Gå til innhold
Arkivverket

[#53103] Etterlyser Gjørtler Fredrik Halstensen og Kari Olsdatter fra Gran på Hadeland


Gjest John M. Bang
 Del

Recommended Posts

Gjest John M. Bang

De døper en sønn, Halsten, i Oslo Domkirke i 1816. Fredrik Halstensen oppholder seg da i Drammen mens Kari ligger i barselseng i Oslo. De døper så en sønn, Johannes, (min tipoldefar), i Styrvoll kirke i Lardal, Vestfold, i 1821.Ved begge anledninger oppgis de å være fra Gran på Hadeland. Finner ingen Fredrik H. i Kirkebøker el. folketelling fra Gran. Flere Kari Olsdtr., men ingen som gifter seg med Fredrik H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en navnebror Fredrik Halstensen døpt: LenkeLitt uvanlig navn, så man skulle ikke tro det var mange som kunne passe i alder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John M. Bang

Takk for svar, men denne har vi vært innom før. Han dør som inderst og ungkar på Børlie gård i Kvikne, levde fra 1782-1849. Dessverre, men nok en gang takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett etter mulige fedre på Gran i 1801, fornavn Halsten ( Halstein) fant ikke så mange i passe alder til å ha en sønn f\fredrik som blir far i 1816.Legger en lenke til en familie her: LenkeFredrik Hals nevnt av Grete er vel også verd å undersøke?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John M. Bang

Har vært innom Frederich Hals 11 år,tidligere. Hans far var Nils Hals, proprietair, Helmen gård, mor Sophia Gresen. Finner det litt usannsynlig at han skulle bli omreisende gjørtler og kalle seg Halstensen. Da sønnen Halsten døpes står det i Kirkeboka i Oslo at Kari Olsdtr. underholdes av fattigkassen og Fredrik oppholder seg i Drammen. Når det gjelder Halsten fra Grue, skulle jeg gjerne sett i kirkebøkene, men de er ikke scannet inn ennå for den aktuelle perioden. Men takk for svar begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John M. Bang

Har vært innom Frederich Hals 11 år,tidligere. Hans far var Nils Hals, proprietair, Helmen gård, mor Sophia Gresen. Finner det litt usannsynlig at han skulle bli omreisende gjørtler og kalle seg Halstensen. Da sønnen Halsten døpes står det i Kirkeboka i Oslo at Kari Olsdtr. underholdes av fattigkassen og Fredrik oppholder seg i Drammen. Når det gjelder Halsten fra Grue, skulle jeg gjerne sett i kirkebøkene, men de er ikke scannet inn ennå for den aktuelle perioden. Men takk for svar begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Gran til Hurdal er det ikke langt og der fant jeg en vielse i 1811 mellom Fredrik Blomstergren og Kari Olsdtr. Øjen. Kan det ha noe med 'dine' å gjøre kanskje? Finner ikke ut noe mer om Blomstergren (svensk?). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Stokholmområdet finner du flere Blomstergren: LenkeSiden vi ikke finner en Fredrik Halstensen i 1801-tellingen , skulle det ikke undre meg om han var kommet langveis fra. Han kan jo ha skiftet navn senere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg kan ikke gi noe svar på hvem Fredrik Halstensen var. Men han var i alle fall ikke identisk med Fredrik Hals om er nevnt i innlegg 5 og 7. For det første het faren Nils og ikke Halsten, og for det andre døde han i 1812. Han het forresten Ulrik Fredrik. Opplysningene er fra boka 'Familien Hals' av W. Lassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg har ein del passnotat som gjeld Fredrik Blomstergren mellom 1812 og 1825. Etter at han tydelegvis vart gift med Kari Olsdatter i Hurdal i 1811, resite dei ganske vida i landet som gjørtlarar og tøytrykkarar. Kari er eit par gonger i samband med passa nemnt 'Õjne'. I 1815 og 1818 er dei nemnde med eit lite barn, og frå 1821 med to born, ein gut og ei jente. Fredrik var temmeleg høg og sped av bygning, med lysebrunt/brunt krøllet hår og blå auge. Kari døydde og vart gravlagd i Bamle i 1822, 44 år gamal og såleis født ca 1778. Det er då sagt at ho var frå Gran prestegjeld 'som ved sin reise herigjennom sognet døde på Rosland'. Då fann Fredrik seg ei ny kvinne som heitte Johanne Johannesdatter, som i 1825 er sagt å vera 29 år, altså født ca 1796. På passet frå Kongsberg ein gong i 1824 er det ført at dei vil til Salten 'at sõge oppholdsted'. Fredrik sjølv må, etter aldersoppgåvene i passa, ha vore født ca 1786, sjølv om han EIN gong er ført med ein alder som skulle tilseia at han var født ca 1789. Dei fleste gongene er det sagt at han var født på Hadeland, men ved eitt høve, eit av dei eldste passnotata eg har, frå 1815, er det sagt at han var født i Fredrikshald. Dette tolkar eg slik at enten han sjølv eller far hans kan ha vore soldat der. I von om at dette kan vera til hjelp i den vidare granskinga om opphavet hans; vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Sorry, eg gløymde å nemna at Fredrik vart gravlagd i Sunndalen i 1825, 37 år gamal, dvs f ca 1788? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette så da vel lovende ut det som Arnvid forteller om her. Fant ikke begravelsen i Bamle i farten, men det er flere kirkbøker å lete i der fra 1822. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Gunn, det siste du viser til, må då vera feil århundre. Ved giftarmålet står det at Fredrik var svensk, så opphavet hans ligg kanskje der. Kari var enke, så det kan kanskje vera råd å spora opp første mannen hennar? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager det siste innlegget, selfølgelig het feil. Det paret som du fant veldig bra, men jeg har fortsatt ikke greid å finne henne i Bamle kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk Arnvid, der fant jeg omsider den rette klokkerboka av flere i Bamle for 1822.Høyre side dødsfall 7. LenkeHer kalles Fredrik for Blomstergren og Karis alder 44 år. Altså født ca 1778.Da blir det vel å lete etter den rette Fredrik Blomstergrens fødsel. Om ikke i Sverige så nær grensen i Haldenområdet.Kan det være at Halsten kan ha vært et stedsnavn og ikke et mannsnavn tro? Skal lete litt etter det gamle temaet om familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har heller ikke jeg greid å finne igjen det andre tema om samme slekt?Jeg prøvde med et søk på gårder i 1801 og da dukket det opp flere som begynte med Halsten. Her i Øyer var det flere: LenkeBare en tanke selvfølgelig, men Fredrik kan jo ha oppholdt seg på en gård med det navnet og brukt gårdsnavn isteden for Blomstergren ??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det viste seg å være i DIS-Norges slektsforum at jeg hadde vært borti disse folkene før, og da spørsmålsstilleren der var Magnhild Bang, er John M. Bang naturligvis kjent med innholdet der fra før! For ordens skyld tar jeg med lenkene her: ([url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=47766&highlight=>Lenke - Lenke -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John M. Bang

God morgen alle sammen og takk skal dere ha, dette var overveldende! Jeg tror Blomstergren er et riktig spor, så nå skal vi undersøke alt dette nærmere. Kan opplyse at sønnen, Johannes (min tippoldefar), døper en sønn, Fredrik Blomstergren, i Trondenes kirke i 1861. En gammel slektning mente også at 'de kom fra Møre og Romsdal', så det stemmer med at han er begravd i Sunndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.