Gå til innhold
Arkivverket

[#53192] Berthe Cathrine Borgersdatter født 1807 i Lardal


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Berthe Cathrine Borgersdatter ble døpt 27/9 1807 i Lardal som uekte datter av enken Live Andersdatter Aschem og ungkar Borger Jacobsen. Noen som har ytterligere opplysninger om disse foreldrene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Muligheten for at det er denne Borger er jo der, men ??. Det står noe bak farens navn ved dåpen. Greier ikke å tyde det. Når det gjelder Live Andersdatter i folketellinga, så tror jeg at det er den personen som giftet seg med Erik Olsen 21/10 1803 i Lardal. Denne Live giftet seg på nytt 1826 med Even Larsen. Jeg har forsøkt å finne begravelse på Erik Olsen før Berthe Cathrines dåp, men har ikke lykkes med det så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, jeg er slett ikke sikker på at dette er den rette Live Andersdatter? Men kan hende hun bør undersøkes nærmere om det lar seg gjøre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Borre er det noen Ashemgårder, mulig at Live kommer fra Borre. Hun er jo nevnt med det navnet? Om det da ikke har noe med området rundt Ashjemvannet å gjøre? LenkeIkke lett å finne ut av dette. Synd vi ikke finner hennes 1. ektemanns dødsfall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Hei Gunn. Jeg er enig at det står Schee etter farens navn, så muligens du har rett i at også hun kommer derfra. Var det kanskje vanlig at man ble sendt bort når man kom i 'uheldige omstendigheter'? Jeg har lett etter dødsfallet til Erik Olsen i Lardal, men har ikke funnet det. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Hei!Har dere sett tjenestegutten på Askjem (lenke i innlegg 18). Børger Jacobsen, 17 år ugift. Desverre står det ikke hvor han er fra. Jeg har funnet fadderne som er fra Opsal (vestre) i bygdeboka, Kiel Arnesen og hustruen Olea Jørgensdatter. Vestre Opsal er nabogården til Askjem.Live som giftet seg med Erik Olsen i 1803, er fra Opsahl.Er ikke helt sikker på om det står Schee etter faderens navn. Se litt på s-ene på fødselen nedenfor: Simen og Sogn. Tror nesten det er H. Det finnes en gård i Lardal som heter Hole. Se på fadder Kiel Arnesen. Liten e og l er veldig like. Nesten ikke forskjell i høyden.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vi gir oss ikke med søkingen! Enig med Berit i at denne karen kunne være en kandidat, gårdsnavnet er ikke så enkelt å tyde, så her er flere tolkninger mulig.Her fant jeg en med et liknende navn f. 1784 i Kongsberg. Kan han være den gårdsgutten på ca 17 år i 1801 tro?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Riktignok fant jeg denne dåpen i 1884 i Kongsberg, men jeg vet ikke om du blir stort klokere av det. Lenke Dåp 20 mars , dåp nr. 3 nedenfra.Avstand til Kongsberg er vel ikke så umulig, men om faddere kan være til hjelp her er vel heller tvilsomt?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.