Gå til innhold
Arkivverket

[#53120] Scanning av fremtidige kirkebøker


Gjest Bent Nikolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Nikolaisen

Er det, eller skal det bli, noen form for automatikk når det gjelder scanning av fremtidige kirkebøker? Jeg har ringt Den Norske Kirke, Stange, Hedmark for å få hjelp til å finne et bryllup i Ottestad kirke i 1931, altså senere enn dagens kirkebøker på nett. Jeg fikk til svar at gjeldene kirkebok, Ottestad 1914-1931 ble avlevert til Statsarkivet på Hamar for ca 2 mnd siden. Vil denne boka plutselig dukke opp blant de scannede, og evt når kan den forventes? Vil samtidig bruke muligheten til å rose folkene bak scanneprosjektet opp i skyene og videre. Slektskveldene har fått en ny dimensjon etter denne revolusjonen... Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Prosjektets rammer har vært å legge ut alle bøkene som til nå er mikrofilmet. I en viss utstrekning har vi samtidig filmet, og lagt ut, kirkebøker som er blitt avlevert under prosjektets gang, men ikke alle og ikke fra hele landet. Når vi har prioritert å få ut allerede filmede bøker betyr det samtidig at våre ressurser har vært bundet opp til nettopp dette. Men i perspektiv er prosjektets rammer samtidig ett steg 1 i å tilgjengeliggjøre de norske kirkebøkene på denne måten. Vi er nå midt i en overgang til en direkte digital overføringsteknologi hvor mikrofilming som utgangspunkt vil bli avviklet, og vi har ett særlig øye for nyavleverte kirkebøker når vi har fått på plass en effektiv produksjonslinje. Vi vil også komme til å arbeide for å få en bedre progresjon i avleveringene fra arkivskaper ved å gjennomgå og evt. endre gjeldende regelverk, rutiner og praksis for dette. I 2008 vil uansett tinglysningsmaterialet få en sterkere fokus enn kirkebøker, uten at vi dermed utelukker flere kirkebøker på nett. I øyeblikket kan vi ikke love deg noe tidspunkt for når boka fra Stange kommer, da vi ennå ikke kjenner neste års rammebetingelser.Takk for all ros! Den i seg selv gir oss god grobunn for fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

HeiLitt på kanten av tema kanskje, men har tenkt litt på hva framtida vil bringe for de som om la oss si 75-100 år vil finne sine aner. I tida vi nå lever i er det mange som ikke døper sine barn men har navnedag, det er humanetiske konfirmasjoner, partnerskap, borgelige vielser. Er dette noe som er protokollført og som blir levert inn til statsarkiv etterhvert? Vil dette bli tilgjengelig for folk med tida?Vil også som Bent rose alle som har jobbet bak dette enorme prosjektet slik at vi får tilgang til dette verdifulle materialet. Håper det settes av mye penger til slike prosjekt for mange år framover. :-)Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nå har vi jo hatt Folkeregisteret i elektronisk form siden slutten av 60-åra en gang (?)Så vidt jeg har skjønt, er alle slektskapsforhold som har oppstått etter den tid, blitt lagt inn der. Men for folk som var 'godt voksne' den gang, og det i etterkant ikke har vært noe offentlig skifte, er det ikke sikkert barna er lagt inn.F.eks. skal det ikke visstnok ikke være lagt inn noen forbindelse mellom min oldemor (1903-2000) og min mormor (f. 1920) i Folkeregisteret.Men vil det bli almenn tilgang til det som finnes i Folkergisteret når evt. sperrefrister har løpt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.