Gå til innhold
Arkivverket

[#53067] Huggevik, Høvåg AA: Sti Svendsen og Leif Rasmussen


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

I kortarkivet på AA-arkivet er det notert - med kilde Nedenes ptb 1 fol 274: 'Haugevig i Høvåg. 6. juli 1698. Sti Svendssøn paa Huggevig har 'for sin uvederheftigheds skyld' godvillig oppsagt 1/2 hud i Huggevig, og overlate den til verbror sin Leif Rasmussen.'1) Hvordan var disse to i slekt - som svogre?2) Hva kan formuleringen om uvederheftighed bety?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har forsøkt å slå opp ordet uvederheftighet i en ordbok. Finner: uvederheftighet (el. -hefti); som ikke er til å stole på; en u. person / en u. påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for forklaring på begrepet. Så spørs det hva det betyr i denne sammenheng knyttet til eiendomsoverdragelse.Til slektskap: Når jeg studerer mine egne notater finner jeg at Sti Svendsen var gift med Ingeborg Rasmusdatter, og da antar jeg at hun må være søster til Leif....? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ser i en avskrift av sogneprestens manntall 1664 for Høvåg at der er to brukere på Huggevik: Rasmus Effvensøn 34, og Rasmus Leffsøn 31. Så får jeg anta at det er Rasmus Leffsøn som passer i denne sammenheng.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.