Gå til innhold
Arkivverket

[#53065] Når døde min tipp-tippoldefar Halvor Jensen Bjelland (f. 1794, Holt A-A)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har problemer med å finne dødsdatoen til min tipp-tippoldefar Halvor Jensen Bjelland. Han ble født på slektsgården Bjelland i Holt i 1794. Ifølge familietradisjonen kausjonerte han for en del naboer/slektninger som ikke kunne gjøre opp for seg, noe som medførte at han måtte selge gården en gang i 1830-årene og flytte til et lite bruk på gårdens eiendom (Kjenndalen).Han var gift med sin jevngamle kusine, Gunvor helene Lydersdtr. (Ljødesdtr.). Hun døde 9/11 1845, og er da kalt 'Hustru' (ikke enke). Siste spor etter Halvor Jensen er ved årsskiftet 1855/56 da han hjemmedøper sin sønnesønn (min oldefar) Jens Olaves Johnsen.Han er ikke å finne i ft. 1865, så han må være død en gang i perioden 1856-1865. Jeg kan ikke finne begravelsen verken i kirkebøkene for Holt eller for Dypvåg/Flosta (som familien også hadde tilknytning til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vielsen mellom mine tipp-tippoldeforeldre i 1813 (Flosta): LenkeSe vielse nr. 2. (En liten kuriositet her: Brudgommen i vielse nr. 1 er eidsvollsmannen Even Thorsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er altså det foreløpig siste spor etter min tipp-tippoldefar (se første linje). Oldefar, Jens Olaves Johnsen, blir her 'Hjemmedøbt af Halvor Jensen': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Har tittet litt i kirkebok for Søndeled 1839-1860 og i 1859 fant jeg : 14.febr. 22 febr. ....fra Holte sogn Haavor Jensen 76 år (s.426). Verdt å titte nærmere på?Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Anne! Jo, han kan være en mulig kandidat. Jeg savner også noen av hans barn, og et av dem kan jo ha flyttet til Søndeled? De to mest aktuelle: Signe Gulline Halvorsdtr. (f. 1827, konf. 1842) og Jens Christoffer Halvorsen (f. 1830, konf. 1846).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Oddbjørn!Kan dessverre ikke finne Signe Gulline Halvorsdtr.(f.1827,konf.1842) eller Jens Christoffer Halvorsen (f.1830, konf.1846) i Navneregister for Søndeleds Gårds og Slektshistorie.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for letingen.Den Haavor Jensen fra Holt som døde på Knuten i Søndeled i 1859, er nok feil mann. Jeg vil gå ut fra at han må være far til den Peder Hovorsen (også f. i Holt) som er oppsitter på Knuten i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Halvor Jensen Bjelland (f. 1794) og Gunvor Helene Lydersdtr. (1793-1845) hadde følgende barn:1. Jens Christoffer Halvorsen (1814-1829).2. John Jørgen Halvorsen (1815-1895), g. 1842 i Holt m. Gro Johnsdtr. Oksekjær (Bjelland), f. på Liland i Nissedal (1821-1897). De bodde etter vielsen en stund i Kilsund, Flosta - men flyttet før 1845 hjem til Bjelland (Kjenndalen), der de ble boende resten av livet. De var mine tippoldeforeldre.3. John Reinert Halvorsen (1818-1857). Ugift. Bodde hjemme.4. Ole Halvorsen (1820-1848). Ugift. Bodde hjemme.5. Sivert Halvorsen (1823-1823). Tvilling.6. Lars Halvorsen (1823-1858). Tvilling. Ugift. Bodde hjemme.7. Signe Gulline Halvorsdtr. (f. 1827; konf. 1842). Ikke funnet begravet eller utflyttet før 1865 - men er heller ikke å finne i folketellingen (landsomfattende søk).8. Jens Christoffer Halvorsen (f. 1830; konf 1946). Ikke funnet begravet eller utflyttet før 1865 - men er heller ikke å finne i folketellingen (landsomfattende søk).-------------Den eneste av Halvors og Gunvor Helenes 8 barn som hadde kjente etterkommere, var altså min tippoldefar. Som vi ser, var det mange av barna som døde unge. I tillegg til Halvor Jensens dødsår mangler jeg også kunnskap om de to yngste barnas (Signe Gulline og Jens Christoffer) skjebne etter konfirmasjonen.Nå er nok utflyttingslistene ufullstendige, og det er selvsagt en viss mulighet for at de to yngste barna reiste til Amerika (som flere familiemedlemmer i neste generasjon gjorde). Eller jeg kan selvsagt ha oversett dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel Signes ektemann, matros Even Jensen (med ny kone), i 1865: LenkeDe tre eldste barna må være fra første ekteskap. Jeg vil gå ut fra at Signe (oppkalt etter mora) er det barnet som ble født da mora døde 8 dager etter barsel.'Renden Strandsted' er i Kolbjørnsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det gjorde hun, ja!Teksten i anmerkningsfeltet er litt kryptisk: 'Konfirmationsattest for Bg fra Høyer af 21/11 81, og ......... fra Schak(?) i Øistad af 2/12 81 om at han ei der er bunden ved offentlig ægteskabsløfte'.Kan dette bety at brudgommen (Bg) har vært trolovet tidligere, men at trolovelsen er hevet - og altså ikke lenger bindende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ft. 1900: Enken Ingeborg Jensen ('forsørget af arbeider ved lasting') bor i Renden, Kolbjørnsvik sammen med sønnen Ingebret Evensen (f. 1866): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da Kirsten Gunhilde Evensdtr. ble døpt 24/1 1858 (f. 21/12 1857), var Jens Halvorsen og John Halvorsen faddere. Det må ha vært moras brødre, m.a.o. var i så fall sistnevnte min tippoldefar John Jørgen Halvorsen, mens førstnevnte må ha vært Jens Christoffer Halvorsen. Dermed bør det være klart at Jens Christoffer i hvert fall var i live i januar 1858.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei!I kirkebok for Hisøy konfirmerte 4.april 1869 finner jeg : Jens f 5/9 , dpt 12/11 1854 foreldre Jens Evensen og Signe G.Halvorsdtr. bosted Renden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jens Evensen (f. 1854) var altså fetter til min oldefar Jens Olaves Johnsen (Lenke). Carsten Schanches funn (innlegg 10) skapte ny spenning i slekta. Ingen nålevende medlemmer har nemlig visst at det fantes andre etterkommere etter Halvor Johnsen Bjelland enn min oldefar og hans søsken (og av dem var det kun oldefar som fikk videre etterslekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg plutselig min tipp-tippoldefar død og begravet (se øverste linje): Lenke Han er altså død 71 år gammel 6/6 1865 (begr. 10/6). Navnet, Halvor Jensen Bjelland, stemmer. Det gjør også alderen. Han er 'lægdslem', og jeg mener det står 'Bergelægd' på oppholdstedet. Det må vel bety at han har hatt opphold på gården Berge, uvisst av hvilken grunn. Jeg kjenner i hvert fall ikke til at han hadde nære slektninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.