Gå til innhold
Arkivverket

[#53088] Navnet Pihl _ Piihl - Piil osv


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Jeg håper det ikke virker som en avsporing når jeg nå prøver å følge opp Arnfrids innlegg nr. 15 (ved å gå tilbake i tid), der det listes opp en rekke navn i forbindelse med skifter som vedrører disse Larvik/Tjølling-Pihlene i første halvdel av 1700-tallet.Det er en smule påfallende at navnene Rasmus, Christen og Jacob også brukes på Pihler (med Holck-tilknytting) i Vikedal 0-2 generasjoner i forkant.Brødrene Rasmus Hansen Pihl (f.1640) og Christen Hansen Pihl (f.1644) i tillegg til nevøen Jacob Samuelsen Pihl (f.ca. 1683).Dette er altså Vestlands-Pihler (som bør være omtalt hos Torbjørn Pihl), men det er vel ikke utenkelig at det kan være en forbindelse her, selv om Sidsel allerede i innlegg 1 ikke har sett noen forbindelse mellom disse Larvik/Tjølling-Pihlene og de andre Pihl-familiene i NorgeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden Leif har kort vei til kilder vedr, nedr. Telemark, så skulle jeg gjerne få utelukket kornhandler Jens Pyhl fra denne sammenheng (Og eventuelt få identifisert ham).Jens Pyhl står på Vigerusts bybefolkningsliste (1700-1750) for Skien + ladestedene Porsgrunn, Brevik og Langesund.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hei alle. Fortsettelse av innlegg 22. Etter noe dagers fravær ser jeg at debatten går videre, og det er jo artig at dette Pihlenavnet interesser flere enn meg, når en har levet med det hele livet, og ergret seg over hvor vanskelig det er få folk til å skrive det riktig.Det ser nå ut til at jeg har løst mitt 'problem', (99% sikkert), hvis bare ikke noen kommer nå og sier at det ikke holder. Jeg bygger på at det er riktig som Arnfrid Mæland peker på i (9), at Jacob R. Pihl hadde en sønn som het Peder, (han hadde to Peder, en på 30 år og en på 20 år, i følge skifteprotokoll avsluttet 30.01.1762, side 391a).Denne Peder, (jeg velger han på 30 år), finner jeg ingen andre skriftlige bevis på, men Pihle-navnet er en plausibel fobindelse, regner jeg med. Det er ikke noen scannete kirkebøker som kan hjelpe meg.Da er vår Christian Pedersen Pihl og Christen Rasmussen Pihl ikke bare svogre, men også fettere! Og jeg kjenner plutselig til tre ledd lengre bakover for fars-slekten min.Det er to spørsmål som forvirrer meg: Jacob hadde altså en sønn som het Rasmus, og i skiftet etter Rasmus' sønn Jacob i 27.02.1790 side 400a er oppført en formynder og farbror Abraham. Denne Abraham er ikke ført blant Jacobs sønner i skiftet i 1762, hvor kommer han fra? Og er det noen forklaring på at Jacob R.P. hadde to sønner som het Peder? Den eldste er jo ikke død, da ville han ikke blitt ført opp som 10 år eldre enn sin bror? Eller hva?Med vennlig hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kristinn Hegna

Hei Sidsel,I en annen sammenheng har jeg akkurat sittet og lurt på hvem Abraham Jacobsen Pihl var, og tenkt at han sannsynligvis er far til Anne Marie Pihl som finnes i dette skiftet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=sk07071672&gardpostnr=1619&personpostnr=11299&merk=11299#ovre>Lenke . Anne Marie og Peter Jacobsen gifter seg her Lenke den 23 november 1787, og da kalles hun Anne Marie Abrahamsdatter. Her er paret og barna i FT1801 Lenke .Men hvem var Abraham, og hvorfor er han ikke nevnt i skiftet som du nevner. Jeg tror at den ene av de to Peder'ne ikke er 'Peder' men en feil i enten kilden eller registreringen, og at den eldste av dem er Abraham. Ellers ville det vært rart å ha to levende sønner med samme navn, som du sier selv.Jeg ser at du har skrevet om Anne Marie Pihl og Peter Jacobsen i innlegg 18 og 20, men du knytter Pihl-navnet til Peter Jacobsen. Han er nok ikke en av Pihl-slekten, for han er bror av Johannes Jacobsen Berg, som er min ane. Jacob Johannesen Berg er