Gå til innhold
Arkivverket

[#53123] Hvor havnet Ella Karoline Schrøder i USA?


Gjest Bjørg Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Aasen

Jeg trenger hjelp til å finne Ella Karoline Schrøder i USA. Hun ble født i Larvik 15.01.1887. Emigrerte fra Larvik til USA 18.11.1905. Jeg har leita på FS, men finner henne ikke. Er det noen 'der ute' som kan hjelpe meg? Med håpefull hilsen Bjørg Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Et sted å begynne er jo Ellis Island, men der har du kanskje allerede kikket ? Uansett, hun ankom med Hellig Olav den 6 desember 1905 og iflg skipsmanifestet var endelig reisemål nr 1588 N.Troy Str i Chicago, Ill. Etter det er det anført noe som jeg tyder som 'Home'.

bilete3577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei Kjell. Tusen takk skal du ha. Jeg har problem med å vite hvor jeg skal lete når det gjelder USA. Ellis Island har jeg ikke kikket på nå. Ved tidligere søk etter personer der, har jeg aldri fått 'napp'. Har du, eller noen annen, noen formening om folketellinger eller liknende som man kan lete i. Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det kan være dcenne dama:1910 United States Federal Census about Ella Secenes Name: Ella Secenes [Ella Secene] Age in 1910: 23 Estimated birth year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Chicago Ward 28, Cook, Illinois Marital Status: Single Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1905 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Susie Scott 46 Ella Secenes 23 Anna Reteve 22 Ved å se på image'n kan det godt være 'Schrøder'.(nr. 2 ovenfra)Hilsen fra Tor

bilete3578.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei Tor. Takk skal du også ha. Det er jo en mulighet for at dette er Ella. Det er så mange hjelpsomme og dyktige folk her i brukerforum. Men, hvor gikk veien videre for Ella? Jeg er helt analfabet når det gjelder søk i USA. Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg er rimelig sikker på at dette er rett dame: Hun skulle til Chgicago, alder og imigrasjonsår stemmer, verken for- eller etternavn er 'vanlige'.Kan ikke flere av dere se på image'n for å tolke ettetternavnet?Å følge hennne videre har jeg ikke lykkes med så langt. Godt mulig hun er gift under census 1920 - '30.Om hun fotstatte å bo i Chicago er det enkelt å finne mulige kandinater, men værre å få full visshet.Du kan selv ta en titt her (gratis) [url="http://www.chicagogenealogy.com/online.html>http://www.chicagogenealogy.com/online.htmlelller her (begrenset uten ab.) :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei igjen Tor.Tusen takk ennå en gang. Jeg har flere i familien Schrøder som emigrerte til USA, men har ikke funnet noen igjen ennå. Jeg får leite på linkene du sendte. Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørg Aasen

Jeg løfter denne fram igjen, i disse 'USA tider', og håper noen kan hjelpe meg med å finne mer om Ella Karoline. Foreldrene hennes heter Ole Olsen Schrøder, f. 1859 og Andrea Marie Kjær,f. 1858/1859, begge i Holmestand. Takknemlig for all hjelp jeg kan få. Mvh Bjørg Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Bjørg,Jeg kikket litt på dette igjen og jeg må nok revidere min tolking av skipsmanifestet (2). Jeg antydet at 'Home' etterfulgte den adressen hun skulle til, men det er nok feil. Dette 'Home' tilhører nestemann på lista, Niels Edvardsen - som nok skulle hjem, for han var amerikansk statsborger. Derimot tror jeg kommentaren 'Uncle Mathias Sundene' tilhører reisemålet for Ella Schrøder.Kjell H.Både Mathias Sundene og hans foreldre Magnus Sundene og Ingeborg ble bosatt i Chicago og framkommer på div folketellinger og annet.Har du noe info som kan belyse evt slektskapsforhold onkel/niese Mathias/Ella ? Har sett litt i min database uten å se hvilken familiegren denne Mathias Sundene skulle tilhøre i forhold til Schrøder. Han ble født 8 sept og døpt 29 nov 1863 som tvilling på Nøtterøy av foreldre Magnus Sundene og Ingeborg Elise f. Gjertsen Lenke (nr 202).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei Kjell. Jeg kan være enig med deg vedrørende hvilken linje som tilhører Ella Karoline. Når det gjelder slektskapsforholdet mellom onkel/niese, har jeg ikke funnet noe til nå. Takk for infoen. Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Takk til alle som har lett, og gitt meg info, om Ella Karoline. Jeg har nettopp fått vite, via andre kanaler, at hun kom hjem igjen til Norge. Til deg Kjell, det var familie på morsiden hun reiste til. Hilsen Bjørg Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Vell, something has changed on this site, i have moved to az, but....anyway..you might contact Robert Sundene of Wheaton, il as he is from Magnus...100%. I also see others of this family in ILL and if you give me an email address i will send some obits. But no Ella, only a few possibles from ssdi, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hi Roger.Thanks for your offer, but the family you talk of isn't a part of the Schrøder family that I am looking for. It's Ella's uncle on the mother side of her family, that you have info of.Regards Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.