haagen Xtophersen 44 år ble begravet i Asker 27.02 1825, 67 år husbonde på Grini i Asker. gx1 m.Kirsten Haagensdatter 66 år gx1 ble begravet.07.11 1827 84 år i Asker.Er det noen som kjenner til om det ble holdt skifte etter dem?.Til Marias dåp 17.10 1804 Jeg klarte å lese følgende. Uægte døpte barn Mor Erica Ammundsd hendes .......hod leutnant Vogt................hos arbeidsmand Hans Arnesen i Mark.....og Lars Thoresen .... i Møllergaden. Og udlægger for barnefader M.....Andreas Olsen.... hendes datter Maria Faddere Bent Halvorsen, Ammund Andersen,Karine Bendsdatter, Thorine Bersdatter ....Inf.hj...Phil Hendes 4.leirmålJeg har ikke funnet Ericha Amundsdatter,født i Asker, har lett fra 1770-82. Er det noen som vet hvor hun kan ha vært fra?1801 hvor var hun da? er det noen som vet? Faren Andreas Olsen ? vet noen noe?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Bare en liten oppklaring vedr. forveksling av gårdsnavn:Lars Erichsens bosted skal være Røed, og ikke Bøed. Presten skriver konsekvent Bøe (med e) om gården Bøe, mens gården Røed skrives både med og uten e. Ellers skiller han ikke mye på stor R og stor B.En annen ting er at Lars Erichsen ikke gifter seg med datteren på gården Bøed/Bø i 1815, men med Kristine Olsdatter Rud. Rud ligger på en helt annen kant av bygda enn Bø og Røed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Arne Tusen takk, for opplysningen.En kommentar til mitt eget innlegg nr.3 Jeg fant at Matros Arne Olsen fikk et uægte barn 01.03 1803 døpt i vår Frelses kirke. Der klarer jeg ikke å lese morens navn. Hans/deres? 3.leirmål Barn Carine f.23.02Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ericha Ammundsdatter fikk to barn med matros Andreas Olsen, begge har du funnet. Ericha var tjenestepike hos husarløytnant (lieutenant) Anthon Erhard von Vogt(Voigt) med sikkerhet i perioden 1802-1804. Carine ble født hos arbeidsmann Hans Arnesen som bodde i vever (Stephen) Sternbergs 'forrige' gård i Møllergaden (No.335).Maria ble født samme sted, nå hadde marketenter Lars Thoresen overtatt som gårdeier.Andreas Olsen er nok identisk med Andreas Friderich Olsen, født i Christiania 1776 og døpt i Vor Frelsers Kirke 24.04.1776 ( du finner ham i folketellingen 01.02.1801 i Vognmandsgaden 274. Han var sønn av arbeidsmann (senere skomakermester) Ole Christophersen og Anna Juliana Jørgensdatter Bruun, viet i nevnte kirke 16.02.1776.Det er riktig at Ericha Ammundsdatter ikke er å finne i folketellingen 1801. Jeg kjenner ikke tellingen i detalj for resten av landet, men det er mangler spesielt i Vaterland for Christianias vedkommende og da spesielt for losjerende ugifte. Så hun kan ha bodd i byen allerede da, men de to første leiermålene har jeg ikke sett i Christiania.Det var det jeg hadde for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Geir Dette var mye mer enn jeg hadde forventet. I dag tenkte jeg at Maries historie begynte ved hennes foreldres navn.Det at 1801 tellingen kan være mangelfull er nyttig og vite. Håper noen kjenner Navnet på en Erica Amundsdatter et annet sted?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Marie Haagensdtr. er så vidt nevnt i bygdeboka 'Røken bygd før og nu' (utgitt 1928):'Marie Haagendatter Ølstad hadde allerede længe vært jordmor i Røyken 1871. Hun hadde 40 spd. i lønn. Hun sto i tjenesten til hun fratrådte i høi alder. Da hun ble gammel, fikk hun assistance av hjelpejordmødre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kjersti.Jeg blei av Jan Helness i dag gjordt oppmerksom på denne debatten.Marie Haagensdtr. er min tipp-tipp oldemor. Jeg har ikke opplysninger om hennes aner, men jeg har anene til Andreas Joensen Hajum i mange ledd bakover i tid. Om det skulle være av innteresse, så har jeg tlf: 37 02 79 69.Jeg har registrert 7 barn etter Marie og Andreas, hvorav Hans,f. 29.nov.1830 er min tipp oldefar.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei ArneTusen takk for innlegget, jeg syns det er spennede info om hennes liv. Vet du om det finns noe mere? Er det noen bilder?