Gå til innhold
Arkivverket

[#53064] Aner til Anne Lusie Abrahamsdatter Dille på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Jeg lurer på om noen vet hvem som er foreldre til Anne Lusie Abrahamsdatter Dille ( mangler data)hun var gift med Peder Henriksen Blix (1803-1834)Rb5 side 137 gården Tavlen gnr 11 brn.1. Hjemmesida til Asphaug er jo ikke lenger oppe m slike opplysninger.Den hadde en del om Dille.Lurer på om det er : Abraham Olsen Dille 1775- ? gm Anne Lisbeth Olsdatter Beintz ca 1777 som er foreldre til Anne Lusie. Kan noen bekrefte det? Er det noen andre sider jeg kan finne Slekten Dille på nett? spes Røros mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Da er vi enige om foreldrene, jeg har litt problemer med å tyde dette ( Vielsen bla annet)Kommer vel av at jeg ikke er vant til å tyde slikt. Takk skal du ha for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Ser at Peder døde i Rugeldalen 31 år.Jeg vil spørre med det samme om Abraham Olsen Dille hadde ei datter alltså ei søster av Anne Lusie Abrahamsdatter Dille som het Kari som skulle være født i 1823 gift m Mathias Olsen Hjulmager.Lurer på om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser ut for meg som det står at brudgommen døde på gruben førend ægteskabets fuldbyrdelse (pluss noe mer jeg ikke skjønner). Vielsen er fredag 4/4 og han døde 22/1. Snodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Datteren Gunhilds dåp øverst:LenkeFaren er avdøde grubearbeider etc.., og helt til høyre står at lysning var tatt ut, men at brudgommen døde før 'Ægteskabets Fuldbyrdelse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anne Lisbet står som nr 45:LenkeForeldrene er Ole Nielsen Bentz og Giertrud Pedersdatter.Se lenken i 18. Anne Lisbet bor da hos sin farbror Anders Nielsen Harz. Like under er hennes mor Gjertrud Pedersdatter som enke og et par av Anne Lisbets søsken. Faren Ole Nielsen Bentz er altså død før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Flott.Jeg lurer på hvem som er anene til Gjertrud Pedersdatter.Havner hun inn mot Kjeldsberg eller Skankce, Bock eller noe annet ? mvh Rolf M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror muligens jeg ikke klarte å finne ut hvem Gjertrud var.Foreldrene til Ole Nielsen var Niels Bentsen og Ane Olsdatter Trønnes som ble gift i 1733. De hadde barna Ole 1734, Lisbet 1736, Bent 1739, Anders 1742 og Joen 1745.Ole Nielsen brukte først slektsnavnet Harz som sine brødre, men senere Bentz.Datteren Birgittes dåp i 1764:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dermed kan vi gå tilbake til Anne Lucias dåp i 1806, lenke i innlegg 3.Her er flere Dille som faddere, fra Anne Lisbets familie er det Hyt Opseer Anders Nilssøn Harts og Berit Olsdatter Beints (Anne Lisbets søster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Da er det greit der. Lurer på ( innlegg 15) foreldre til Ane Olsdatter Trønnes. Det bør jo være en som heter Ole. Jeg har noen Trønnes her,Kan dere lenke meg dit jeg skal. Jeg har en Ole Jonsen Trønnes født i 1743 og hans foreldre: Jon Trønæs og Ingeborg Tollefsdatter Møkleby.Kan det være de siste jeg nemner her som er foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Har en Ole Olsen Graadal og Ingeborg Kvipsdalen som også kan være kandidater til noe. Disse har ei datter som heter Berit Olsdatter Trønnes f 1743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet disse familiene i Rørosboka bind 4 side 238ff. De holdt til i hus 160 og 161 på Flanderborg.Ut fra hva som står der, har jeg funnet i kirkeboka at Nils Bentsens enke Anne Olsdatter Graadalen ble begravet 20/11-1771 64 år. Hun var datter av Ole Olsen Trønnes (som bl a hadde Grådalen) og Birgitte (Beritte) Jonsdatter.Det står ingenting om hvem Gjertrud Pedersdatter var annet enn født 1736, død 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Det er jo selvfølgelig den boka jeg ikke har.Da har du løst dette for meg. Anne har også søsken som heter Ole Olsen Graadal ( 1710-?)Jon Joen Trønæs / Trønnes ( 1711- ?)Barbro Graadal (1717- ?) Deres far var levde i 1675-1741 takk skal dere ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.