Gå til innhold
Arkivverket

[#53190] Karen Serine Guttormsdatter, Spind i Vanse, f.1782 -- Tyding av kirkebok


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg har funnet dåpen til en av mine forfedre, Karen Serine Guttormsdatter, i kirkeboken for Spind i Vanse i 1782 her: Lenke (person nr. 47), men jeg skulle gjerne hatt litt eksperthjelp til å tyde det som står skrevet i kirkeboken.Hun giftet seg senere med Lars Hansen fra Hidra, men jeg har hittil ikke funnet dette ekteskapet i kirkebøkene.Jeg tar også gjerne imot eventuelle opplysninger om Karen Serine's forfedre.Med vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet deres i kirkeboka27/12 1806 högre side: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Hidra i Nes, Ministerialbok nr. A 2 (1781-1832), Ekteviede 1806-1807, side 264-265. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9471&idx_id=9471&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant kun en Guttorm Aanonsen på FS, men det var i Holt i A-Agder: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holtn° 102, Ministerialbok nr. A 3 (1765-1798), Ekteviede 1770-1773, side 370-371. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9531&idx_id=9531&uid=ny&idx_side=-125>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for opplysningene, Kjellaug!Jeg får rote rundt i kirkebøkene for å se om jeg finner noen Guttorm Annonsen som gifter seg med Ingeborg Aanonsdatter.Det er jo flott at to personer i Frankrike kan sitte og lete i (mer eller mindre) norske kilder.Har du bodd her lenge? Jeg selv har holdt til her i 11 år.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Karen Serine Guttormsdatter var datter av Ingeborg Gabrielsdatter og Guttorm Ånensen Loshavn i Vanse sogn, Farsund. Ifølge bygdebok for Lista av Kåre Rudjord, bind 2, s. 354 bodde familien på matrikkelnummer 32 i Loshavn og de er omtalt på følgende måte:Den første som med sikkerhet har bodd der, er Guttorm Ånensen. Han fikk festebrev på ei tomt i Loshavn 1781, samme datum som flere andre, og da var huset bygget. Tomta var 3 x 7 favner. Jeg vet ikke hvor han kom fra. Han bodde i Loshavn så tidlig som i 1774, og samme året låner han 30 rd. av Rebekka på Holmen i Eikvåg. Han var g.m. Ingeborg Gabrielsdtr. d. 1806, 60 år (Guttorm kalles ett sted Stålesen, og Ingeborg ett sted Goudsdtr.) Barn: Karen 1772-74, Karen 1775, d. liten, Gabriel 1776, se senere, Abraham 1779-80, Karen 1781, d. liten, Karen Serine 1782, Grethe Elisabeth 1784-85, Abraham 1788, Jonas 1791. Ved skiftet etter Guttorm i 1795 nevnes av barna: Gabriel, Abraham, Jonas og Karen Serine. Det var dårlig økonomi hos Guttorm. Kanskje har helsa vært dårlig. Innboet takseres til bare vel 4 rd., og huset «der alleene bestaaer af en Stue og Forstue med Kiøcken, er saa forfaldne at det aldeeles intet er verd». Ved folketellingen i 1801 har sønnen Gabriel Guttormsen 1776-1841 overtatt som eier av huset. Han er los og matros, og moren, som oppgis å være 58 år, bor hos ham. Hans to brødre, Abraham og Jonas bor der også. Abraham var i 1809 med som mannskap på kaperen Veiviseren. Mer vites ikke om ham.Lenken i innlegg nr. 6 må følgelig være riktig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Jan -- dette var veldig interessant!Guttorm må med andre ord ha dødd en gang mellom 1791 og 1795. Da er det bare å lete.Med vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var da fint at det var rett familie jeg fant-:) For i kirkeboka står det som sagt Goutsdtr for Ingeborg. DVS at de giftet seg i Holt i Aust Agder.Ja, jeg har bodd i Frankrike i en mannsalder snart!! Men som du sier er det utrolig at vi kan sitte her og lete i norske kirkeböker, osv.!!Når jeg ikke driver og retter engelske stiler, så er det i kirkebøkene jeg liker å lete.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1725 blir det født en Guttorm Aanensen i Kvinesdal, Vest Agder: LenkeMen kirkebökene for Kvinesdal/Fjotland og Feda er ikke skannet for dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker
Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk til dere begge for nye opplysninger!Hvor er 'Eiken', Harald -- er det et sted i Kvinesdal?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Hægebostad og Eiken sogn er øverst i Lyngdalen og utgjør idag Hægebostad kommune. Før ca 1800 hørte Hægebostad og Eiken med til Øvre Kvinesdal prestegjeld. Den gamle Kvinesdal kirkebok som er registrert i Familysearch LDS VRI inneheld både Hægebostad, Eiken, Fjotland, Liknes og Feda sogn.Det er ei eldre bygdebok for Hægebostad. Bygdebøker for Eiken er under arbeid. Dei to første er venta utgitt til nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Det er én ting jeg forsatt ikke helt skjønner: Hvordan ble 'Ingeborg Goudsdatter' til 'Ingeborg Gabrielsdatter'? (For ikke å nevne 'Ingeborg Aanensdatter', jf.folketellingen i 1801, i innlegg nummer 6.)Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.