Gå til innhold
Arkivverket

[#53070] Datoer 1822 og 1825


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

20.s.etter trinit var 20.søndag etter trinit, og 1820 var det den 20.10. 21.søndag etter trinit 1825 var 23.10.1825. Dette ifølge Bauers kalender som jeg har lastet ned fra internett. Den er en kopi av Dages kalender. Det skal være mulig å laste ned både denne og flere kalender fra internett. Heskestads kalender skal visst være bra ut fra tidligere debatt her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk Stig. Da gjenstår altså 1825, og hvem av prestene som har ført inn feil dato. Merkelig at de har 2 prester som fører bok samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Problemet er altså at barnet i 1825 er ført inn i to bøker; den eine med dato 16. okt og den andre med dato 21.s.e.tr, som ifl Bauer er 23.okt. (Dage byggjer på Bauer, ikkje omvendt.)Først må du finne ut om 21.s.e.tr faktisk var 23 okt. i Noreg i 1825; dvs. at påskedag var 3. april. Sidan Bauer gjeld for Danmark, er det teoretisk mogeleg at det var eit avvik. Ein måte å gjere det på, er å finne fleire kyrkjebøker som har dagfesting etter begge ordningane. Dersom det var slik, er det feil i ei av dei to bøkene. Du kan også samanlikne fleire barn som står i begge bøkene du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Nei, det treng ikkje vere nokon stor jobb. Først ser du etter i dei to bøkene du har, dersom det er slik at alle barn er førte i begge. Då vil du lett sjå om dei kyrkjelege dagane stemmer med påskedag 3. april eller ikkje (pinse og trinitatis er som du sikkert veit 7. og 8. sundag etter påske). Då har du klarlagt om avviket frå Bauer sin kalendar er konsekvent (for dette prestegjeldet), eller om det berre gjeld det eine barnet. I siste fall er det nok ein skrivefeil.Dersom avviket er konsekvent, kan det vere at det er avvik mellom Danmark og Noreg for 1825. det skulle ikkje vere så vanskeleg å finne ut det heller. Du berre startar i området du kjenner og brukar skanna kyrkjebøker som dekkjer året 1825. Så leitar du frå sokn til sokn til du finn ei bok som har dobbel tidfesting. (Det kan vere den første du ser i...) Påska styrer datoane for alle dagar frå septuagesima til siste sundag før advent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet ut at 1670-1681-1763-1768-1774 har samme datoer som 1825. Påske 3/4 osv.Sjekket så dagsregisteret i Vår Frue krk. og der har presten skrevet begge dateringer, og 21. s.e.trin = 23/10 1825.Men det gir meg likevel ikke svaret på når hun ble døpt. Men det får ligge for jeg har fødselsdatoen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan jo også være presten som har ført den ene kirkeboken, og klokkeren som har ført den andre. Jeg har også et tilfelle i 1824: Anne Johanne Pernille Eriksdatter er i en kirkebok ført som døpt 14.05.1824 og 09.08, i en annen kirkebok er hun ført som døpt 09.08. Fødselsdatoen var kun oppgitt i en av kirkebøkene her(25.03)1824, mens hun har fått 25.05 som fødseldato ved konfirmasjonen i 1845.I tillegg så har hun en av kirkebøkene der hun ble døpt fått feil mor(Anne Pedersdatter),og i den andre heter moren Berit(hennes søsken har Berit Berthelsdatter født 1794 som mor).I begge tilfeller er samme far ført. Jeg har valgt å skrive at hun ble født 14.03.1824, hjemmedøpt 14.05 og døpt i kirken 09.08.1824. Så føringen i kirkebøker kan skape stor forvirring. Det kan ikke være 2 forskellige barn her siden de har samme far, og ingen her er ført som uekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.