Gå til innhold
Arkivverket

[#53114] Sjukdommen begavning


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Takk skal de ha. Eg visste det eigentleg. Det var eit veddemål i lunsjen der eg, litt optimistisk, påstod at den slags spørsmål fekk ein svar på innan fem minuttar her. Og det fekk eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ligger det en forskjell i uttrykket Begavning og Begaving ?. I følge Norsk Historisk Leksikon så betyr uttrykket 'Begaving, betegnelse på epilepsi. Navnet uttrykker at lidelsen er en Guds gave.' Dette finner jeg på side 33 i det ovennevnte leksikon utgitt i 1990, 2. opplag. Med vennlig hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er kjempeimponert ikkje berre over viljen til å svara, kor raskt det skjer og ikkje minst kvaliteten på svara. Eg oppfordrar stadig studentar til å bruka debattforumet om det er noko dei lurer på innan området det er naturleg å slenga spørsmål i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Svaret til Else B Rustad kom imponerende hurtig. I løpet av 4 minutter rakk hun å åpne tråden, lese spørsmålet, hente ordboken, slå opp ordet, skrive innlegget og poste det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Finn.'Begaving' og 'Begavning' er vel det samme tror nå jeg,epilepsi het jo nedfallssjuka eller bare fallesjuka før i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.