Gå til innhold
Arkivverket

[#53171] Hvor var Olaus Rønning og Sara Johanna Rønning, Trondheim født og gift?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Olaus og Sara Rønning døper og komfirmerer sine barn i Vår Frue Kirke i Trondheim, bl.a. datteren Laura i 1931. Men hvor kom de fra og når ble de gift? Jeg har hørt antydet at Olaus skulle være født ca 1805, men har ingen dokumentasjon på det.Jeg håper at noen kan hjelpe meg med å finne ut dette.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Et merkelig sammentreff. På FS VRI fant jeg Laura Olausdt. Rønning f. 14/10 1831 dpt.2/2 1832 Bakklandet og foreldre Olaus Olsen Rønning og Johanna Andrea Løkke(Lokke) ? Men desverre så er jo ikke den kirkeboka skannet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Flere sammentreff? FS VRI har vielse 02. febr. 1832 mellom Olaus Rønning f. 1807 og Johanna Lokke, alder ved vielse: 26. Bakklandet 1818-1850. Hans far er Ole Rønning. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Bakke i Strinda 1818-1850, vielse 1832, side 101, nr.5. Her finner du vielse 2 febr. mellom ungk. og styrmand Olaus Rønning og pige Johanna Løkke. Olaus er født og oppholder seg på Bakklandet, mens Laura er født på Ørlandet. Fedre er Ole Rønning og Anders Løkke. Forlovere er Otto Dahl og Ingebrigt Rønning på Bakklandet. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Birger, hvor har du fått navnet Sara fra? Jeg kan ikke se at det står i noen av lenkene som er lagt ut som svar i ditt forrige tema 53159.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hm, det skal selvfølgelig stå: ' mens Johanna er født på Ørlandet.'Fortsatt Bakke i Strinda 1818-1850, konfirmerte 1822, side 17, nr. 6: Olaus Olsen Rønning blir konfirmert 21. april 1822, 15 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Og dåp i Bakke i Strinda 1754-1819, dåp 1807, side 104 viser at skomager Ole Halvorsen Rønnings og Karen Andersdatters barn blir døpt Olaus.Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WOW! Her var det kommet mange svar! Hjertelig, hjertelig takk skal dere alle ha for dette!Til nr. 6: Det er mulig at jeg leste feil, men det var når jeg fant Laura Rønnings komfirmasjon den 1.10.1846. Jeg leste det som Sara, men det skal kanskje være 'kone'?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Lade, Bakke i Strinda 1817-1824, konfirmasjon 1822, side 258 nr. 6 har flere opplysninger om Olaus:Olaus Olsen Rønning, foreldre: avdød børsemager Ole Halvorsen Rønning og gjenlevende enke Karen Andersdtr. Olaus er døpt i Bakke k. 15. februar 1807. 15 1/4 aar gl. efter Dåpsbokens ???????Du bør selv lese kildene jeg referer til, jeg kan ha lest feil/tolket feil. Det kan være Ole Halvorsen som (FT 1801 for Trondhjem) losjerer i Danielsveita, 24 år gammel og ugift. Tre andre menn losjerer også der 'Og alle soldatere ved 2det regiment' som det står skrevet. Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.