Gå til innhold
Arkivverket

[#53153] Lekas eldste innbygger


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Prosjektet Norges eldste personer er i gang med å finne eldste innbygger til nå i alle kommunene. Etter 1951 har ingen i Leka i Nord-Trøndelag blitt over 100 år.En nålevende dame rundet 99 i juni i år.To damer døde i hhv 1991 og 2005, 96-97 år gamle - de var født i 1894 og 1908. Har noen navnene og evt f. og d.datoer ?Disse er Lekas eldste innbyggere i alle fall etter 1986. c:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Den personen du etterlyser er vel Henny Karlotte Hansen f. 3,5.1894 og d. 21.1.1991.Ellers er det en person født på Leka som ble over hundre år , men hun flyttet til Rørvik. Det var Signe Nergård Hartvigsen som ble født i Hortavær i Leka kommune 25.1.1885 og døde på Rørvik 5.10.1988.Andre eldre personer født på Leka :Anna Andersen ( 09.03.1881-15.08.1980) Signe Hansd. Nilsen ( 08.08.1893-05.02.1992) Døde på Holm i Bindal. Fredrikke Larsen ( 24.07.1888-19.08.1995)Charlotte Mikalsdatter ( 18.04.1886-29.11.1995) ble født på Sandvær i Brønnøy , men giftet seg på Leka og bodde der til hun døde.Ellers er det sikkert flere i denne aldersgruppen. Jeg tror ikke denne oversikten er komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Naturligvis var det 29.11.1985. Det gikk litt fort i svingene. Takk for korreksjonen.Forøvrig var tre av Charlottes søstre også gift i Leka, Bertine Eldora , Jenny Petrine og Olga Mathilde.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Eg har registrert Bernhof Edvardsen (1885-1988; altså 103 år gammel)Han var, så vidt eg veit født i Hortavær, han også. For øvrig ser det ut som det er veldig mange hortaværingar som har vorti svært gamle. Det var vel også ein nabo (kvinne frå Hortavær) som døydde i 2001 96 år gamal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Jo det er nok riktig. Jeg har Berhof Edvardsen f.29.09.1885 og død i 1988. Jeg har ikke hans dødsdato. Han giftet seg med Magdalena Julie Hortence Nilsdatter fra Renfjord Brønnøy. Vet du, Ørjan , hvor Berhof og kona bodde og om de har etterkommere ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiBernhof og kona bodde på Våg på Sømna. I brukerlista har jeg han på bruk 5 der fra 1927. Sønnen (Fjerna namn på nolevande person). overtok og bor nå i Vik. Han er gift og har flere barn. (Fjerna namn på nolevande person). Kan skaffe Bernhofs dødsdato i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Takker for opplysninger om gamle fra Leka.Vi har de med sortert etter bostedskommune da de gikk bort. De som flyttet ut til annen kommune og døde der 100 år eller mer kommer med der.Charlotte Albertine Augusta Mikalsdtr : Milkalsdtr er vel hennes pikenavn ? Hvilket navn ble hun gift til ?Hun døde rundt 99 1/2 år gammel og ble dermed enda eldre enn Henny Karlotte Hansen. Henny Karlotte er eldst av alle som døde på Leka 1986-2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Charlotte ble født på Torget indre i Brønnøy og var datter av Mikal Anton Severin Nilsen - derfor Mikalsdtr. Jeg kan bare se at hennes bosted var Husby på Leka og veit ikke hvem hun ble gift med.Det du Celvin sier først i innlegg 10 betyr at Bernhof registreres under Sømna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiSå på din oversikt over de som ble 103 år og mer.1083 Anna Elise står oppført under Brønnøy,men hører mer naturlig under Sømna. Der var hun gift og bodde. Hun kom trolig til Brønnøy på sykehjem den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hvis hun meldte flytting til Brønnøy, så ble hun registrert der.Synd for Sømna som dermed 'mister' en av sine eldste ! c:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.