Gå til innhold
Arkivverket

[#53142] Adopsjonsaker før 1907- over 100 år gamle


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Slik jeg nå har forstått det er det 100 års sperrefrist på adopsjonsaker.Dersom du leter etter saker før 1907 vil jeg gjerne bidra med hjelp.Står du fast ? legg inn et innlegg her.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Eg lurar på om Jon Olsson Skultbakken (Vågå, Oppland) adopterte dei to borna til kona si då han gifta seg med henne i 1825. Kona heitte Ingrid Hansdotter Nesset (Stokstadnesset) og borna hennar heitte:Med Peder Olsson Lunde: Rannei Pedersdotter, f. 4.2.1818. Gift 29.3.1849 med Syver Syversson Synstlien, dpt. 8.9.1799Med Ola Olsson 'Vaagemoen': Ola Olsson, f. 22.12.1823.Desse er nemnd i skiftet etter Jon Olsson Skultbakken, som døydde den 21.7.1838 på Storrviksøygarden i Vågå.Finn du adopsjonssak om dette? Eg reknar ikkje med at det er store sjansar for det, men hadde no vore artigt om det faktisk finnst! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg arbeider ikke med så gamle adopsjonsaker,desverre.Derimot adopsjonssaker henimot 1880-1907.beklager at jeg ikke kunne være til hjelp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Til Jan FrodeDu har nok misforstått litt. Det er adopsjoner etter 1935 som har 100-års sperrefrist. Disse kalles en sterk adopsjon.Adopsjoner før 1935 har ikke 100 år. Disse adopsjoner kalles svak adopsjon og har et mildere regelverk.mvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Heljar: da lurer jeg på hvorfor redaktøren fjenet mitt innlegg tidligere idag der jeg hadde overskriften Adopsjoner før 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

En adopsjon etter adopsjonsloven av 1935 kan gjelde personer født lenge FØR 1935. Justisdepartementet fastsatte i 1980 en sperregrense for adopsjonssaker på 100 år. Det gjelder STERKE adopsjoner. Adopsjonsloven fra 1985 har meget klare prosedyreregler for dem som ønsker innsyn i EGEN sak.Redaktøren har i dag to ganger måttet passivisere tema som fallbyr tjenester om bistand i adopsjonssaker. Det skyldes:1) Digitalarkivet skal IKKE være forum for salg av tjenester.2) Digitalarkivet vil ikke kunne innestå for kvaliteten på de tjenestene som fallbys.3) Adopsjonssaker er undergitt strenge regler. Adopsjonsloven fra 1985 foreskriver HVEM som har anledning til å formidle informasjon i slike saker.Redaktøren ber overivrige fallbydere om å merke seg dette!Ellers må redaktøren stille seg uncdrende til kvaliteten på en tjeneste som gjelder 'adopsjonssaker ... 1880-1907'. Norge fikk ikke noen adopsjonslov før i 1917, så det er i hvert fall ikke NORSKE adopsjonssaker 1880-1907 det kan være snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vel adopsjonslov og adopsjonslov før 1917.Folk ble iallefall adoptert bort og det er de jeg forsøker å hjelpe.jeg har med hell brukt kirkebøkene til å finne biologiske forelder. Her er eksempel på dette: Det gjelder Borghild Signora nederst på denne siden fra Sør-audnedal prestegjeld: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5136&idx_id=5136&uid=ny&idx_side=-79>LenkeTamtaram ! Her har vi Borghild Signora døpt i Grønland,Christiania og hennes biologiske foreldre nr.193 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Betyr dette at JFJ har tenkt å bruke Digitalarkivets Brukerforum som 'adopsjonsforum'? Det vil redaktøren slett ikke tillate.Redaktøren har sett mer enn nok av JFJ til å sette spørsmålstegn ved kvaliteten på de 'tjenestene' som tilbys. Jeg er overbevist om at folk flest vil være minst like godt kvalifisert til å finne fram selv! Da trenger de ingen mellommann.Det kan nok finnes såkalte 'adopsjoner' (fosterbarn) før 1917, men INGEN adopsjoner i juridisk forstand! Og da bør heller ingen tilby sine tjenester på et ikke-eksisterende fenomen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vil ikke bruke debattforum som adopsjonsforum.Dette er et eget tema om emnet på lik linje med andre der jeg tilbyr hjelp.Nedrebø's uttallese som følger: 'Redaktøren har sett mer enn nok av JFJ til å sette spørsmålstegn ved kvaliteten på de 'tjenestene' som tilbys.'Dette er nedverdigene kritikk som jeg synes Nedrebø bør holde seg for god til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nedrebø kan bare fjerne dette tema også.Det var et forsøk på velmenende hjelp som endte med regelrett personkarakeristikk av meg som Slektsforsker.Gidder ikke være med på sånnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eksempelet med Borghild Signora (innlegg 7) er det vel bare de færreste som ikke ville klart å løse selv, og 'slektsforskerteknisk' kan jeg ikke se at det er noen spesielle utfordringer ved tilfellet. Du finner dåpen ene og alene på grunnlag av opplysningene som er gitt ved konfirmasjonen - og framgangsmåten ville vært nøyaktig den samme dersom barnet hadde bodd hos sine biologiske foreldre.Ergo kunne det like godt vært tilbudt en tjeneste 'hjelp til å finne dåpsinnførselen til vilkårlige personer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Bare et spørsmål 34054 er adoptert. Men er det en gyldig adopsjon? Har i min leting funnnet flere barn der det står at de er bort adoptert.Min far er adoptert i Haug i Eiker, der hadde dåpsatesten blitt forandret og de hadde satt in nye foreldrene, selv om han bodde med sin mor når han ble døpt. Vi må jo være bevist på at kirken ikke altid fører rett foreldre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Eide

HEI! Det var ett flott tiltak ialfall,tross diskusjon! Det er mange som leter etter'noen',noen finner de,andre ikke! Ved ett søk på forumet her,så ser du selv hvem som leter etter hvem!!! Alle kan overse 'noe',selv om det blir dobbelt sjekket,da er det greit å få hjelp av utenforstående-som i dette tilfelle!!!!Vi leter selv etter en mann født i 1937 Har hatt kontakt med fylkesmannen og frelsesarmeen der han ble døpt! De kunne ikke finne noen adoptivsak i vårt tilfelle. De søkte da på guttens og biologiske foreldres navn og fødselsdato! Dvs adopsjonen er ikke registrert,dette fikk jeg beskjed om! Men hen må jo finnes en plass!Så ett spørsmål:-noen som har tips for hvor vi kan hendvende oss?? For det må jo ha vært en barnelysnings sak inni bilde(?) Kan byarkivet sitte på opplysninger?? Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.