Gå til innhold
Arkivverket

[#53178] Hjelp til tyding av kirkebok for Høland i Akershus 1804.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kan noen hjelpe meg å tyde noe av det som står ved vielse nr. 16 nederst på høyre side? Lenke'Løken af 29 sept ....ungkar Niels Eskildsen Shieggenes at ville ægte pige Pernille Engebretsdatter Rollerud.... ' så må jeg dessverre melde pass!Finner dem ikke i FT 1801, finner dem viet 14 nov 1804 i FS, der kalles han Vestby.I FT 1801 finner jeg en plass Vestby under gården Skieggenes i Hølands prestegjeld Zidskoug (Setskog?) sogn.Gården Rollerud hvor Pernille Engebretsdatter skal være fra, finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut som om resten er det vanlige med 2 kausjonister som undertegner på at de ikke er i slekt eller noe annet lovlig er til hinder for ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og dette kan være dåpen til Niels i Hemnes 17/4 1768 LenkeSamme paret skal også ha døpt en Niels 17/1 1766, men jeg får ut fra at han døde (ikke sjekket noe av dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei GuroBygdeboka for Høland og Setskog utgitt 1999Bind 1 s. 90 Plasser under Skjeggernes i SetskogPlassen Vestby Fra 1810 bodde Nils Eskildsen f.1768-1861 født på Kvernbak plass under Bunes N g.nr 107 er ikke i Setskog død Rakkestadsetra og Pernille Engebretsdatter f 1779 på Grasmoen under Gløtta i Setskog død på Rakkestadsetra 1870.De flyttet på sine elde dager til datteren på RakkestadsetraAlle barna er nevn, anbefaler at du låner boka på Deikanske hovedbiliotek hvis du kan, for de flyttet ofte på seg, fra plass til plass.Hilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Hei Guro! Nå er du inne i Sigfridsætta fra Mangen i Aurskog, det er Pernille som har sine røtter i Mangen. Mvh. Finn Sollien,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.