Gå til innhold
Arkivverket

[#53194] Hvem var Lars Andersen - født på Griserud i Lier ca. 1765-68?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

13. mai 1809 gifter enkemannen Lars Andersen seg med pigen Eli Uldrichsdatter. Lenke Hennes opphav er greitt, men hvem var foreldrene til Lars? Han var gift første gang med Guro Clausdatter (står Larsdatter i 1801-tellingen), som døde i 1806.Jeg er inneforstått med at oppgitt alder kan være misvisende, et år eller tre i begge retninger må en nesten regne med, men jeg finner 'Enkemanden, inderst på Vefferstadeie, Lars Andersen, død i juli 1830, 65 år'. Eli døde i 1817, da bodde de på en Enger-gård.Lars og Eli fikk to barn, Gunhild i november 1809 (som giftet seg med Iver Saga, han som fikk 'en hagelladning i forskindet', jfr. innlegg 51445) og Ulrich i 1816 (kan ha vært flere barn som døde som små). Gunhild har 'adresse' Bergfløteie da hun konfirmeres i 1824 og Wefferstadeie da det er Ulrichs tur i 1829, så jeg har nok funnet dødsfallet hans.Den mest aktuelle kandidaten til 'min' Lars, er sønn av Anders Hansen Meren Eie og hans 3. kone, Berthe Pedersdatter, og døpes i Sylling kirke 6. januar 1768. Denne Anders Hansen bodde tidligere på Griserud, 'måtte oppgi bygsla i 1771' (NB: står litt feil i Liers bygdebok om ham og konene, men har funnet i kirkebøkene at han giftet seg for 3. gang i april 1763). Jeg har funnet ett barn til, Anders, i 1771.I 1786 blir Lars Andersen Meren-eie konfirmert, 16 år, og med litt 'aldersvelvilje', kan dette være rett kar.Jeg har funnet en Anders Andersen som fadder til Lars og Gunhilds barn, men ingen Lars som fadder til Anders` barn.... Hadde derfor vært flott om noen hadde kjennskap til Anders Hansen Griserud og kunne rettleie meg videre,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er muligens det förste ekteskapet hans: 1/4-1799. Det står Korsrud, men det er vel for henne: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Ekteviede 1799, side 332. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-229>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da dattera Marthe ble födt i 20/7-1800 (n° 89)bor de på Solbergeje: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Fødte og døpte 1800, side 108-109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for innspill, Kjellaug! Det er det første ekteskapet hans du har lagt lenke til i innlegg 2. Fadderen du viser til i innlegg 3, Ole Andersen, tror jeg er den Ole Andersen som bor på Bratthus under Solberg, og er på gården i 1801 sammen med kona (samme gård som Lars og Guro). Han er nok sønn av Anders Olsen Sjåstadeie, døpt 24. juni 1767. I innlegg 4 har du to kandidater, han som har Anders Hansen som far er identisk med 'min' Lars Andersen. Jeg sjekket den andre, Anders Eriksen Eeg-eie, og finner ham, kona og sønnen Lars fortsatt på Eeg i 1801, så han er det ikke.Hva gjelder Ole (6), så er det nok samme dåp: sønn av Anders Persen Jaren og Gunhild Halvorsdatter, og selv om 'Gunhild' passet bra, fikk de ingen sønn som het Lars, så vidt jeg har funnet ut hittil, iallefall. Kanskje Gunhild (døpt 1809) er ment som oppkalling av Guro (Gyri/Guri - mange varianter av skrivemåten). Det andre barnet til Lars og Eli, Ulrich, var oppkalt etter hennes far.MEN Anders Hansen oppga bygsla på Griserud i 1771, og hvis han ikke flyttet tidligere, burde det vel ha stått 'Anders Hansen Griserud' og ikke AH Meren eie' da Lars (1) ble døpt i 1768? Noen kommentarer på dette? Kanskje er jeg helt på 'griserud-viddene'? Jeg får saumfare alle Anderser som får barn mellom 1765-68, og starte med Anders Olsen Sjåstadeie (faren til Ole),Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Tror nok at 'Griserud-sporet' må forlates, gitt. Jeg finner Anders Hansen Griserud som fadder ved en dåp i Tranby 12. august 1770 (Ole, sønn av Lars Larsen), så da er det nok en annen Anders Hansen, bosatt på Meren-eie i 1768, som er far til min Lars, døpt 6. januar 1768. Jeg har funnet et mulig foreldrepar, Anders Hansen, tjener på Høvik, og Åse Larsdatter Sørsdal, som giftet seg i desember 1761. Noen som har peilig på dem???Kan nevne at det var Kirsti Eriksdatter Meren Eie som bar Lars til dåpen. Faddere: Anne Hansdatter Mork (må være Mørk), Ole Svendsen Mork og Soldat Søren Sørensen Rød, men hittil har ikke de hjulpet meg videre....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.