Gå til innhold
Arkivverket

[#53143] Nøtterøy/Tjøme/Torød/Sandbæk gård/Buerstad gård


Gjest karin olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest karin olsen

Hei En venn i USA trenger litt hjelp. Ungkar Andreas Andersen (mulig f. 1823 på Lillehammer) får barn med Ingeborg Marie Andreasdtr. Barnet er Anton Julius Andreassen f. 3.juni 1850 døpt 28.juli 1850 Det min venn ønsker nå er å finne litt mer om Andreas og om Anton Julius har noen søsken. Hun vil selvfølgelig gjerne finne levende slekt om mulig, om det er noen av dere der ute.Med vennlig hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ingen opplysninger om Anton Julius opphav på Dis-treff. Derimot fant jeg han døpt på Nøtterø i 1850, Uægte, far Andreas Andrsen fra Lillehammer er oppgitt.Se dåp nr. 33 v. side i kirkeboka. lett lesbart i 150% forstørrelse: LenkeHar ikke funnet dem i 1865-tellingen, ved rask søking til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er ikke sikker på om denne Ingeborg Andreasdatter gifter seg senere og får flere barn på Nøtterø. Det finnes flere med samme navn. Her er eksempel på en her: LenkeHåper noen kjenner til denne familien og kan hjelpe dere bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er ikke sikker på om Anton Andreassen er en av disse med samme navn i ca alder i 1865 på Nøtterø?LenkeFinner ikke at han bor hos sin mor på Nøtterø i 1865?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel muligens Anton Andreassen i 1900 med familie? Lenke Passer med alder og hustrus fornavn. Her er en del av barna nevnt.Sikkert mulig å finne dem i kirkebøkene også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karin olsen

Ja,barna til Anton Julius har hun. Men tror du at Anton vokste opp hos sin far ? Det var vel ikke vanlig vel ? Moren Ingeborg Marie Andreasdtr f. Sandbæk på Tjøme bør vel være den som har ansvar for barnet. Faren Andreas Andersen skal jo være fra Lillehammer, jeg fant han som død 9.nov.1877. Det er hans liv det er intressant å følge i første omgang. Kan det være han som giftet seg i 1856 med Anne Severine? Hmm..Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger L. Zeiner

Hei, interessant!Leste dette tilfeldig og er rimelig sikker på at Anton Julius vokste opp hos min tipp-oldemor Susanna Larsen på Grimestad. Muntlig overleveringer fra min mor (f.1911) sier han gikk under navnet 'Anton Buerstad' Da finnes han i 1865 tellingen under Grimestad på Tjøme som hennes sønn. Se skannede kirkebøker vielsen 1873, Nøtterø, forlover Elias som var Susannes ene svigersønn. Tjøme Historielags Årbok Tjuma nr.2 2002 er det bilde av huset og omtale av slekten han vokste i så fall vokste opp i. Har mer stoff, hvis du er enig i mine hypoteser. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karin olsen

Inger - her står susannas sv.sønn som Hans - ikke Elias ?1865-telling for 0722 Nøtterøy Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Matr.nr. 916 6 Honerøds Tjømøs Nøterøs Grimestad* 27c Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Havre Poteter 5381 1 1 Susanne Larsen hm e 70 k Nøterø 1 1/4 1 5382 2 Anton Hendes Søn Tilsøs ug 17 m Nøterø 5383 3 1 Laura Larsen* Hendes Datter g 25 k Nøterø 5384 4 Hans Larsen Hendes Mand Matros g 28 m Nøterø 5385 5 Anders Hansen* Deres Søn ug 1 m NøterøKarin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger L. Zeiner

Hei Karin, var litt rask og så ikke på 1865-tellingen og tok det etter hukommelsen. 'Hans' egentlig Anders er den andre svigersønnen, min oldefar gift med Laura. Den andre svigersønn Elias g.m.Mathilde, Susannas andre datter finner du i eget hus også på Grimestad. Ser du i kirkebok Nøtterø 1873 på vielsen til Anton Julius er Elias forlover. Kan du sende meg en mail ingerzeineralfakrøllc2i.net ? Så kan jeg sende deg det jeg har direkte Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Inger L. Zeiner

Hei Karin,tar opp denne tråden igjen her, både grunnet e-postproblemer ( har skiftet program) og fordi det her finnes flere hjelpere og et nytt spor er oppdaget. Jeg mener vi nå kan slå fast at Anton Julius vokste opp på Grimestad som fostersønn hos Anders Larsen (d.1865) og Susanna Samuelsdatter. I Fattigkommisjonens protokoll Tjøme 1854, er saken omtalt,Ingeborg Marie som mor og fosterfaren Anders er også omtalt ved navn. Barnet ,Anton Julius og faren er ikke navngitt)Derimot sies det at faren skal være fra Moss.Saken synes å være en privat ordning som taes til etteretning av kommisjonen. Dette har jeg fått foreløpig muntlig av Henrik som sammen med Lars transkriberer off.protokoller pt. De gjør en kjempejobb og er aktive i Tjøme Historielag. God Jul og Godt Nytt År! Kunne du formidle dette til Tina,også julehilsen. Søket fortsetter! Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karin olsen

oj,så flott da Inger. Ja selvfølgelig skal jeg videreformidle dette til Tina.He he,må bare oversette litt først,endel vanskelige ord her... Ønsker deg og dine og alle andre som leser dette en riktig riktig god og fredfull jul.Hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger L. Zeiner

Hei igjen, igår kom en e-post fra Randi Pedersen også veldig aktiv i T.H med mye informasjon, også Lars har sendt meg mye. Det vil ta meg litt tid å oversette. Men her kan nevnes at Ingeborg Marie er meldt utflyttet til Moss fra Tjøme i 1849. Mye tyder på at Andreas ikke var på Tjøme noen gang. Kan du sende meg e-post adressen til Tina en gang til, får den ikke til å virke. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Elisabeth K L Aarseth

Til Karin og Inger L. ZeinerDrister meg til å spørre om du og Inger L. Zeiner og er i slekt med Tina ? Vi reiser over til min menning Tina medio Mai i år så hvis dere har noe å tilføye om han som mulig skulle være fra Lillehammer ville det være en glede å overrekke det til henne.Mvh Elisabeth Aarseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.