Gå til innhold
Arkivverket

[#53072] När kom min morfar till Krutå?


Gjest Mari Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Johansson

Jag undrar om någon har tillgång till en inflyttningsbok över Hattfjelldal och Krutå. Min morfar Gustaf Adolf Tomasson f. 1894 Ljusdal,Sverige ska ha flyttat in till Krutå någon gång på 1920-talet. Han fick en dotter 1926 i Krutå och då kallade han sig för August Eriksson och han hade då uppgett ett annat födelsedatum som var 1904 men när han gifte sig 1927 i December i Krutå så hade han sitt riktiga namn Gustav Adolf Tomasson f. 1894 sverige. Om någon har tillgång till inflyttningsböcker över detta område så kanske nån kan hitta min morfar när han kom till Krutå och varifrån. Skulle vara så intressant och kunna hitta fakta på när han kom och vad han gjorde innan han träffade min mormor Josefine. Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Ett tillägg till mitt förra inlägg, jag skrev att min morfar hade uppgett vid sitt första barn i Krutå att han skulle ha hetat August Eriksson f. 1904, det vart fel årtal, han hade uppgett att han var f.1901. Så en liten fråga i samband med detta står han som Länsarbeidar. Vad arbetade en sådan med? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg kjenner ikke Hattfjellområdet, men i 1927 står det tydelig at han har attest fra Østersund (stadsforsamling). Lausarbeider = løsarbeider (uten fast arbeid). Jeg tror det her handler om TO forskjellige menn: August som barnefar og Gustaf som ektemann et år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Akkurat hjemkommet fra en visitt hos venner i Hattfjelldal!(og Susendal). Men jeg har dessverre heller ikke tilgang på mer enn det som ligger ute på nettet. Jeg er enig i antagelsene til Jon Erik Berg-Hansen: TO forskjellige menn. Lilly født 1926 står oppført som uekte barn, far Lausarbeidar August Eriksson (f.1901). Din mormor Josefine Mikalsdotter må derved ha barn både med August og med sin senere ektemann Gustav A. MEN siden dette bare er tatt fra KLOK (Klokkerbøkene) og ikke sammenlignet m Kirkebøkene, KAN det være en feilskriving av klokkeren! Årene du trenger fra kirkebøkene er jo fremdeles ikke lagt ut på nettet. Synd! Det er jo ofte forskjeller mellom disse bøkene og hvis det da hos presten muligens står Gustav A. som far til Lilly ... ?!Legger ved lenker til Lilly født 1926, Vielsen 1927 og Margit Jørgine født 1928: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2552&idx_id=2552&uid=ny&idx_side=-75>Lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

John Erik och Anniken, jag tackar så hjärtligt för dessa inlägg. August och Gustav Adolf är nog samma person för Lilly är så lik min morfar som hette Gustav Adolf så att han kan inte förneka faderskapet *skratt* men det kanske är som du säger Annike att klokkern har skrivit fel i boken. Vidare så skriver Jon Erik att Gustav ska ha papper från östersund 1927, i vilken bok hittade du detta? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Konfirmasjon for årene (1941-1943) som er aktuelle for å sjekke farens navn er foreløpig sperret, men er sikkert tilgjengelig om du gjør en direkte henvendelse til prestekontoret for Hattfjelldal. Om Østersund: Se Annikens andre lenke fra vielsen i 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Jon Erik, Jag kan inte hitta något om östersund på denna lenke. Det står bara att han är skogarbeider i Krutå och född 1894 i sverige. Är det jag som är blind*Skratt* Nä det är inte lönt att söka i konfirmationsböckerna på 1940-talet för familjen flydde med alla barn från Norge 1940 till sverige. Tyskarna var efter min morfar så därför valde de att lämna norge. Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Jon Erik Nu så ser jag det också, jag läste bara raden ut, tänkte aldrig på att det stod något under. Tack så hjärtligt för hjälpen Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Annike, jag tackar så hjärtligt för detta tips, har skickat en förfrågan till Trondheim. En liten sak till hur får jag kontakt med prestekontoret i Hattfjelldal? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.