Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anna Nilsen

[#53164] Støren, ST - hjelp til tyding av tekst i kirkebok

Recommended Posts

Gjest Anna Nilsen

Den 12. februar 1868 gikk et snøras på plassen Sæterøya i Røsbjørgen. Alle husene på plassen gikk med i raset, og kona, to av barna og en 'løspige' omkom. Mannen på plassen berget såvidt. I kirkeboka er hendelsen beskrevet i forbindelse med begravelsen av de fire, og det er denne teksten jeg har problemer med å tyde helt. Skal prøve å legge ved en lenke, og håper noen kan hjelpe meg med dette. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Anna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Jeg tolker dette slik:Ved et Sneskred d 12 Februar kl 5 om Morgenen blev Pladsens samtlige Huse begravede og nedbrudte og disse 4 mistede Livet derved. Manden fandtes kl 1 ? Middagen, og fandtes, senere paa Dagen Konen og Løspigen, men først den 17 begge sønnene, men alle døde !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

'Manden fandtes kl. 1 om Middagen og frelstes, senere paa Dagen Konen og Løspigen men først d. 17de begge Børnene' etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anna Nilsen

Tusen takk for super hjelp begge to!!Mvh Anna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.