Gå til innhold
Arkivverket

[#53088] Navnet Pihl _ Piihl - Piil osv


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Er det noen som har brukt tid på å finne opprinnelsen til navnet Pihl, og som kan dele kunnskaper med meg? For mitt vedkommende rekker kjennskapet til min tip-tip-tip oldefar Kristian Pedersen Pihl fra Østre Halsen i Tjølling, men der er det stopp. Såvidt jeg forstår er det ingen forbindelse mellom vår Pihl og de andre Pihle-familiene i Norge, og det sies at det kan være et svensk soldatnavn, eller kanskje en danske som slo seg ned som strandsitter her. Men det kan jo også være en annen forklaring?Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften Sidsel,Kan informativt henvise til tema 'Mogens BUGGE, f. ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, död i Vardö' nr. 37.060.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Så bra at Arnfrid har svaret deg Sidsel, - bedre hjelp kan du vel neppe få i en slik sak som behandler Bergen etc.Se forövrig Arnfrids interessante innlegg nr. 157 vedrörende PIHL i ovennevnte tema nr. 37.060.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har vi jo en PIHL-ekspert i Bergen ved navn Torbjørn Pihl;Pihl, Torbjørn: 'Slekten Pihl fra København.' NST 19 (1964) pp 229-233. [A] Pihl, Torbjørn: 'Slekten Pihl fra Ørskog.' NST 19 (1963) pp 69-72. [A]Pihl, Torbjørn: Slekten Pihl fra København. 1964. [bb]. Thorbjørn Pihl: Slekten Pihl fra København. NST 1964_XIX_3. [A]. Men, hans publikasjoner kjenner du trolig, Sidsel. Torbjørn sitter dessuten i styret i NSF, mener jeg. Selv ætter jeg fra Hans Rasmussen Pihl gm Maren Danielsdatter (Eriksen), oldebarn av biskop i Bergen, Jens Pedersen Schjelderup, trolig fra hans eneste kjente ekteskap, nemlig med Susanna Leonardsdatter. Torbjørn Pihl: Slekten Pihl fra Ørskog. NST 1963_XIX 2. [A].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Legger inn det jeg finner om PIIL / PIHL i Vestfold:1729-1731; Larvik; 'Anne Marie, i Stenene, enke etter Rasmus Piil († før 1729), hun ble lignet 1729 til rd 0-1, 1730 rd 0-1, 1731 rd 0-1. Jf. Jacob Rasmussen Piil.' 'Jacob Rasmussen Piil, i Stenene, matros, ble lignet 1729 til rd 0-3, 1730 rd 0-3, 1731 rd 1-0. Jf. Rasmus Piil og enken Anne Marie.' 1731; Larvik; 'Udi Steenene Jacob Rasmussen Piil Matros 1-0 Anne Marie Rasmus Piils 0-1' '....Christine Olsdatter, døpt 30.9 1803 i Nes, Hedmarken., foreldre husmann Ole Christensen Hovinsholm-eie og hustru Kirsti Eriksdatter. Christine tjente 7 år på Vang prestegård, 3 år hos prostinne PIHL i Holmestrand, deretter hos advokat Bang i Drammen og Xa, senere hos sin bror Christian Olsen.' Kilder: Vigerust.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Takk for interessante innlegg. Jeg har nettopp, med stor undring, bladd gjennom den lange debatten om særlig Buggeslekten, hvor Piil/Pihl dukker opp innimellom. Jeg er imponert, men må innrømme at jeg er like klok, når det gjelder mitt beskjedne spørsmål om Kristian Pedersen Pihls opprinnelse.Det er ganske riktig at det er han fra tellingen i 1801 og 1814, og jeg har funnet hans kone Maren Hansdatters foreldre. Jeg tror også jeg har funnet at han er svoger (kanskje fetter? til Christen Rasmussen Pihl 1762 - 1831, også fra Larvik, hvor jeg også er fra. Jeg mener de må ha hatt en felles opprinnelse, i Larvik-distriktet, og neppe i Bergen, (hvor jeg har bodd i snart 50 år). Alle mulige forbindelser mellom Buggefamilien i Larvik kunne derfor være interessante. Det kunne også være artig om Anne Pihl var er formor, siden min datter heter det.Det var Torbjørn Pihl, som jeg kjenner godt, som overbeviste meg om at 'vår Pihl' ikke er 'hans Pihl', for å si det sånn. Men jeg kan jo ikke gi meg.Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Sidsel, jeg var klar over din østlandske bakgrunn.Denne Christen Rasmussen Pihl, 1762-1831, som du tror kan være fetter eller svoger av din Christen Pedersen Pihl, kan kanskje være barnebarn av Jacob Rasmussen Pihl, nevnt 1729-1731, udi Stenene i Larvik. Kanskje Jacob også hadde en sønn, Peder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Sannelig kom det enda ett innlegg før jeg rakk å svare.I skifteregister for Larvik 1672 - 1812 står: Iacob Rasmussen Pihl, Steen gaden i Laurvigen, matros, død på Søe Reyse fra London til Væstindiden; Messive om dødsfallet, dt.02.03. 1781, igiftHvor er forbindelsen mellom 'Rasmussen Pihl' Og 'Pedersen Pihl'? Det lurer jeg på.Mvh SPH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

For ordens skyld kan opplyses at Arnfrid Mælands påstand om at Torbjørn Pihl sitter i NSFs styre ikke medfører riktighet.Pihl har derimot stått listet som foreningens distriktsrepresentant i Bergen og omegn i en årrekke.Mer om NSFs styre og Pihls artikler finnes på http://www.genealogi.noAre S. GustavsenRedaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tenker på et par ting, Sidsel. Kanskje oppkalling kan gi oss et spor. Kan du oppgi, om du vet det, navnene på Christen og Marens barn?Så var det alle disse skiftene i Larvik der Pihl er med; F 1. Jacob Rasmusen Piil Laurvigen matros 33 år g.m. Maren Pedersdtr 2. Rasmus Piil 3. Margrethe Olsdtr Piil død i 1727; skiftebrev påbegynt 16.03 og avsluttet 16.09.1727 4. Lars Jacobsen Piil skomaker død 5. Iacob Rasmusen Pihl 25 år fahrer til Søes fra Engelland 6. Rasmus Iacobsen Pihl Laurvigen 7. Iacob Rasmusen Pihl Steen Gaden i Laurvigen matros død paa Søe Reyse fra London til Væstindien; Messive om dødsfallet, dat. 02.03.1781; ugift 8. Rasmus Iacobsen Pihl Laurvigen 9. Christen Iacobsen Pihl Laurvig g.m. Anne Iohanne Hansdtr 10. Maren Pedersdtr Laurvigen g.m. Jacob Rasmusen Piil 11. Siverine Gundersdtr Laurvigen 43 år g.m. Iørgen Gundersen Worm; avdødes datter av 1. ekteskap med Margrethe Olsdtr Piil; alderen nevnt 09.02.1737 12. Iacob Gundersen 38 år avdødes sønn av 1. ekteskap med Margrethe Olsdtr Piil; alderen nevnt 09.02.1737; er utenlands og farer fra Holland 13. Lorentz Gundersen London matros ugift; død i Engelsk tieniste til Vest Jndien ungefær et aar førend hans fader; avdødes sønn av 1. ekteskap med Margrethe Olsdtr Piil; hans bosted i London var hos en Vert14. Anna Maria Pihl15. Anne Iohanne Hansdtr Laurvig g.m. Christen Iacobsen Pihl; datter av Hans NielsenKanskje en eller flere av disse kan bringe oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har gått gjennom barnas fadre, og det ser ut for at alle er fra Østre Halsen, Tjølling, med unntak av en: Hans på Bræcke i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Det er fantastisk at noen arbeider for meg!Jeg har også gått gjennom endel skifter i Larvik, hvor Pihl er nevnt, ut fra ønsket å finne en forbindelse mellom Christian Pedersen Pihl (min forfader) og Christen Rasmussen Pihl. For den siste har jeg nemlig både