tobakkspindemester, og jeg har sett spekulasjoner om at han var fra sverige. Han flyttet ihvertfall mellom Sandefjord og Christiania, og arbeidet først for Peder Wright som spinnerimester. Dette ifølge Lorents Bergs bok om Sandeherred.Ved ellers å se på manntall og skifter, tror jeg at det er en Rasmus Pil som får en sønn Jacob Rasmusen ca 1701 Ved moren s død,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her fant jeg giftermålet: Lenke ! I Brunlanes...Det står (øverste venstre hjørne): 23 november 1798 Copuleret ?? og ?? efter Kongelig Tilladelse Ungkarl Christian Pedersen Piel af Thiølling Sogn med Pigen Maren Hans Pettersdatter i Stavern. Som Cautionister ind?? H[err?]. Kaare og Anders Jacobsen.Etternavnet hennes har presten tydeligvis ikke fått helt på stell, men ellers er det vel temmelig sikkert at dette er ham du leter etter?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Hei Kristinn Hegna Så spennende at noen fremdeles går igjennom gamle diskusjoner. Jeg har lagt det hele på is en stund, pga av andre gjøremål. Det du nevner i innlegg 31 hadde jeg jo allerede kommet til klarhet om i innlegg 20, og i innlegg 30 antydet jeg min 'nye' teori, 99 % sikker.Det er jo rart med to brødre Peder i live, og interessant om det er en feil registrering i skiftet og at den ene Peder er Abraham. Jeg tror alstå at den eldste Peder (født 1732) er Kristians far, (den yngste, født 1742, ville eventuelt ha vært far 19 år gammel.) Hvis han egentlig het Abraham, var han kanskje vel skikket til å være farbror og formynder i skiftet i 1790, 48 år gammel. Og i så fall var han jo også nevnt i skiftet i 1762, med galt navn.Det gjør det også mere forståelig at han ikke er nevnt i ekstraskatten i 1762, 20 år gammel.Du er sikkert kjent med at en matros Abraham Pihl er nevnt i Larvik bys historie, bind I, side 379, i en oppstilling fra 1787 over folk som drev handel 'til skade for det gode borgerskap', han handlet med korn og krambodvarer i Steenene. Jeg antar det er han.Nå gjelder Kristian og Marens bryllup, så har jeg ikke lett i Brunlanes, for de var jo begge fra Tjølling. Det viser seg nå at Maren var 'tjenende' i Stavern, så det skulle jeg tenkt på. Men Kristians dåp eller konfirmasjon i Tjølling/Larvik er ikke til å finne, kirkebøkene mangler forøvrig for Larvik i den perioden.Jeg takker for oppmerksomheten, og særlig for at du ikke tar fra meg håpet om at det må være en forbindelse mellom disse Pihl-ene i samme tid og sted.Med vennlig hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Sidsel,Det høres ut som om du er sikker på at Maren er fra Tjølling og bare arbeidet i Stavern. Men det finnes jo mange fedre som heter Hans og en del av dem får døtre som heter Maren... Her i Brunlanes kirkebok er det en Maren, datter av Hans Torserøe, født 20 februar 1767 Lenke . Det står litt under midten i venstre spalte, venstre side.Det er jo dermed mulig at det er henne Christian Pedersen Pihl/Piel giftet seg med, hvis ikke dette barnet finnes død senere i kirkeboken? Men du har kanskje allerede fått sikker bekreftelse på at Maren var fra Tjølling?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Hei igjen. Det er fint at noen stiller spørsmål til mine resultater, jeg har jo ingen fasit. Jeg har erfart at 'mine' forfedre og - mødre i denne grenen ikke ofte krysser kommunegrensene når de finner ektefeller, men det er jo ikke alltid riktig.Jeg mener det er flere indikasjoner på at Maren Hansdtr. er fra Tjølling. I Bygdebok for Tjølling side 1152 står det om Hans Nilsen og datteren Maren f 1767, gift med Kristen Rasmussen Pihl, men denne Kristen var vitterlig gift med søsteren Anne Johanne f 1758. Og i skifteregister for Larvik 1672 - 1812, s 331, avsluttet 9.10.1797, (det står riktignok Jacobsen og ikke Rasmussen) kommer slektskapet fram, som plasserer Maren, datter av Hans Nielsen, i Tjølling, mener jeg.Maren Hansdtr. var nabo til Kristian på Østre Halsen, og tok antagelig tjeneste i Stavern før hun giftet seg i 1798. Hvis dette er riktig, som jeg går ut fra, så er det altså to søstre som giftet seg med to fettere.Hilsen Sidsel P.