Gå til innhold
Arkivverket

[#53074] Hjelp til å tyde skrift i kirkebok for Nannestad 1705.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Trenger hjelp til å tyde noe av det som står ved vielse av sjersant og enkemann Peder Møller og Margrete Villumsdatter Hauritz 28 des 1705 (nest nederst på høyre side - ganske mye)LenkeJeg er mest interessert i om det står noe som kan lede til å finne ut hvor de kom fra.Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det ser ikke ut til å være så mye av interesse, men noen steder er det vanskelig å se hva som står. Et sted står det 'da som intet var at skiffte imell: ham och børnene effter henis forrige.', som vel tyder på at hun hadde barn fra et tidligere ekteskap. På de nederste linjene står det at de er 'af min stedtiener i Holter kirke i Herrens nafn copulerede'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Som Stig skriv, var her ikkje mykje om opphav, og skrifta, og ikkje minst ortografi, var heller sluvete, så ho var ikkje lett å lesa på skjermen. Eg vågar mellom anna ikkje å seia sikker kva namnet på oberstløytnanten var, men elles er mi lesing i farten fylgjande: 'd 28 Desembr: Copulerede i Holter Kirke Sergiant Peder Mõller och Margrete Willumsd: Hauritz som til f:(or)ne vare trolofvede af Hands Velærverdige Hr Thomes Rosing udj Hr Ob®ist Liõt: (.......) Huus, hvor deris CautionsMænd vare serg: Jens Kierstad oc Corporal Christian Niclauss: som gave god forsichring at intet hindrede deres(?) (forehafende?) Egteskab enten med slecht- eller svogerskab eller andet Egteschabs Løftte och som Hr: Rosing gav sit Samtykke schriftlig til mig at de her ma(a)tte Copuleris, da som intet var at skifte imell: ham och bõrnene eftter Hands forrige Sl: Qu(in)de, som nochsom bevisligt er, saa ere de pa(a) forschrefne dag? af min Medtiener i Holter Kirke i Herrens Nafn Copulerede.' Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det er Den Norske Hærs Officerer 1628-1814 av Olai Ovenstad. Utgitt 1949. Jeg lurer på om det kan være Cort Hartvig Passau (Passow). Kaptein ved Akershus garnisonskomp. 9-5-1682. - Fortsatt til obl. Roodts eks.gev.drag.er 31-8-1687. Major ved de samme gev.drag.er 2-2-1689. Obl. ved Akerhus nasjonale infanteriregiment og chef for Ullensakerske, også kalt Vester Øvre Romerikske kompani 14-3-1696. - Avgått i 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I de samme bøker står også en Willem Hauritz, - Kaptein ved Statholderens Livreg. dragoner 20-9-1675. - Fenrik der 1-1-1678 til 30-9-1679. Kornett ved sognerytterkomp. 1-1-1680. - Fortsatt til oberst Bullows gev.ryttere fra 13-5-1682. Avtakket 15-10-1684. - Sek.lnt. ved Vesterl.nasj.inf.reg.s N. og Ø. Telemarske komp. 2-3-1686. - Avgått 31-12-1683. - Fenr. ved regimentets Nedeneske komp. 31-7-1694. - Død 2-8-1696.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Oberstløitnant Cort Hartvig Passow kjøpte Nedre Oppen i Ull. i 1701. Han var gm Johanne Daae og der ble født ett barn efterat foreldrene var kommet til Oppen, en sønn Gregorius Valdemar, døpt 1702, men det var nok flere barn, da der efter Passows død fortelles, at halve gården ble utlagt enken, og det annet halve 'salig oberstens barn'. Efterat Passow i 1709 var død, 53 år gml., blev hans enke og barn på Oppen noen år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Så fantastisk å få vite alt dette! Jeg har vært lite borti det militære i eldre tider - takk for lærerik informasjon. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Du Carsten, betyr det at du har Ovenstad tilgjengelig? Jeg vet ikke om jeg har fortalt deg at jeg har problemer med å komme meg til biblioteket for å låne bøker pga tidvis bevegelseshemming det er derfor jeg ofte 'maser' så fælt på deg!Hvis du har Ovenstad - orker du å se om det står noe om Kaptein des armes Peter Hans Møller som døde i Møllerstua under Langerud i Nannestad i 1732, 79 år gammel. Gift som enkemann med Margrete, datteren til Willem Hauritz 28 des 1705?Tusen takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det har jeg, og du kan bare 'mase' så mye og ofte du bare orker. Det er flere Peter Møller, men han som er den mest aktuelle er: Møller, Peter. - Sies ett sted født i Holsten, et annet sted født i Tyskland. - Sekondløitnant ved Cicignons (senere Rømelings) gev.infanteriregiment 9-4-1717. Overført til Paulsens gev.drag.reg. 1-1-1721. - Avgått i 1732.Ikke så mye å hente der. Kan du sende meg en e-post, så har jeg noe til deg. c-scha@frisurf.noCarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.