Gå til innhold
Arkivverket

[#53144] Bauers kalender


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvorfor er det umulig for meg å komme inn på Bauers kalender i dag? Ligger feilen på min pc? Er det flere som har samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Jeg glemte å si at jeg har lagret programmet i 'Mine Dokumenter'. Så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Arnfrid, du burde kanskje på hjemmesiden gjort oppmerksom på feilene hos Bauer eller i alle fall at den ikke er 100% korrekt (ikke engang for Danmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kikket på lenken og tok bare en stikkprøve på den gamle 'kjepphesten' Maria Bebudelsesdag for 1720 som ble feiret 23. mars, i lenken (og hos Bauer) står det 25. mars. Før Struenses forordning ble dagen ikke feiret senere enn lørdag før palmesøndag. (Den kunne altså bli feiret så tidlig som 14. mars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, Geir,dersom du, eller andre, kjenner til flere avvik i Bauers kalender (det er jo den som ligger til grunn for begge lenkene vi har funnet), så vil vi være svært takknemlig om det kan informeres oss om det. I og med vi nå har fått en debatt 'Bauers kalender' vil det jo passe om det gjøres her.På forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har foreslått at Heskestad (som visstnok er korrekt, har ikke selv kontrollert dette) kunne legges ut her. Det står dessuten en lengre artikkel i NST X om tidsregningen i Norge etter reformasjonen (s.85-114)Det bør tilføyes at Bauer er utmerket bare man kjenner til de små feilkilder som finnes, jeg har selv boken og bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor får man tak i boken som nevnes i innlegg 11? Jeg skulle gjerne ha lastet ned kalenderen til slekt.no og andre kalendere, men jeg er redd det samme skjer som da jeg skulle laste ned Dage. Det var at programmet ble lastet ned, men ikke lot seg åpne. Det hjalp ikke med forskjellige råd jeg fikk internett(Digitalarkivet eller nyhetsgruppe?) Så derfor holder jeg på Bauer nå.Har jeg forstått det riktig nå: Hvis påsken var før 25.03 så ble Maria Bebuelsesdag feiret lørdag før palmesøndag, og hvis påsken var etter 25.03 så ble Maria Bebuelsesdag feiret 25.03? Ellers har nok presten også i enkelte kirkebøker tatt feil når det gjelder Festo Omn Sanct etter 1770, for jeg mener at jeg så i en kirkebok her på Helgeland at det sto både dato og Festo Omn Sanct som da var datert til 01.11.1773. Jeg husker ikke i hvilken kirkebok jeg så det. Kanskje var ikke prestene alltid så godt orientert om forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er sikkert den boken. Her ser jeg at den kan bestille for å låne gjennom bibliotek, men er den mulig å få kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Til innlegg nr 13 har vi et interessant apropos i dokumentet med gotisk håndskrift som Riksarkivet la ut 8. okt. Der forteller en prest om den motstand som reskriptet av 1770 angående helligdagers avskaffelse voldte. I 1774 hadde presten gudstjeneste 22 s.e.tref. og brukte salmer og tekster for Allehelgen. Dette skjedde altså 1.s.i november. Flere i menigheten ville ikke være med på det, for Allehelgen hadde jo vært 1. nov. Nå ville de ha salmer og tekster for 22.s.e.tref. Presten satte sitt syn igjenno. Dette brevet vitner om vansskene med å gjennomføre vedtaket av 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var ikke bare i 1770 i forbindelse med Struenses forordning at det var mostand. Tilsvarende skjedde vel i enda større grad 70 år tidligere i forbindelse med overgang til den gregorianske kalender. Og så har vi reformasjonen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Poenget var at dette brevet er et interessant eksempel på hvordan det kunne bli lokale konflikter ut fra en forordning som griper inn i kirkeåret. Det viser kanskje at presten på Helgeland som er omtalt i innlegg nr 13 gjorde et valg. Han var nok orientert om det den nye forordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er parallelt til mitt eksempel fra 1700, men her gjeldende dels prest (rett og slett ulydighet), dels menighet. Mht. det første, finnes kirkebøker som er ført etter 'gammel stil' den første tiden etter 18. februar 1700 uten at jeg i farten kan navngi hvilke(n).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Kommer ikke inn på Bauers kalender som jeg har på min pc i dag heller, og det er skikkelig irriterende fordi det var mye jeg skulle gjøre der i et prosjekt jeg syns jeg forlengst skulle ha vært ferdig med. Har andre samme problemet. Jeg har tatt feilsøk, og det er ingen feil med tilkoblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kommer inn nå, men nå har jeg brukt kalender i Webdebatt 21793(ide for andre som har problemer senere med Bauers kalender).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.