Gå til innhold
Arkivverket

[#53196] Josefine Torersdtr., vielse og videre skjebne i USA


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Josefine Amalie Torersdtr., f. 24.2. 1872, døpt 21.4. 1872 i Rælingen, Akershus, uekte datter av Torer Olsen Ramstad og Maren Oline Jensdtr. Mor og datter flyttet til Oslo på slutten av 1870-tallet.På slutten av 1890-tallet må hun ha utvandret til USA. Hennes søstersønn Josef Ludvig Mathisen reiste til USA 4. 6.1903 og ankom New York 16.6. 1903 med S. S. United States. Det er ved innreisen i USA oppgitt at han skal til onkelen Charles Andersen. Han er gift med Josefine, og de bor i Boston.Census 1900:Name: Josephine Anderson Home in 1900: Boston Ward 15, Suffolk, Massachusetts Age: 28 Estimated birth year: abt 1872 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Wife Spouse's name: Charles J Race: White Immigration Year: 1897 Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name Age Charles J Anderson 28 Josephine Anderson 28 Christopher Sywilson 23 Charles Anderson 27 John L Larson 31 For å være sikker på at dette er ”min” Josefine, skulle jeg gjerne hatt vielsen til Charles og Josefine.I Census 1900 står det at hun kom til USA i 1897. (Jeg har ikke klart å finne utvandringen hennes fra Norge eller innreisen i USA).Vielsen må ha da ha foregått mellom 1897 og 1900.Jeg har heller ingen sikker identifikasjon av henne etter 1900, men skulle altså fortsatt bo i Boston i 1903.Jeg er takknemlig for all hjelp.Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om vi forutsetter at hun var bosatt på østkysten finner jeg ingen bedre kandinat. Imidlertid har heller ikke jeg funnet hennnes emigrasjon , heller ikke på Ellis island.Om du går inn og ser på image'n (org. doc) fra 1900-tellingen så står det at hun var født i februar - noe som jo stemmer med 'din' Josefine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for innlegget, Tor. Jeg tror jo det er 'min' Josefine som bor i Boston og er gift med Charles Anderson. Dette bestyrkes av at hennes søstersønn Josef Mathisen ved immigrasjonen oppgir at han skal til onkelen Charles Anderson i Boston. I et brev som vi har i min familie står det at Josef er reist til Josefine i 1903.Men jeg skulle gjerne ha bekreftet dette med en vielse eller på annet vis. Jeg er også interessert i opplysninger om hva som senere skjedde med henne. Er meget takknemlig om noen klarer å hjelpe meg med det.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vet ikke hvor interessert du er i å følge dem videre, men det kan se ut som om de i 1920 var i Oregon: 1920 United States Federal Census about Josephine A Anderson Name: Josephine A Anderson Home in 1920: Portland, Multnomah, Oregon Age: 47 years Estimated birth year: abt 1873 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Charles J Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1897 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 396 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Charles J Anderson 48 Josephine A Anderson 47 Carl O Anderson 16 Albert B Anderson 15 Edel O Anderson 13 Harold S Anderson 11 Gustas A Anderson 8 Evangeline N Anderson 16'Alt' tyder på at det er samme folk: Image's viser at Charles var født i Sverige, imigr. og fødselsår er identisk med 1900-tellingen fra Mass. Enda viktigere; ett barn er født i Mass.Legger ved image 1900 + 1920

bilete3592.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Supert, Tor. Flott med disse opplysningene.Da ser det ut til at de flyttet videre til Oregon etter noen år i Boston. Det betyr vel at de har flyttet tvers over USA.Tar mot alle nye opplysninger med takk.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har søkt litt videre. Det kan synes som om Josephine døde rett etter 1920 - jeg finner ikke paret noen steder i USAJeg søkte derfor etter barna (Charles Anderson er alt for vanlig navn). Mek deg yngste barn fra Census 1920; EVANGELINE: Hennes alder er notert feil; hun er notert som 16, dette kan ikke stemme. Antagelig er hun 6mndr, eller event. 1/12 år. Se på image'n - merkj deg at hun er født i Oregon - da MÅ 16 år være feil avlest!Ved å søke etter det uvanlige navnet Evengeline fikk jeg opp denne kandinaten:Name: Evangeline Anderson Home in 1930: Portland, Multnomah, Oregon Age: 11 Estimated birth year: abt 1919 Relation to Head of House: Daughter Father's name: Charles J Mother's name: AliceParents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Charles J Anderson 58 Alice Anderson 55 Evangeline Anderson 11Image viser aty faren var født i Sverige, og at han var gift (1.?? gang) 28 år gammel, altså ca 1900, noe som 'stemmer'. At dette kan være rett Evangeline underbygges av det faktum at dette paret - (Charles & (kone nr. 2??) Alice) har vært gift i 30 år og KUN har ett barn boende hos seg.Hennes mors navn er notert som Aice - men det var vanlig - selv om det var en stemor.Dessuten - fortsatt kun indisier: Det er to aktuelle Josephiner død i Portland her: Exact Search Results - Portland, Oregon Deaths, 1915-1924 View Record Given Name Surname Month Day Year Certificate Number Josephine Anderson November 24 1921 2549 View Record Josephine Anderson August 9 1920 2145Let litt på nette så finner du en mulighet til å bestille Death Certificate på disse damene!Jeg skla fortsette å lete etter de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Tusen, tusen takk, Tor. Dette var flott.Jeg lurer på en ting. Du skriver at Charles og Alice har vært gift i 30 år. Her er det noe som ikke stemmer.Jeg skal prøve å finne et sted å bestille Death Certificate som du foreslår.Jeg må bare takke igjen for den flotte jobben du har gjort.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her mener jeg vi har sønnen Albert: 1930 United States Federal Census about Albert T Anderson Name: Albert T Anderson Home in 1930: Fourth Plain, Clark, Washington Age: 25 Estimated birth year: abt 1905 Birthplace: Oregon Relation to Head of House: Head Spouse's name: Ruth M Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Albert T Anderson 25 Ruth M Anderson 32 Rosemary J Anderson 6/12 Fred Bennett 24Image viser at moren var norsk og faren svensk. Jeg har lett i 1920 etter andre med samme navn, alder og med norske/svenske foreldre i Oregon i 1920 og finner kun 'vår' Albert. 'T''en etter Albert i image 1930 er like vanskelig å tyde som bokstaven etter Albert i 1920-tellingen - så den er neppe å legge for mye vekt på. Og her mener jeg vi har datteren Edel O.:1930 United States Federal Census about Edel O Jones Name: Edel O Jones Home in 1930: Portland, Multnomah, Oregon Age: 23 Estimated birth year: abt 1907 Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Earl A Occupation: Age at first marriage:Household Members: Name Age Earl A Jones 25 Edel O Jones 23 Richard E Jones 4 1/12 Robert C Jones 2 4/12 Edel A Jones 1 1/12 Esther M Schramereck 17Image viser født i Oregon av svensk far og norsk mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Tusen takk igjen, Tor.Du har virkelig stått på. Jeg holder på å bestille Death Record for Josefine. Håper at jeg får til det. Skal studere den nye informasjonen nærmere når jeg er ferdig med det.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

