Gå til innhold
Arkivverket

[#53174] Tynset/He. Søker Arnt Bye Pedersen


Gjest Marianne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Pettersen

I kirkeboken for Øksnes finner jeg Arnt Bye Pedersen gift med Hanna Aletta Grønn Lockert Andreasdtr. i 1853. Det står da at Arnt er født i Tynset og faren er Peder Pedersen Øverby. Jeg lurer på hvem Peder er gift med og hvem som er foreldrene til dette paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette være samme person? LenkeDet står riktignok Qveberg, men jeg finner ingen gard i Tynset med det navnet ell. noe liknende i ft 1865.I ft 1801 for Tynset står det dessverre ikke gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Her er familien i 1801:LenkeDer er Peder Pedersens ektefelle registrert som Barbro Pedersdtr. I flg. to generasjoner bygdebøker ( 1957 og 1997) heter kona Barbro ARNESdatter Søgård.I flg. Bygdeboka 1997:Peder Pedersens foreldre er Peder Toresen Øverby, f. 1741 og Berit Pedersdatter Søstu Olsberg, f. 1739.Barbros foreldre er Arne Trondsen Søgaard, f. 1725 og Marit Brynjølsdatter Hokstad, f. 1725.Arne/Arnt/Arent kom vel til Sortland engang omkring 1850, etter en 'mellomlanding' i Sør-Trøndelag. Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Her er familien i 1801:LenkeDer er Peder Pedersens ektefelle registrert som Barbro Pedersdtr. I flg. to generasjoner bygdebøker ( 1957 og 1997) heter kona Barbro ARNESdatter Søgård.I flg. Bygdeboka 1997:Peder Pedersens foreldre er Peder Toresen Øverby, f. 1741 og Berit Pedersdatter Søstu Olsberg, f. 1739.Barbros foreldre er Arne Trondsen Søgaard, f. 1725 og Marit Brynjølsdatter Hokstad, f. 1725.Arne/Arnt/Arent kom vel til Sortland engang omkring 1850, etter en 'mellomlanding' i Sør-Trøndelag. Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Kjellaug (nr.2): Queberg = Kveberg som er en velkjent gaard i Alvdal (tidl. het stedet Lilleelvedalen og hoerte under Tynset.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Pettersen

I hvilken kilde har du Tore 6)funnet at han dro til Sortland? Han var enkemann da han kom nordover. Var Arnt gift der før han dro nordover? Vet du hvor han hadde 'mellomlanding' i Sør-Trøndelag? Hvilken bygdebok fant du opplysningene i? Jeg har Tynset bygdebok,bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Tylldalen Brydalen Bygdebok 1957 v/Eystein Eggen, s. 527:””Arne reiste til Trondheim og seinere til Sortland i Vesterålen, og der bur ætta””Tylldalen Brydalen Bygdebok 1997 v/Bjarne Grandum, s. 509:””Arne, f. 1799. Kom til Sortland i Vesterålen. Slekta bur der””Grandum kan vel kanskje ha kopiert sin forgjenger her?NB. Tylldalen med Brydalen var anneks til Tynset.Jeg hadde for mange år siden til låns Øksnes bygebøker og har en del håndskrevne notater. Frå Øksnes bind 3 s. 133 har jeg notert:Tua 3/56 Gullvika (gards- og br.nr?) Arnt Bye og kona kjøpte Tua ca. 1853. Solgte Tua etter få måneder og flyttet til Sortland i 1858.Hvor Arne P. var gift og hvor han vart enkemann har jeg nok ikke noe kjennskap til. Det er vel ikke urimelig at det kan ha skjedd i Tronheim eller omegn-.Arne P. fekk to barn og stor etterslekt i Vesterålen, men det vet du vel-.Du må bare komme tilbake, om det er mer du lurer på. Kanskje jeg kan svare-?God natt! Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Pettersen

Tusen takk til dere alle for rask og god hjelp! Spesiell takk til Tore (9) for alle opplysningene. Joda,jeg kjenner til at Arnt har stor etterslekt i Vesterålen.Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.