Gå til innhold
Arkivverket

[#53146] BERGENSMYSTERIER- Bernhard Rogge fra Bergen - hvem var han?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har god kjennskap til Bernhard Rogge som i 1845 påbegynte boken Bergens Mysterier- men aldri fullførte den?Takknemlig for alle opplysninger.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

I nyutgaven/fortsettelsen av boka som bl.a Willy Dahl er redaktør for i 1995 står det om en biografi om Bernhard Rogge.. Kanskje willy Dahl vet mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

I nyutgaven/fortsettelsen av boka som bl.a Willy Dahl er redaktør for i 1995 står det en kort biografi om Bernhard Rogge.. Kanskje Willy Dahl vet mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Boken kan fortsatt kjøpes:ROGGEN, BERNHARD: Bergens mysterier. En kriminalroman av Bernhard Roggen videreført og avsluttet av Willy Dahl, Erling T. Gjelsvik, Gunnar Staalesen. Bergen 1995. Orig. helshirtingbd. med smussomsl. 197 s. Illustrasjoner fra 'Paris' mysterier'.Du kan også lese om den her på Varg Veums nettsted: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Kan det være denne mannen?Descendants of Ole Beyer Johanson Roggen 1 Ole Beyer Johanson Roggen b: 1787 in Bergen, Hordaland d: 1830 in Bergen, Hordaland .. +Henricha Lucia Danchertsdtr. Wolff Danchertsen b: 27.09.1791 in Bergen, Hordaland d: 1879 in Bergen, Hordaland 2 Johan Olson Roggen b: 18.04.1820 in Bergen, Hordaland .. +Fredrikke Wilhelmine Helene Jacobsdtr. Falck b: 16.10.1837 d: 14.02.1859 2 Danchert Olson Roggen b: 06.10.1823 in Bergen, Hordaland .. +Emilie Elisabeth Jacobsdtr. Falck b: 28.09.1833 2 Bernhard Olson Roggen b: 05.03.1825 in Bergen, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Ja, i følge boka til bl.a Willy Dahl er Roggen sønn av Ole Beyer Roggen og Henrikke Lucie Danchertsen og født i 1825. Han var bl.a bestyrer for et blindeinstitutt før han døde 42 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk til Hege , Arnfrid, Berit og Anders !Er det noen som er i famile med Bernhard Roggen som ser dette er jeg takknemlig for svar.Døde han ugift? Hadde han barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jan Frode, grunnen til at jeg ikke la inn dødsfallet var at jeg mener at jeg gjentatte ganger har lagt merke til at du ikke gjør noe selv for å finne noe i kirkebøker. For meg så ser det ut til at du sitter der passiv og bare venter på at andre skal gjøre jobben for deg.Det ligger inne en lenke til hvor han bodde i 1865, og ved å se på den kunne du ganske lett ha gjettet deg til hvor du skulle lett etter dødsfallet.Jeg ser Arnfrid har forbarmet seg over deg og din hjelpesløshet. Veldig snilt av Arnfrid, men jeg syntes personlig det var synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Helt enig, Berit. Det tok meg to minutter å finne dødsfallet i såvel klokkerboken som i ministerialboken, der ektefellens navn står. Nå har du så mange tråder gående, JFJ, kanskje du bør begynne å være litt selektiv.For øvrig, Bernhard Roggen var også en habil sanger, eller kanskje du har funnet det selv. Og han var altså, men det har du vel funnet ut, den første rektoren ved Blindeskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Selv om denne debatten er gått over til å handle mest om slektsforskerkompetanse og etternavn, vil jeg holde meg til utgangspunktet som var Bernhard Roggen og han familie. Arnfrid (16) skriver at Roggen var gift med Karen Evensen. Fornavnet stemmer imidlertid ikke med innførselen i den ene lenken hun viser til (takk for den, forresten). Jeg har tidligere registrert at Roggen var gift med Udine Camilla Evensen, og det passer vel bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.