Gå til innhold
Arkivverket

[#53068] Stausland i Oddernes?


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har Birgitte Torsteinsdatter Ellesi gift med Nils Jensen Midgarden, nevnt i Oddernes bygdebok, samt Gunnild Jensdatter g.m. Torgeir Berntsen Augland.Nils Jensen blir omtalt som, 'visstnok fra Stausland i Søgne' og Gunnild Jensdatter var datter av Jens Bentsen Østre Foss iflg. bygdeboken.Kan noen hjelpe meg med å finne ut om disse to er søsken eller er det forskjellige slektsgrener?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for ditt svar, men jeg har tidligere gått igjennom disse debatten og klarer ikke å finne ut om Gunnhild og Nils var søsken.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Nils Jensen Midgarden (Mosby/Moy) 'visstnok fra Stausland i Søgne' er ifølge oddernesboka 'grandonkel' til Gunnild Jensdatter som var datter av Jens Bentsen Østre Foss. I dette tilfelle betyr det at Nils Jensen Midgarden (Mosby/Moy) 'visstnok fra Stausland i Søgne' er bror til Gunhild's farfar. Kilde: Oddernesboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for dine opplysninger. Skjønner at jeg må gå flere runder i Stauslanslekten. De er litt kompliserte for meg slektsforholdene i Agderdistriktene.Igjen mange takk.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hei.De slektskoblingene du er inne på her inklusive adskillige andre i samme epoke, er flere steder særskilt vanskelig å få oversikten over i tid bakover. En ting er de utgåtte gårdsnavn men utfordringen ligger i å ta alt materialet i de eldre bøker å få det på plass om igjen. Få fjernet feilene. Undres på om ikke mye dokumenter brant opp og forsvant like før byen ble grunnlagt. Oversjøiske røvere skal visst ha vært både her og der.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Det er jeg enig med deg i Knut. Her er ingenting sikkert før alt er sikkert. De bøker jeg har kommet over som omhandler denne tiden er alle basert på antagelser med lite eller ingen henvisning til primærkilder. Jeg har registrert at du tidligere har deltatt i flere svært intressante debatter her inne om disse emnene, og ser helt klart at du har mye å bidra med så det ville gledet meg om du tok i et tak her. Apropos: Oversjøiske røvere ? hvem var det ? mener du de som kom med danskeferja ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ettersom Kristian Fjeldsgård beveger seg sakte mot dette området rundt kvadratet, med den grundighet som alltid er gjeldende, vil det riktige være å avvente. Kanskje vil man kunne legge på plass noen brikker i hans store puslespill.Oversjøiske? Her kan jeg kun korrigere båttypen fra ferje til båt, selv om frekvensen nattestid nok var mer enn en avgang.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Skjønner at jeg er på tynn is nå. Ville bare få oppklart dette med Gunnild og Nils. Det er jo ingen grunn til å legge inn navn i sitt slektsprogram hvis det ikke finnes sikre kilder.Mange takk for svar.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Skifte etter salige Gunhild Stausland. boet 6 huder og 1 g.sk. i Foss (Bjelland), Leire (Søgne), Sandnes (?), Stausland (Søgne), Stokkeland (Søgne), Vestre Try (Søgne) og Skjævesland (Øyslebø) Arvinger: Nils Jensson i Mosby (Yngste sønn) fikk 1 hud i Stokkeland og 1 hud i Skjævesland, hans broderbarn, salige Bent Stauslands arvinger 1 hud i Stausland og 1 hud i Leire. Eldste brodersønn Tore Guttormsson fikk 1/2 hud i Sandnes, så mye hun eide i Vestre Try og 1 1/2 hud og 1 g.sk. i FossFra Agderbrev I s. 276 på SAKMed bakgrunn av fragmenter av et brev fra noen seglremmer blir det antatt at Gunhild Leire/Stausland er datter av Tosten Anonsson Rødberg/Vestre Skogsfjord gm Ingeborg Gunnarsdotter Vestre SKogsfjord.Hun er vel datterdatter til Torkel Sveinsson Vestre SKogsfjord.Jeg lukter sterkt på en forbindelse mellom Vestre Skogsfjord og Skjævesland bl.a. med tanke på Gundhilds gods i SKjævesland, samt navn Torkel som også finner på Skjævesland, Bjørn Torkelsson 'Kirkebygger' Skjævesland f ca. 1390?.Foreløpig er mitt uløste problem hvem som hadde den delen i SKjævesland på 1 1/2 h som Asbjørn Frigstad hadde tilpantet seg i 1624.Andre har også parter, bl.a. Tora Spilling i fisket og Magnild Stoveland som antydes å kommer fra Rødberg slik at det kan være en linje der eller fra Spillingfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Må vel legge til at Petrus Valand og flere har antydet at Gase Torkelsen, far til Stig Gasesson Bagge og Aase Gasesdotter gm Torger Bentsson Augland-Toridal, var fra Vestre Skogsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Meget intressant innlegg Kristian. Når er nevnte skifte datert ?. Har en liten mistanke om at du kanskje er inne på farfar's mor sett i forhold til den Gunhild det spørres etter i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for all informasjon. Det ser ut til at det jeg hadde i mitt slektsoppsett var riktig med hensyn til Gunnild Leere. Etter hva jeg har lest meg til skulle hun være f.ca.1512.Har nok rotet med årstall, når jeg spør om Gunnild Jensdatter Augland kan være søster til Nils Jensen Midgarden.Hvis det er korrekt at Gunnhild Jensdatter Augland Torridalen er datter til Jens Bentsen Østre Foss 1565-1645 g.m. Gunvor Oluffsdatter Hamre? Jens Bentsen giftet seg til gården Foss og nevnes i skattelistene som bonde på Foss i 1610. Han skal igjen være sønn til Bent Jensen Stausland 1543-1607 og Birgitte Rasmusdatter Abelsnes (Hidra). Hvis denne linjen er riktig? Kilde er Skarpeid.Som sagt i tidligere innlegg, så har jeg litt problemer med å forstå de gamle slekter.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til 12: Skiftet var 1608, beklager, men jeg kopierte fra et sted hvor datoen ikke stod.Til 13: Jeg prøver å ettergå en del av disse slektene for å dokumentere dem. Bortsett fra generelt stoff har jeg ikke vært særlig inne på Hamre/Foss/Stausland/Auglandforbindelsene.Jens B. Stausland/Foss gm med (Gunvor) Olufsdotter Hamre er vel ganske klar ut fra odelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til innlegg 10 og 14. Jeg må bare bøye meg i støvet og takke for all den kunnskap du viser du sitter inne med, noe du også har gjordt i et annet tema jeg har hatt.En stor takk til andre bidragsytere også, som sitter inne med mye viten på dette området.Jeg trekker meg tilbake nå, så jeg ikke latterliggjør meg selv ytterligere.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.