Gå til innhold
Arkivverket

[#53162] Jens Olsen Ødemoen og Mari Larsdatter Bakstad - gift i Øyer 1778


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

26. oktober 1778 ble ungkar og soldat Jens Olsen Ødemoen og pike Mari Larsdatter Bakstad gift i Øyer (Lenke). Er det noen som vet noe mer om disse to - fødselsår, foreldre og ikke minst hvor de ble av?Jeg har en mistanke om at de var identiske med paret med samme navn som dukket opp i Stokke i Vestfold i 1780, der de døpte barna Mari, Olea og Klemet før Jens Olsen døde 27 år gammel i 1784.Det interessante er nemlig at faddere i 1780 var 'Johannes Olsen fra Gulbransdalen' og 'Ole Engebretsen ibid.', mens fadder i 1784 var en 'Clemet Larsen Miure'. En kan også merke seg at Klemet Engebretsen (1744-1781) flyttet fra Bakstad i Øyer til Stokke på slutten av 1770-tallet. Fadderen Ole Engebretsen kan ha vært en bror av ham, og for så vidt også identisk med en av kausjonisten 'Ole Aurensveen og Ole Bagstad'. Johannes Olsen kan ha vært bror av Jens og Klemet Larsen bror av Mari.Har mitt tankespinn noe for seg? Ser vi konturene av en aldri så liten flyttestrøm fra Øyer til Stokke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jens Olsen i Stokke var født ca. 1757 og hadde en antatt bror Johannes.Mari Larsdatter i Stokke var kanskje på samme alder og hadde en antatt bror Klemet.Hypotesen er at de var identiske med Jens Olsen Ødemoen og Maren Larsdatter Bakstad fra Øyer.Ole Ødemoen hadde sønnene Jens, f. 1757 ([url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221660241&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke), og Johannes, f. 1747 (Lenke).Lars Bakstad hadde datteren Mari(e), f. 1757 (Lenke), og sønnen Klemet, f. 1764 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har Marie Larsdatter Bakstad, datter av Lars Engebretsen Bakstad og Ragnhild Torstensdtr Mo. Hun er døpt 23 okt 1757. G 1 m Jens O. Ødemoen. Der har jeg ikke ført barn. G 2 m Markus Syversen Stubberud. Barn: Syver, Ragnhild, Guro og Marie. Jeg har ingen fødselsår på barna. Dette er tynt og det er meget gamle registreringer. Så da får du vente til ekspertene på Øyer dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser ikke bort fra at Marie Larsdatter kan ha tatt med seg barna tilbake til Øyer, og der ektet Markus Sivertsen (i 1788). Jeg finner henne nemlig ikke gift på nytt i Stokke, ikke er hun og barna i FT1801, verken hun eller barna er registrert begravet i Stokke, og ingen av barna er konfirmert der.Dersom Mari(e) Larsdatter i Stokke er den samme som Marie Larsdatter på Stubberud i FT1801 (Lenke), må imidlertid spørsmålet om hvor barna ble av besvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kan f.eks. tjenestejenta Olia Jensdatter, 20 år, på Nestingen i FT1801 (Lenke) være identisk med Olea Jensdatter, døpt i Stokke 9. desember 1781 - eller er hennes identitet kjent fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Glemte å takke Thor for opplysningene så langt. At du ikke har registrert barn på Jens Olsen og Marie Larsdatter, lover jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

21. april 1789 begraves en Klemet Jensen fra Bakstad, 4 år gammel (Lenke). Det er fristende å tro at han var identisk med Klemet Jensen, døpt i Stokke 25. februar 1784, selv om alderen er ett år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.