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Det står ikke mer om henne i bygdeboka enn hva jeg skrev i innlegg (8), og det er heller ikke noe bilde av henne der.Imidlertid kan det kanskje være av interesse hva som er angitt om damen i folketellingen 1875 på gården Ølstad nordre i Røyken:'Marie Haagensdatter, Husmoder, Gaardeier (Bestyrer sin Gaard), Gjordemoder (Fast ansat). Født 1808 i Vestre Bærum Sogn, Asker'. (Fødselsåret er riktignok 4 år feil). Hun står oppført med en fostersønn, Oskar Emil Huseby, som er født 1869 i Drammen, og som forsørges av henne. På gården bor også inderst Hans Hansen født 1816 på Tangen i Drammen, hans sønn Marthin Hansen født 1851 i Røyken, en losjerende lærer Thorvald Magnus Løvenstad født 1852 i Spydeberg, samt tjenestepike og budeie Lisa Andersdatter født 1831 i Glava, Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei KjerstiFørst en kommentar til ditt innlegg nr. 5. Matrosen heter Andreas Olsen. Moren er vår Erika Amundsdatter. Du finner henne på forrige side. Det er hendes 3.leiermål. Erika Amundsdatter fikk et uegte barn som ble døpt 19. april 1801 i Aker kirke, side 154. Faren er Ole Erichsen.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Einar Takk for hyggelig samtale og jeg ble gjort oppmerksom på at sønnen til Marie Haagensdatter var gx2 med mere.Arne Det er alltid gøy å få nye opplysninger, jeg hadde ikke tenkt på 1875 tellingen. Jeg skal spørre en onkel av meg om han har bilde?Jan Tusen takk, jeg har sett på dåpen, har litt problem med å lese alt, men i klokkerbok på s.54 Står det at Erica Amundsdatter var fra Schøien, men hvor?Jeg har lette etter hennes førstefødte,men har ikke funnet den fra 1796 til 1801 i Aker. Har noen noen gode råd?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Det er dette jeg til nå har funnet, er det noen som vet noe mere? Jeg har lett også etter Erica Annundsdatter Jørgen Jensen Brun g. Pigen Marthe Fredrichsdatter Loches Gift i Oslo domkirke s.106 1746 Skomager 1752 Barn1. Jacob Jørgensen Brun 1746 døpt Oslo domkirke No 15 Okt 1746 Faddere Mad Ped Horneby, Mad Smith, Else....., Niels Nielsen og Bertel Møller2. Johan Fredric Jørgensen Brun 1748 døpt Oslo domkirke 01.02 1748 Mad Holter, Mad Johan Ivers Else Nils. Ole Simensen, Bret Wulf Møllerog….3. Jens Jørgensen Brun 1749 Oslo domkirke 22.10 1749 Faddere Else L.., Axels... Maria Nic Hansen, Sign Lorentzen.4. Anna Juliane Jørgensdatter Brun 1752 Oslo domkirke s.256 12.08 1752 Faddere Lisbeth Jensdatter, Anna Mathisdatter, Nicholaus Hansen, Ole Alfsen og Fredric Halvorsen.Anna Juliane Jørgensdatter Brun 1752- g Ole Christophersen viet i Oslo domkirke 16.02.1776. Ungkarl Skomagersvenn 1776 1801 Waterland og Saugbakken No 470 Vognmandsgaden 274 Erica Ammundsd Schøyen faren Matros Andreas Friderich Olsen 1776, Ericha var tjenestepike hos født i Christiania 1776 og døpt i Vor husarløytnant (lieutenant) Anthon Kionts Ark, Mette Aalgaard, Paul Paulsen, Erich Erhard von Vogt(Voigt) med Jacobsen og Nic Osterhaus. sikkerhet i perioden 1802-1804. 01.02.1801 i Vognmandsgaden 274Barn med Matros Ole Eriksen 1. Kristine Olsdatter 1801 Uægte barn døpt 19.04 1801 I Aker Kirke Hos Andreas... Faddere: Fredria Xhianstiandt, Kirsti Amundsdatter, Jens Olsen, Andreas..... anmeldt av Maria Olsen...Barn med Andreas Fredrich Olsen1. Carina Andreasdatter 1803 Hos Arnesen boende i en Stenbergs..hjuul i Møllergaden og for barnefader Matros Andreas Olsen barn 3. leirmål Barn Carine f.23.02 døpt 01.03 Faddere: Stephen Stenberg, arne Mogensen, Og hustru Abigail, Sophia Andersdatter, Helgsen hustru Ingeborg Olsdatter2. Maria Andreasdatter/Haagensdatter 1804-94 Uægte døpte barn Mor Erica Ammundsd hendes .leirmål hos leutnant . Anthon Erhard von............... hos arbeidsmand Hans Arnesen i Mark.....og Lars Thoresen .... i Møllergaden. Og udlægger for barnefader Matros Andreas Olsen.... hendes datter Maria Faddere Bent Halvorsen, Ammund Andersen, Karine Bendsdatter, Thorine Bersdatter ....Inf.hj...Phil Deres ? 4.leirmålHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.