Gå til innhold
Arkivverket

[#53078] Brustuen i Gudbrandsdalen


Gjest Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Jeg kom over følgende skiftekort fra et skifte fra Nordre Gudbrandsdal skifteprotokoll 1752-64, der det blant annet stod:Brustuen i Sel, Våge, 20/5 1760, fol.527b.Avdød Ole Olsen. Søsken:1: Lars +, hans barn: a: Ole 14 år, b: Barbroe g.m/Tron Olsen2: Randi g.m/Arne (Snerlehougen?)3: Marit enke4: Ragnhild g.m/Peder Brustuen.Er det noen som kjenner til dette folket ?, spesielt til den nevnte Barbros opphav og hennes aner, som hittil har vært ukjent for meg.Jeg så kun ett skiftekort fra Brustuen, kan derfor Brustuen være sortert under andre gårder ?Barbro Larsd. ble gift i Folldal 1755 med Trond Olsen fra Skjåk. De har en enorm etterslekt i Norge, Sverige og Amerika.Dessverre har jeg ikke fått sett nærmere på dette skiftet, ettersom selvsagt akkurat den filmrullen blant alle Riksarkivets ruller, som dette skiftet ligger på, mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Jan Erik! Jeg var bare litt nysgjerrig på denne etterslekta, er dette opphavet til den slekta hvor det heter seg at samme hvor i verden en befinner seg så treffer en noen av denne slekta? Jeg regner med at du skjønner hvem jeg mener:-)Er også jeg og du etterkommere av dem? Vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Ja, her er det snakk om folket på 114-1 Bustad i Folldal.Ingen tvil om at dette folket er på fryktelig mange anetavler, og av interesse for mange.Bare min moder er etterkommer etter 3 av barna deres, nemlig Lisbet Trondsd., 14/03 1755-1812, Lars Trondsson, 18/12 1757-11/01 1824 og Ragnhild Trondsd., 04/09 1777-10/04 1829.Etter det jeg kan se, Reidar, så er du etterkommer av den nevnte Lars.Her er eksempler på andre etterkommere:Skiløperen Bjørn Dæhli er etterkommer av dattera Ingeborg Tronsd., 1760-26/03 1833, som også Folldals bygdebokforfatter Ivar A Streitlien er.Dessuten stammer storhopperen Bjørn Wirkola fra den nevnte datter, Lisbet Trondsd., 14/03 1755-1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. kvinnenavnet Barbro:Vet ikke i hvilken grad dette benyttes i helnorske bondeslekter i dette strøket, men det kommer i alle fall inn med tyske verksslekter på 1600-tallet, bl.a. i Kvikne. Siden bergverk bedrives flere steder i det her aktuelle området, kan et slikt miljø være et tenkelig opphav her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tar også med denne fra Trond Olsen Bustad`s gravøl i 1789, ser ut som det kom midt borti 'Storofsen'! Gode råd var sikkert dyre under denne situasjonen. mh Reidar

bilete3614.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.