Gå til innhold
Arkivverket

[#53081] Elen Johanne Jacobsdatter, født ca. 1833. i Sparboe ?


Gjest Annabeth Dehli
 Del

Recommended Posts

Gjest Annabeth Dehli

Hei. Jeg har fått god hjelp før, og forsøker derfor igjen. Nå er jeg på jakt etter min oldemor. Navn Elen Johanne Jacobsdatter. Hun ble gift med Lorents Martin Lorentsen 18.04.1864 i Inderøya, Nord Trøndelag. De bodde på Reitan og fikk i allefall 3 barn. Han må ha dødd i 1870 årene. Kan noen hjelpe meg med å finne hannes foreldre og fødselsdato. Gjerne også hvor hun og barna ble av etter at mannen døde. Hilsen Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i folketellinga på gården Reitan har du vel da foreldrene også i samme folketelling.Håper det finnes digitale kirkebøker for området, da skulle det vel ikke bli så umulig å finne svar på dine spørsmål?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vielsen til Lorens Larsen og Massi Mortensdatter: LenkeHåper vi finner samme i kirkboka.Skal lete litt etter flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er giftermålet i 1864 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050509010647.jpg>Lenke.1865-tellingen viser at Lorents Martin Lorentsen var sønn av Lorents Larsen og Massi Mortensdatter. I 1875 satt Massi som enke på Reitan Lenke.Jeg finner dåpen til Lorents Martin i Family Search/VRI: Lenke. Han er født 8.5.1837 og døpt 11.6.1837.Lorents Larsen og Massi Mortensdatter giftet seg i Inderøy 21. mars 1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vielsen fra kirkeboka , nederst til venstre. Her får du fedrenes navn, brudeparets alder Han 27 år, hun 28 år. Stedsnavn finner du også.lesbart i 150% forstørrelse: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Jeg har funnet at de fikk et barn Martha i 1863, Lorents (som er min bestefar) i 1866 og Johannes som er født i 1871.Det jeg er på jakt etter er deres mor, Hvor kom hun fra, når ble hun født, hvem er hennes foreldre og hvor ble hun og barna av etter at mannen døde, og de forlot Reitan ? Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Ved vielsen til Elen Johanne og Lorenz Martin 18.04.1864 står det at hun er født på Aalberg i Sparbu. Faren hennes er Jacob Lorentzsen. Det ser ut som om Elen bodde på Lyngstad (i nabolaget til Reitan) da hun giftet seg.Jeg har ikke funnet ut når Elen og Lorenz døde, men familien blir nok ganske fort oppløst. I FT 1875 for Inderøy finnes en Martha f.1864 (I flg kirkeboka er deres datter Martha født 7. august 1864) som pleiebarn på Skjemstad. En Johannes finnes som fostersønn på Moen. Lorentz (din bestefar) finner jeg ikke i 1875 på Inderøy.I 1900 er Martha Reitan husbestyrerrinne på Aalberg i Sparbu, Johannes Reitan er trearbeider på Steinkjer og Lorentz Reitan er jernbanearbeider på Gjøvik.Jeg leter videre etter Elen og Lorenz`s dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Elen Jacobsdatter jeg fant på Fam. search hadde et annet mellomnavn? Farsnavnet kan være det samme med litt annen skrivemåte: LenkeSkal se om jeg finner dåpen i digitale kirkebøker.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Jeg ser nå at Marta på Aalberg i 1900 ikke heter Reitan, men Kjelvik, så dette er nok feil Marta. Den 'riktige' Martha blir konfirmert 25.09.1881, og er da fremdeles bosatt på Skjemstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er mer å lure på. Kan det tenkes at dette er farfar til Elen Johanne, Lorents Jacobsen . I så fall her i 1. ekteskap? LenkeBare en tanke at hustru nr. 1 dør og at Lorents gifter seg på nytt med tjenestejenta, Navnet passer med foreldre til Jacob Lorensen fra lenke innlegg nr. 14. Bare en løs teori dette.