Gå til innhold
Arkivverket

[#53177] Ingeborg Jørgensdatter, Fosnes, NT (ca1800 - d ca 1850)


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Hvem var Ingeborg Jørgensdatter, ca 1800 ?Hennes datter Ane Christine Johansdatter (f 2.november 1819) blir konfirmert i Fosnes 27. august 1834. Ingeborg var da gift med Johan Christensen (f ca 1796 på Ganes i Sævik, Namsos/Overhalla). [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2518&idx_id=2518&uid=ny&idx_side=-134>LenkeJohan Christensen gifter seg på nytt 18. juni 1859 med Gidsken Pedersdatter fra garden Saksen i Fosnes. LenkeJohan og Gidsken finnes i FT1865 på garden Aarbogen i Fosnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel for det det står Ane Kjerstine at du ikke har funnet henne. Dette er nok sikkert henne vi finner på FS, födt 2/11-1819 og döpt 18/5-1820 i Sævik, NT: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ellers ut for at Ingeborg og Johan ble gift etter at Ane K. ble födt dersom det da ikke er to par med samme navn: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk for info, Kjellaug !Dette kan jo tyde på at Ingeborg kunne ha vært veldig ung da Ane ble født. Ingeborg kunne kanskje ha vært 17-18 år og derfor født etter FT1801 !?Jeg har ikke oversikt over når Johan Christensen kom til Aarbogen i Fosnes, men det må jo ha vært før Ane ble konfirmert. Da er det pussig at jeg ikke finner Ingeborg som død i kirkebøkene for perioden!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke nödvendigvis, hun kan godt ha vært like gammel som han. Finner en Ingeborg Jörgensdtr fra Aarboen död i 1856, hun er 77 år!Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A05 (1831-1856), Døde og begravede 1856, side 437. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15725&idx_id=15725&uid=ny&idx_side=-322>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Utrulig !!!Her har jeg lest gjennom denne kirkboka minst ti ganger og klart å overse henne. Her må det visst sterkere lut til enn bare nye briller ! :-))Da gjenstår bare å finne opphavet....Ingeborg er mi tipp-tipp-oldemor. (Ane ble gift med Edvard Samuelsen fra Skrøvstad i Fosnes.Se FT1865 Strøm i Fosnæs).mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det blir kanskje ikke så lett. Kan det tenkes at Ingeborg var enke da hun traff Johan?Jeg har leita litt rundt, men finner ingen Ingeborg Jörgensdtr i det nære distrikt. Derimot finner jeg en i Sparbu: LenkeNå kan dette være helt på viddene. Synd at kirkebökene for Sævik ikke er skannet for da kunne du ha sett om hun var enke da hun gifta seg i 1820.Kanskje det står noe om henne ved innflytting til Fosnes? har ikke sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Lett blir det vel ikke, men slettes ikke umulig.Når jeg får kloa i kirkebøkene for Sævik for perioden, (samt fått meg nye briller..), så ligger alt tilrette for å kunne finne henne.Tusen takk Kjellaug for engasjement og god informasjon !Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De har nok vært innom Otteröy för de kom til Sævik. Edvard Andreas Johansen blir f. i august 1817 på Otteröy og jeg finner han Konfirmert i Fosnes i 1832, n° 7: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A04 (1815-1845), Konfirmerte 1832, side 247. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2518&idx_id=2518&uid=ny&idx_side=-133>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

I noen gamle notater jeg har, har jeg Spjøtnes knyttet til Ingeborgs navn. Ved Edvards konfirmasjon kommer dette gardsnamvet fram igjen. Interessant !!Ja, FT1801 for Johan har jeg merka meg, men Ingeborg i FT1801 for Mosvik har jeg ikke vært i nærheten av. Dette fordi jeg ikke har hatt en anelse på når hun var født.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Nei, jeg har også leita etter denne gården med uforretta sak. Jeg sitter nå for å prøve å finne plassen 'Kuvigen under Spjøtnes' der Edvard Andreas hadde navn fra under konfirmasjonen i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved landsomfattende sök for Ingebor(g)/Engebor(g) Jörgensdtr f. 1779 +/- 5 år finner jeg kun to i N-T: den Ingeborg i Sparbu [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=187&filnamn=f11731&gardpostnr=57&personpostnr=809#nedre>Lenke og så denne her: LenkeKan hun ha kommet fra et annet fylke?Det er en i M&R i passe alder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Rettelse:Spjøtnes er ikke på sørenden av Otterøya, men på den sørlige delen av Elvalandet. Finner også navnet i kartsøk på Norgesglasset ved å zoome inn på området. LenkeSkotnes i Kolvereid (Nærøy BB bind VI s. 25-51)!Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Ja, Spydnæset ser det ut til å være. Jeg finner derimot ingen Jørgen, Jørgensen eller Jørgensdatter på de nærliggende gårdene, så det kan nok fremdeles tenkes at Ingeborg var 'utabygds'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du må nok finne kirkeboka for Sævik da de gifta seg i 1820, der burde det stå noe mer. Men den er ikke skannet etter hva jeg ser.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Dag Fjær

Jeg løfter denne debatten ettersom jeg har funnet dåpen til dattera Anne (Christine?) Kierstine Johansdatter den 18. mai 1820 i kirkeboka for Klinga i Fosnes (1815-1824). LenkeKan noen hjelpe meg å lese hva som står (side 19 ned til høyre)? Kjellaug foreslår i #7 at Ingeborg kan ha vært enke, og det ser slik ut (selv om hun må ha vært kun ca 20 år!)Jeg leser dette som at foreldrene er dreng Johan Christensen Ganes og enken Ingebor Jørgensdatter ?vigen? Dersom noen kan tyde Ingebor’s navn/sted, er jeg antagelig ett skritt nærmere hennes opphav. Jeg har ennå ikke funnet et eventuelt giftemål mellom Ingeborg og Johan.Faddernes navn er i hovedsak fra Ganes, men er vanskelig å tyde.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Noen (jeg?) må ha tulla litt mhp Ingeborgs fødsel. Hun ser ut til å være født +/-1780. Jeg finner et giftemål 15. okt 1820 i Klinga, Fosnes (nr 44, s 195 : LenkeIngeborg er da 39 år. Dette kan være foreldrene til Anne som ble døpt 18. mai 1820. Johans's navn kan tydes til 'Garvigen' 26 år.Forlovernes nav er derimot noe vanskelig å lese.mvh Dagmh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest det står Olle Ganes og Knudt Ganes, ser de er og forlovere over til n° 41.Kan hende en av dem er denne Ole Knudsen Ganess: LenkeFaren er vel for gammel i 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.