Gå til innhold
Arkivverket

[#53111] Hvad betyder 'Eje'? F.eks. Blindern-eje.


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Jeg læser en bog om folk fra omegnen af Sognsvann i 1700- og 1800-tallet. Der er mange stednavne med endelsen 'Eje'. Hvad betyder det?Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Eje/eie brukes om husmannsplasser som ligger under den gården som er nevnt, i dette tilfellet Blindern.Det kan være mange husmannsplasser under en stor gård, og de kalles altså generelt for ejer, men hver plass har et eget navn også, så det kan virke forvirrende at i en kilde står det at en mann bor f. eks. i Solbergeje, og i en annen kilde står det at han bor i Haugen under Solberg, men han bor på samme sted!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er såvidt jeg har skjønt et navne-tillegg som indikerer at plassen/bruker ligger under en annen (større) gård, og 'eies' av denne. Formen finnes ofte i bruk på husmannsplasser under en større gård. Husmannen som bodde der hadde opprinnelig ofte arbeidsplikt (et antall dager i året) på (hoved)gården, hadde gjerne rett til å holde ei ku eller to, og hadde en nokså moderat (om noen) 'husleie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Navn som ender på ”-eie” var som regel husmanssplasser slik som forklart i innlegg 2 og 3. Men egentlig ble det brukt om alle plasser eller deler av en gård som ikke var skyldsatt og matrikulert som egen eiendom. Jeg har sett eksempler på ”-eie”-navn også har blitt brukt om pantebruk. Det vil si når en plass under garden var pantsatt og pantehaveren brukte og bodde på plassen i et antall år etter avtale med eieren. Brukeren var i slike tilfeller ikke husmann og hadde ikke noe arbeidsplikt slik en husmann hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tusind tak for jeres svar. Det var netop det som forvirret mig, at der i nogen kilder står 'eje'adressen, og i andre står der gårds- eller pladsnavn, selv om jeg kan regne ud, at de stadig bor på samme adresse.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.