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Lorenz Martin Lorenzten på Reitan døde 4.desember 1871. Hvor det ble av Elen, eller noe mer om hennes opphav har jeg ikke funnet, men jeg tror ikke 'sporet' på Letnes i 1801 er riktig. Kirkebøkene for Mære/Sparbu vil kanskje gi svaret.Sønnen Lorents Lorentsen finnes som pleiebarn på gården Vist i 1875. Når han blir konfirmert 25.09.1881 bor han på Røvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Hei Takk for all god hjelp. I tillegg til det jeg har fått fra dere har jeg funnet ut at Elen Johanna bodde på Sundnes i 1875 hvor hun var tjenestepike. I 1883 giftet hun seg med Hans S.Thronstad. Hun døde i 08.07.1920 på Aarfald hvor hun bodde med Hans. Jeg tror at datteren Marta bodde sammen med dem for hun brukte Aarfald som etternavn.Er det noen som vet noe annet ? Dessuten tror jeg at Johannes emigrerte til USA. Hvordan kan jeg finne ut det?Mvh Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Følgende står i bygdeboka for Sparbu og Ogndal, bind III, side 460-461, Ålberg br.nr. 1.'........, i 1832 selger han til Jacob Lorntsen Letnes for 1000 spd. + kår. Jakob Letnes var f. 1806 på Inderøy, kona hette Elen Andreasdtr. og var f. 1807 samme sted. De hadde 3 barn, Ingeborganna, f. 1831, Lornts, f. 1833 og Elen Johanne, f. 1835. I 1835 har lensmann vært her og pantet for skyldig tiende m.v., og i mannens fravær anviste Elen et golvur som pant, for en restanse på 2 spd. 6 skl. De hadde det nok virkelig tungt økonomisk og i 1838 gikk gården til tvangsauksjon.'Ingeborg Anna er født den 13. okt. 1831 og døpt den 20. Nov i Sakshaug kirke, Foreldrene er da Inderster på Letnes, Inderøy. Lorents er født den 15. okt. 1833 på Aalberg i Sparbu, og døpt den 25. Des. i Mære kirke Elen Johanne er født den 7. Okt. 1835 på Aalberg og døpt den 22. Nov. i Mære kirke.Jakob Lorntsen Letnes var f. den 25. Des. 1806 og døpt den 1. Jan. 1807, som sønn av Lorents Jacobsen og Berithe Jensdatter.Jeg ser av innlegg nr. 16 at Åshild Vang ikke tror at sporet på Letnes i 1801 er riktig, hva mener hun med det ???? Er vi på ville veier ?? Det er iallefall en 'Lorentz Jacobsen Lethnes Gaardmand og Berithe Jensdatter, pige' som bli gift hjemme i huset etter kongelig bevilning av 16 mars 1803. Og det er en Anna Hansdatter Letnes som er oppgitt å være kone til Lorents Letnes , som dør 52 år gammel den 20 okt. 1802.Lykke til videre, mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Takk igjen for god hjelp. Letnes sporet må jo være riktig. Det er vel sannsynlig at den Berit Jensdatter som er notert som tjenestepike hos Lorents i 1801-tellinga er henne han giftet seg med i 1803.Håper kirkebøkene for denne perioden blir lagt ut på nettet snart så jeg kan fortsette det videre arbeidet.Mvh Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Takk igjen for god hjelp. Letnes sporet må jo være riktig,Det er vel sannsynlig at den Berit Jensdatter som er notert som tjenestepike hos Lorents i 1801-tellinga er henne han giftet seg med i 1803.Håper kirkebøkene for denne perioden blir lagt ut på nettet snart så jeg kan fortsette det videre arbeidet.Mvh Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Takk igjen for god hjelp. Letnes sporet må jo være riktig,Det er vel sannsynlig at den Berit Jensdatter som er notert som tjenestepike hos Lorents i 1801-tellinga er henne han giftet seg med i 1803.Håper kirkebøkene for denne perioden blir lagt ut på nettet snart så jeg kan fortsette det videre arbeidet.Mvh Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.