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg så ikke før nå det du skrev om Abraham Pihl - det har jeg ikke sett! Det var artig at borgerskapet ble irritert på dem som drev handel i Steenene. He he.Ja, det skiftet du viser til synes jeg virker overbevisende. Det knytter ihvertfall utvetydig Maren og Anne Johanne til Hans Nielsen i Tjølling, og Anne Johanne til Christen Pedersen Pihl. Litt uvanlig at de gifter seg i STavern hvis de begge er fra Tjølling, er det jo. Det står at de gifter seg 'hjemme i huset', sto det ikke? Mon tro hvem sitt hus.Jeg har lånt Tjøllingboka på biblioteket for tiden, for jeg har selv aner fra Østre Halsen, derfor kunne jeg slå opp der og så at Kristian bodde på 'Kveldsro'. Kristian Pedersen Pihl overtok huset i 1800 står det, men bodde han også før det på Østre Halsen? De giftet seg jo i 1797 så de må ha bodd et annet sted i tre år, og Tjøllingboka knytter Christen P. Pihl til Torstrand, Larvik. Har du funnet noen forklaring på at Kristian knyttes til Tjølling i giftermålsinnførselen?Jeg tror absolutt at du har rett i dine antagelser, - nå er jeg bare nysgjerrig... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Hei - for ordens skyld: det er Christen Rasmussen Pihl 1762 - 1831 og var gift med Anne Johanne Hansdtr. 1758 - 1837, og min tipp - tipp oldefar heter Christian Pedersen Pihl 1761 - 1841 og var gift med søsteren, Maren Hansdtr. 1767 - 1846. Det er lett å surre med disse etternavnene!Som du skjønner vet jeg lite om min tipp - tipp før 1800 så det er derfor jeg har søkt gjennom andre grener og ledd for om mulig å finne hans røtter, men noen egentlig bekreftelse har jeg ikke fått, derfor de 99% sikkerhet. Gjennom denne (antatte) fetteren/svogeren har jeg funnet Christians forfedre tre ledd tilbake.Hvorfor han er lokalisert til Tjølling da han giftet seg i Brunlanes vet jeg altså ikke. At de ble copuleret i Brunlanes kan kanskje bety at de bodde på Langestrand, som såvidt jeg vet lå under Brunlanes fram til ca 1820. Den gamle Langestrand kirke var i svært dårlig forfatning og ble revet i 1812 og den nye sto ferdig i 1818. Kanskje de ble viet i Stavern kirke? Så de kan jo også ha bodd i Stavern, inntil han kjøpte huset på Ø. Halsen. Det er ingen 'tradisjon' for dette i min familie, men det kunne være morsomt å forfølge.Med hilsen S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, jeg surret det til der, jeg ser det. Men intensjonen var god :-) Christen må jo hete Rasmussen, det er klart.Ellers er det jo små avstander det er snakk om her - særlig sjøveien. Stavern, Larvik, Halsen - Christian var jo sjømann og da ligger det jo 'langs veien'.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei Sidsel! På andre siden av fjorden, i Kråkstad / Ski var det også personer med navnet Piil. Selv om dette innlegget ikke hjelper deg i din søken, spør jeg her om noen av debatantene kjenner til opprinnelsen til Frederich Jensen Piil på gården Store Bru i Ski. Bygdeboken (M. Østlid) gir følgende opplysninger: '1. skjøte utstedt 1703 av Anders Tommesen til Fredrich Jensen Piil 1703. 2. skjøte utstedt 1712 av Frederich Jensen Piil til hans bror Jørgen Jensen Piil. 3. Et odelsskjøte utstedt 1709 av Erich Olsen Breder, Marthe Dorothea Roll og Helle Roll til Jørgen Jensen Piil.Halsten Jørgensen gift med Marthe Hansdtr. Haugen. Han døde 1742, 38 år; enken gift igjen med Anstein Syversen, som dermed blev eier.1753 tar Hans Halstensen, sønn av Halsten Jørgensen, gården på odel; beholder den til 1765; da auksjonskjøte til sr. Peder Cudrio.'MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.