far, farfar og oldefar. (Ditt forslag 9 og 15 må være en feil i skifte-protokollen, for det er Rasmussen han heter, som er gift med Anne Johanne Hansdtr.)Min teori er nå at pkt 15: Anne Marie Pihl, enke etter Peter Jacobsen, (skifte 15.06.1805), kan være forbindelsen. Det er ikke uvanlig at konen istedet for sitt pikenavn tar mannens 'tilleggsnavn', mens han bruker sitt farsnavn. De bor i Stengaden, i likhet med Jacob Rasmussen Pihl, som kan være far til både Peter Jacobsen og Rasmus Jacobsen Pihl, som igjen er far til Christen Rasmussen Pihl.Det forutsetter dessverre at denne Peter Jacobsen som er død i 1805, har fått en sønn allerede i 1761, nemlig min 3-tip oldefar Christian Pedersen Pihl. Han (Peter) har barn helt ned til 5 år i 1805, så det er kanskje litt utenkelig. Med den forutsetningen går det opp, men jeg ser at det henger i en tynn tråd.Barna til Christian og Maren stemmer med mine funn, og den yngste Jan Jacob Kristiansen Pihl er altså min 2-tip oldefar.Det er synd det er så langt mellom tellingen i 1701 og 1801, og at det mangler dekkende scannede kirkebøker.Med vennlig hilsen Sidsel PH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det gikk sikkert bra, Sidsel; min manns ene oldefar ble far 1. gang i 1890 og siste gang i 1932. Han døde selv i 1937.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Jeg har dessverre nettopp konkludert med at min teori er helt umulig, far og sønn kan ikke væe født samtidig! I 1801 tellingen fant jeg alderen til Peter Jaccobsen. Men kona Anne Marie Abrahamsdtr, heter vitterlig Pihl ved skiftet i 1805! Peter må derfor være i slekt med noen Pihler, kanskje en bror?Mvh Sidsel PH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Sidsel,Jeg har ikke noen anelse om dette er relevant, men jeg kom på at du er interessert i Piil/Pihl da jeg så denne registreringen gjort av Gard Strøm på solumslekt.org: [url="http://solumslekt.org/kilder/restekassa/solum3d.php>Lenke som ligger i 'restekassen' hans.Innførsel i kirkeboken for Solum i 1785, Side 61 (03.07.1785): Maren Margrethe, foreldre Johannes Piil og Mari Nielsdatter. Faddere: Mari Sørensdatter, Anne Beathe Nielsdatter, Johannes Johannesen, Gullich Anundsen, Gunder Vig.Det er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Jeg tror kanskje ikke det er relevant, men jeg takker for bidraget. Akkurat nå har jeg et håp om at jeg har funnet linken mellom mine Pihler og de andre i distriktet, - inntil jeg kommer på andre tanker igjen. Det er jamen ikke lett! Hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei! Bet i forbifarten merke i at du nevner en Anne Marie Abrahamsdtr. Pihl i innlegg 20. I farta har jeg ikke hatt tid til å lese gjennom din tråd, men presten i Vang het jo Abraham Pihl (født 1756, død 1821)og ham er det mye å finne om på Nettet og for øvrig, se bl.a [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Abraham_Pihl>http://no.wikipedia.org/wiki/Abraham_Pihl og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 20 og 23: Det kan nok utelukkes at Anna Marie Abrahamsd. (33 år i 1801 og gift med Peder Jacobsen) var datter av presten Abraham Pihl (45 år i 1801).Man kan gjerne spekulere i om Abraham Phil hadde barn fra tiden før han inngikk ekteskap (med 11 etterkommere, hvorav 8 vokste opp), men han var neppe 12 år gammel da han ble far første gang.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.