JEG sier ikke at de har vært gift i 30 år - det er IMAGE som har notert ved hvilken alder HVER av dem giftet seg. Det er også en vesentlig opplysning til: I 1920 finnes ingen Charles Anderson f. ca 1872 med kone Alice og datter Evangeline!Jeg legger ved image så kan du se selv.

bilete3599.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for oppklaringen. Da misforstod jeg den opplysningen.Jeg har nå fått bestilt den første Death Record og skal til å bestille den neste.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det var riktig familie du fant til meg, Tor.Jeg fikk i dag Josefine Andersons Death Certicate, og alle opplysninger stemmer med 'min' Josefine. Hun døde i Multnomah, Portland; Oregon 9.8. 1920. Det var altså like etter Census 1920.Er det noen som har noen gode råd om hvordan jeg skal gå videre for å finne hva som skjedde med hennes barn.Tor Rustad har i innlegg (9) sannsynligvis funnet sønnen Albert T. Anderson og datteren Edel O. Jones i Census 1930.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er muligens den Edel som det er vist til i innlegg 9.Social Security Death IndexName: Edel O. Jones SSN: 541-26-1304 Last Residence: 94546 Castro Valley, Alameda, California, United States of America Born: 5 Nov 1906 Died: 1 Sep 1988 State (Year) SSN issued: Oregon (Before 1951 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Earl Jones SSN: 542-20-7601 Last Residence: 94546 Castro Valley, Alameda, California, United States of America Born: 6 Apr 1904 Last Benefit: 94546 Castro Valley, Alameda, California, United States of America Died: Nov 1983 State (Year) SSN issued: Oregon- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette bekrefter at det er riktig Edel.California Death Index, 1940-1997Name: Edel O Jones [Edel O Anderson] Social Security #: 541261304 Sex: FEMALE Birth Date: 5 Nov 1906 Birthplace: Oregon Death Date: 1 Sep 1988 Death Place: Alameda Mother's Maiden Name: Remstad Father's Surname: Anderson-California Death Index, 1940-1997Name: Earl Austin Jones Social Security #: 542207601 Sex: MALE Birth Date: 6 Apr 1904 Birthplace: Minnesota Death Date: 28 Nov 1983 Death Place: Alameda Mother's Maiden Name: Barnett - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Edel og Earls datter Edel A.U.S. Public Records IndexName: Edel A Pratt Birth Date: Feb 1929 Street address: 4652 Malabar Ave City: Castro Valley County: Alameda State: California Zip Code: 94546 Phone Number: 510-581-0456 Record Number: 247624524Household Members: Name Est. Age Birth Year Charles A Pratt 81 1925 Chas A Pratt Edel A Pratt 78 1929- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Edel A. Pratt SSN: 542-26-9756 Last Residence: 94546 Castro Valley, Alameda, California, United States of America Born: 7 Feb 1929 Died: 12 Mar 2003 State (Year) SSN issued: Oregon (Before 1951 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Charles A. Pratt SSN: 540-28-4944 Last Residence: 94546 Castro Valley, Alameda, California, United States of America Born: 2 Nov 1925 Died: 8 Oct 2003 State (Year) SSN issued: Oregon (Before 1951 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

California Death Index, 1940-1997Name: Harold Sverre Anderson Social Security #: 557162613 Sex: MALE Birth Date: 9 Sep 1908 Birthplace: Oregon Death Date: 18 Jan 1994 Death Place: Contra Costa Mother's Maiden Name: Ramstadt- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Du har gjort en kjempejobb for meg, Hanne Line. Tusen takk.Når det gjelder Harold Sverre Anderson, kan det ikke være noen tvil at det er riktig person. Mora var født Ramstad.Når det gjelder Edel A. Pratt, virker det også sannsynlig. Jeg skal se om jeg kan få bekreftet at det er riktig person.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.